https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/boje-ostravskych-politiku-za-d1-bez-poplatku-jen-zakryvaji-dlouhodobou-nekoncepcnost-dopravy-v-ostrave-i-msk-kraji
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Strana zelených Ostrava: Boje ostravských politiků za D1 bez poplatku jen zakrývají dlouhodobou nekoncepčnost dopravy v Ostravě i MSK kraji

13. října 2010 | Strana zelených Ostrava
Většina politických stran nabízí v dopravě pouze populistická hesla, bez jakéhokoli dlouhodobého koncepčního řešení. Jedním z nich je snaha o prosazení dálnice na území Ostravy bez poplatků. „Takovýto krok je nesystémový a zároveň zcela proti trendu v dopravě, kterým je princip „»uživatel platí«“. Bylo by hloupé se ubírat zcela opačným směrem,“ říká předseda Strany zelených Ondřej Liška.

„Rozhodně nebudeme lidem namlouvat, že když bude dálnice přes Ostravu bez poplatků, tak že to zlepší průjezdnost silnic a kvalitu ovzduší ve městě,“ říká Miroslav Vyka, lídr ostravské kandidátky Strany zelených. A dodává: „Na místo populistických hesel je potřeba lidem vysvětlit, že dálnice již vybudovaná je. A kdo chce jezdit rychleji, ať si pořídí dálniční známku a novou komunikaci využije“.

Dálniční průtah městem stál více než 11 miliard korun a další miliardy bude v budoucnu potřeba zaplatit za údržbu. Z logiky věci to všechno musí někdo zaplatit – a kdo jiný by to měl být, než právě uživatelé nové komunikace.

Přitom všem řidičům, kteří by začali využívat dálnici denně 1, to zvýší jejich náklady na jednu jízdu o pouhé 2,40 Kč 2. Není to k smíchu, bojovat za tak směšnou úlevu?

Politici, kteří dělají ze zpoplatnění dálnice D1 problém, odvádějí pozornost od dvou obrovských problémů. Za prvé, tato část D1 (dálnice D47) byla postavena, či spíše vydupána jako úlitba „strukturálně postiženému regionu“. Její trasování neodpovídá hlavním přepravním proudům. Dopravně a ekonomicky vhodnější by bylo dokončení rychlostní silnice R48, která vede s D47 prakticky rovnoběžně. Z trasování D1 ovšem vyplývá i menší zájem řidičů o její využívání. Například při cestě z Ostravy-Jihu do centra či do Poruby nelze využít dálnice D1 prakticky vůbec.

Druhým problémem je naprosto obstarožní a minimalistická koncepce rozvoje veřejné dopravy v Moravskoslezském kraji a Ostravě. Krajským a místním politikům zjevně nedošlo, že auta v centru omezí ne tak, že zbaví dálnice poplatků, ale že umožní jejich řidičům s nimi do města vůbec nevyjíždět. To znamená nabídnout rychlou a pohodlnou dojížďku z celé aglomerace do Ostravy. Takovou funkci může dobře plnit příměstská železnice, spolu s terminály P+R a jednoduchými přestupy na městskou dopravu.

V roce 2006 byla otevřena státem zmodernizovaná trať Ostrava – Opava. Místním představitelům asi stačilo, že budou mít svoji Stodolní zástavku (ačkoliv bez přestupu na trolejbus na blízkém mostě), že jim ani nepřišlo divné, že trať v území se silnou dojížďkou zůstala jednokolejná. I přesto by zde mohli ve špičce jezdit vlaky až po 15 minutách, namísto současné hodiny. Problém na stávající silnici I/11 by nebyl takový. Koncepci vlakotramvají využívající množství stávajících tratí na Ostravsku ovšem dosavadní garnitura nechává v šuplíku a bije se pouze za nové silniční stavby.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist