https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/bio-segment-roste-ale-zustava-nedostatecne-vyuzity.klicem-je-stabilni-podpora-statu-a-efektivni-spoluprace-mezi-farmari-a
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

SOCR ČR: BIO segment roste, ale zůstává nedostatečně využitý. Klíčem je stabilní podpora státu a efektivní spolupráce mezi farmáři a obchodem

18. června 2025 | SOCR ČR
Zájem o biopotraviny v Česku roste, a to trojnásobným tempem oproti konvenčním potravinám. Přesto jejich podíl v potravinových kategoriích zůstává relativně nízký – v loňském roce za ně zákazníci utratili 7 mld. Kč. Potenciál k dalšímu růstu je tedy značný, zejména pokud se podaří lépe provázat domácí produkci s obchodní sférou a zajistit cílenou podporu ze strany státu. Ukázal to dnešní odborný seminář České biopotraviny: Jak zvýšit jejich dostupnost a konkurenceschopnost na trhu, pořádaný Ministerstvem zemědělství, Českou technologickou platformou pro ekologické zemědělství a Svazem obchodu a cestovního ruchu ČR.

Spotřebitelé po inflační krizi znovu objevují kvalitní a udržitelné produkty. Roste poptávka po regionálních potravinách, rostlinném sortimentu a potravinách podporujících zdravý životní styl. Maloobchod na tento trend reaguje – rozšiřuje nabídku biopotravin, zviditelňuje je prostřednictvím značení a kampaní a zároveň investuje do edukačního obsahu, který vysvětluje přínosy ekologické produkce. Významnou roli hrají privátní značky, které biopotraviny přibližují širšímu okruhu zákazníků a zároveň umožňují efektivní spolupráci s domácími dodavateli.

Prosazování českých biopotravin je zatím omezené především kvůli nízkým objemům výroby, nárokům na logistiku, rozdílným standardům balení a nákladům na zpracování. Tam, kde se daří navázat přímou spolupráci mezi farmáři a obchodními řetězci, však bioprodukty úspěšně rostou. Příkladem je Manuál farmáře – společná iniciativa SOCR ČR a Asociace soukromého zemědělství ČR, která pomáhá zemědělcům orientovat se v požadavcích řetězců a vstoupit do moderního maloobchodního prostředí.

Jedním z doporučení, které na semináři zaznělo, je vznik jednotné značky typu „Bio z Česka“, která by jasně označovala český původ a kvalitu a zároveň navázala na existující národní značky jako Regionální potravina. Oproti značce Klasa, jejíž využití je v segmentu bio omezené a na kterou zákazníci v podstatě nereagují, by nová značka lépe odpovídala potřebám ekologického trhu a zákaznickým zvyklostem.

„Obchod dlouhodobě podporuje domácí biopotraviny, ale musí především začít fungovat stát. Potřebujeme odstranit zbytečnou byrokracii pro producenty biopotravin, investovat do zpracovatelských kapacit a vytvořit důvěryhodnou značku, která zákazníkům jednoduše řekne: tohle je české bio, kterému můžete věřit,“ uvedl prezident SOCR ČR Tomáš Prouza.

Jednoznačná shoda mezi odborníky panuje v tom, že pro další rozvoj bio segmentu je nezbytné:
* zjednodušit byrokratické postupy pro malé farmáře a zpracovatele,
* cíleně podpořit zpracovatelskou infrastrukturu, logistiku a balení v bio kvalitě,
* rozvíjet krátké distribuční řetězce s využitím regionálních logistických center,
* zohlednit biopotraviny ve veřejném stravování prostřednictvím bonifikací při zadávání veřejných zakázek,
* a systematicky edukovat spotřebitele o výhodách českých biopotravin.

Biopotraviny se zároveň ukazují jako silný nástroj pro naplňování environmentálních cílů firem. Mohou být měřitelnou součástí ESG strategií, přispět ke snižování uhlíkové stopy a oslovit investory i zákazníky, kteří čím dál více preferují transparentní a udržitelný původ produktů.
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist