Kateřina Závadová "> Bezpečné Slapy a Orlík pro plavce a rekreanty! - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/bezpecne-slapy-a-orlik-pro-plavce-a-rekreanty
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Sdružení pro ochranu přírody a krajiny v oblasti Slapského jezera: Bezpečné Slapy a Orlík pro plavce a rekreanty!

Sdružení pro ochranu přírody a krajiny v oblasti Slapského jezera zveřejňuje hlavní nedostatky vyhlášky, která upravuje provoz motorových člunů. Za alarmující považují členové sdružení zejména skutečnost, že motorové čluny mohou v letní sezóně jezdit i na těch nejnavštěvovanějších vodních nádržích bez omezení rychlosti.

Blíží se letní sezóna a na Slapské nádrži mohou i nadále jezdit motorové čluny i v nejužším místě neomezenou rychlostí. Rekreují se zde přitom desetitisíce občanů a riziko střetu rychlých motorových člunů s plavcem je vysoké.
Dagmar Altmanová, předsedkyně Sdružení pro ochranu přírody a krajiny, vysvětluje: „Neomezená rychlost motorových člunů je sice podle vyhlášky podmíněna souhlasem Ministerstva dopravy ČR, ale praxe je taková, že kdo předloží platné doklady k plavidlu, souhlas získá. Proto se ani policie nesnaží oprávnění kontrolovat.“
Pavel Filka doplňuje: „V nejužším úseku Slapské nádrže je 12 koupališť a pláží, 13 rekreačních středisek, 6 rekreačních osad, 8 hotelů a řada turistických ubytoven a kempinků a jezdí se sem v letních měsících rekreovat desítky tisíc návštěvníků.“

Členové sdružení proto vyzývají ministra dopravy Šimonovského, aby závažné nedostatky (1) ve vyhlášce č. 241 ze dne 10. června 2002 „o rozsahu a podmínkách užívání povrchových vod k plavbě“ co nejrychleji odstranil.

Kontakt:
Kateřina Závadová
tel. 233 343 886; 602 68 99 64
zavadova@eaurora.cz
http://www.slapske-jezero.cz/


Poznámka:
(1) Hlavní nedostatky vyhlášky:

a) V příloze 2. odst. 3. vyhlášky MD č. 241 ze dne 10. června 2002 se uvádí, že v úseku „od říčního km 105 (Živohošť) po říční km 128 (Vestec) a od říčního km 159 (Orlík/Vlt.- Ždákovský most) po říční km 193 (Rejsíkov) je umožněna plavba neomezenou rychlostí za podmínky souhlasu MDS.“
Souhlas fakticky získá každý, kdo předloží platné doklady k plavidlu.


b) § 4 odst. 1 zmiňované vyhlášky také stanoví, že „ plavba plavidel určených pro plavbu v kluzu a provoz vodních skútrů umožňuje jen v období od 15. září do 15. června v době od 9 do 19 hodin.“
Termín „plavidla určená pro plavbu v kluzu“ není však nikde definován, a nemůže být pochyb o tom, že je ve vyhlášce použit zcela záměrně, aby umožnil její účelový výklad. Podle usnesení vlády z 22. 5. 2002 (usnesení č. 515, z 15 přítomných 11 pro, 1 proti) mělo totiž ve vyhlášce být respektováno stanovisko MŽP tak, aby se letní výluka vztahovala na motorové skútry a sportovní motorové čluny. Výklad Státní plavební správy (která není oprávněna vykládat vyhlášky) však uvádí, že „za plavidlo určené pro plavbu v kluzu se považuje plavidlo plující téměř výhradně v kluzu i při minimálních rychlostech (např.závodní kluzák, vznášedlo)“.
Vzhledem k tomu, že toto stanovisko bylo i Poříční policií akceptováno, omezení se podle tohoto výkladu nevztahuje na sportovní motorové čluny, které jsou plavby v kluzu samozřejmě schopny a jezdí i v letní sezóně. Vládní usnesení tak není naplněno!
Kateřina Závadová, tel: 233 343 886; 602 68 99 64
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist