Kateřina Poledníková "> Černý říjen pro vydry: na silnicích se našlo 17 mrtvých zvířat - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/cerny-rijen-pro-vydry-na-silnicich-se-naslo-17-mrtvych-zvirat
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

ALKA Wildlife, o.p.s.: Černý říjen pro vydry: na silnicích se našlo 17 mrtvých zvířat

Říjen 2018 bude zapsán černě do statistik odborníků, kteří sledují vydry v naší republice. V tomto měsíci nalezli na silnicích celkem sedmnáct uhynulých vyder. S rostoucí intenzitou silniční dopravy totiž stoupá počet usmrcených jedinců této chráněné šelmy. Ukazuje se, že právě doprava je pro přežívání vyder zásadní faktor.

Od Vodňan až po Poodří vyjížděli v říjnu odborníci monitorující populaci vydry říční u nás, aby posbírali uhynulé vydry ze silnic. Celkové číslo - sedmnáct vyder – se zapíše černým písmem ve vydřích statistikách.

„Tento měsíc jsme organizovali sběr tří vyder, jednu z hlavního tahu z Prahy do Tábora, druhou u Příbrami a třetí u Vlašimi. K nim ještě dodám vydru z konce září z dálničního okruhu v Praze Ruzyni. V našem kraji je provoz na silnicích extrémní, a přestože zde vyder není mnoho, na silnicích je nacházíme často,“ říká Tereza Mináriková z ALKA Wildlife, koordinátorka sběru pro Středočeský kraj.

Za Jihočeský kraj ji doplňuje kolega Lukáš Poledník: „Jihočeský kraj je tradiční oblastí výskytu vyder. Ale rybníkářskou krajinu protíná množství frekventovaných silnic. Např. silnici z Třeboně do Veselí nad Lužnicí jsme nazývali silnicí smrti. V posledních letech ale narostl počet úhynů na silnicích z Českých Budějovic na Prahu, ať už přes Písek či přes Tábor. A tak jsme v říjnu sbírali vydry u Nerestce, Mirotic, Protivína, Vodňan, Hluboké nad Vltavou a také na konci nového úseku dálnice D3 u Borku“. Tři vydry byly nalezeny na silnicích kraje Vysočina a pro kompletní obraz je třeba doplnit dvě vydry z Libereckého kraje, jednu z Královéhradeckého, Moravskoslezského a Zlínského [1,2].

„Tolik vyder uhynulých na silnicích v jednom měsíci jsme dosud nezaznamenali. Je to smutný rekord, ale nijak překvapivý,“ uvádí Kateřina Poledníková z ALKA Wildlife a vysvětluje proč: „Sběr uhynulých vyder je u nás organizován již od 70. let, kdy se vzácné vydry začaly do našich vod navracet. Postupně jsme nacházeli více a více mrtvých vyder na silnicích, v posledních letech je to okolo šedesáti zvířat ročně, letos jsme zatím na čísle 55, ale ještě nás čekají dva měsíce. Rostoucí počet způsobovaly dva hlavní jevy: vydří populace od 70. let rostla a to logicky znamenalo více uhynulých vyder. V posledních letech však již populace spíše stagnuje. Příčina rostoucích počtů usmrcených vyder je tedy jasná – více aut na silnicích znamená větší pravděpodobnost srážky přebíhající vydry s vozidlem. Vydry jsou velké cestovatelky, denně urazí několik kilometrů a přitom musí překonávat všudypřítomné silnice. Pokud je most či propustek pod silnicí špatně konstruován, vydra raději vyleze na vozovku a přebíhá ji.“

Sledovat vývoj populace ohrožených druhů a vliv různých faktorů odborníkům pomáhají i matematické modely. „Před osmi lety jsme vytvořili první model pro vydru říční v České republice. S ohledem na prognózy ve vývoji dopravy počítal již tento model s 2 % nárůstem mortality vyder na silnicích v následujících letech. Model ukázal, že vydří populace se brzy dostane do stavu, kdy již ztráty na silnicích nedokáže kompenzovat a vyder u nás začne ubývat. Současná realita dává modelu za pravdu. Je tedy možné, že vydra, která se v posledních desetiletích do naší přírody vrátila, začne v některých oblastech opět mizet,“ dodává Poledníková.

Intenzita autoprovozu na silnicích neustále roste. Silniční doprava se stává kritickým faktorem pro mnoho živočichů v naší krajině, na silnicích hynou drobné žáby, zajíci, ježci, kopytníci, ale i ty větší jako rys ostrovid či los evropský.

Poznámky:
[1] Data o zvířatech usmrcených na silnicích jsou důležitým zdrojem informací o tomto chráněném druhu, proto je organizován jejich sběr. Riziková místa se zaznamenávají, určuje se příčina úhynu, hledají se další zranění, zjišťuje se pohlaví, věk, u samic z placentárních jizev zda a kolik měly mláďat, berou se vzorky tkání z různých částí těla pro další analýzy, např. množství těžkých kovů, hledají se vnitřní parazité.
[2] Více informací je možné najít také na webu www.vydryonline.cz a www.vydrynasilnici.cz včetně kompletního seznamu 17 uhynulých vyder (https://www.vydryonline.cz/vydra/vydry-a-silnice/pocitadlo).

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist