https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/cenia-vydala-prirucku-o-ferove-ekoreklame
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

CENIA: CENIA vydala příručku o férové ekoreklamě

14. září 2010 | CENIA
CENIA se ve své činnosti zaměřuje i na dobrovolné nástroje ochrany životního prostředí. Příručka Vlastní environmentální tvrzení aneb férová ekoreklama v praxi obsahuje praktický návod pro firmy, jak propagovat své ekologicky šetrnější produkty efektivně a zároveň věrohodně. Příručka je úplně první českou publikací s konkrétním návodem, jak se při zeleném marketingu vyvarovat zbytečných nešvarů a nejasností.

Příručka poradí, jak věrohodnou ekoreklamu vytvořit a efektivně používat. Zároveň obsahuje srozumitelný popis pravidel pro vlastní environmentální tvrzení v normě ČSN ISO 14021 i s příklady správného použití nejčastěji používaných tvrzení (např. recyklovatelný, recyklovaný, energeticky úsporný atd.). Nedílnou součástí je informace o regulaci reklamy v České republice a sankcích pro případy, kdy je reklama nekalou obchodní praktikou. Do této kategorie se může počítat i tzv. „greenwashing“.

Vlastní environmentální tvrzení je prohlášení, značka nebo obrazec poukazující na environmentální aspekt produktu, součástky či obalu. Stručně řečeno, je to vlastně jakákoli „ekoreklama“ – od sdělení o 100% recyklovanosti na obalu toaletního papíru po reklamní spot o novém „ekologickém“ modelu televizoru s LCD displejem. O podobě vlastních environmentálních tvrzení rozhoduje především firma, není vyžadováno žádné oficiální schválení (na rozdíl od certifikátu „Ekologicky šetrný výrobek“). Spotřebitel má proto u takové ekoreklamy málo možností ověřit si, zda je předkládaná informace pravdivá, nebo je jen šalebnou pobídkou k nákupu daného zboží. Pro praxi, kdy výrobce dělá svůj výrobek šetrnější k životnímu prostředí, než ve skutečnosti je, se vžil název „greenwashing“. Podle průzkumu kanadské organizace TerraChoice v kanadských a amerických supermarketech je to případ celých 98 % zelené reklamy, kdy byla informace o výrobcích falešná, zavádějící nebo špatně podaná (viz zpráva „The Seven Sins of Greeenwashing“, dostupná na <http://sinsofgreenwashing.org>).

„Na greenwashing běžně narážíme i v České republice. Přesto věříme, že drtivá většina firem na českém trhu si váží svých zákazníků, a chce tedy své ekologicky šetrnější produkty propagovat poctivě. Příručka by jim v tom měla výrazně pomoci a rozptýlit nevědomost, se kterou se u firem v souvislostí se zelenou reklamou neustále setkáváme,“ říká Pavel Hrubý z CENIA.

Zájemci si příručku mohou stáhnout na adrese www.cenia.cz/prirucka-vet ve formátu PDF. Tištěnou podobu je možno získat zdarma v knihovně CENIA. Ve výjimečných případech lze objednat (info@cenia.cz) i zaslání poštou.

Kontakt:
CENIA, česká informační agentura životního prostředí
Litevská 8, 100 05 Praha 10
Pavel Hrubý, pavel.hruby@cenia.cz; 267 225 347
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist