Tiskové zprávy
ALKA Wildlife, o.p.s.: Černý říjen pro vydry: na silnicích se našlo 17 mrtvých zvířat
Říjen 2018 bude zapsán černě do statistik odborníků, kteří sledují vydry v naší republice. V tomto měsíci nalezli na silnicích celkem sedmnáct uhynulých vyder. S rostoucí intenzitou silniční dopravy totiž stoupá počet usmrcených jedinců této chráněné šelmy. Ukazuje se, že právě doprava je pro přežívání vyder zásadní faktor.
Od Vodňan až po Poodří vyjížděli v říjnu odborníci monitorující populaci vydry říční u nás, aby posbírali uhynulé vydry ze silnic. Celkové číslo - sedmnáct vyder – se zapíše černým písmem ve vydřích statistikách.
„Tento měsíc jsme organizovali sběr tří vyder, jednu z hlavního tahu z Prahy do Tábora, druhou u Příbrami a třetí u Vlašimi. K nim ještě dodám vydru z konce září z dálničního okruhu v Praze Ruzyni. V našem kraji je provoz na silnicích extrémní, a přestože zde vyder není mnoho, na silnicích je nacházíme často,“ říká Tereza Mináriková z ALKA Wildlife, koordinátorka sběru pro Středočeský kraj.
Za Jihočeský kraj ji doplňuje kolega Lukáš Poledník: „Jihočeský kraj je tradiční oblastí výskytu vyder. Ale rybníkářskou krajinu protíná množství frekventovaných silnic. Např. silnici z Třeboně do Veselí nad Lužnicí jsme nazývali silnicí smrti. V posledních letech ale narostl počet úhynů na silnicích z Českých Budějovic na Prahu, ať už přes Písek či přes Tábor. A tak jsme v říjnu sbírali vydry u Nerestce, Mirotic, Protivína, Vodňan, Hluboké nad Vltavou a také na konci nového úseku dálnice D3 u Borku“. Tři vydry byly nalezeny na silnicích kraje Vysočina a pro kompletní obraz je třeba doplnit dvě vydry z Libereckého kraje, jednu z Královéhradeckého, Moravskoslezského a Zlínského [1,2].
„Tolik vyder uhynulých na silnicích v jednom měsíci jsme dosud nezaznamenali. Je to smutný rekord, ale nijak překvapivý,“ uvádí Kateřina Poledníková z ALKA Wildlife a vysvětluje proč: „Sběr uhynulých vyder je u nás organizován již od 70. let, kdy se vzácné vydry začaly do našich vod navracet. Postupně jsme nacházeli více a více mrtvých vyder na silnicích, v posledních letech je to okolo šedesáti zvířat ročně, letos jsme zatím na čísle 55, ale ještě nás čekají dva měsíce. Rostoucí počet způsobovaly dva hlavní jevy: vydří populace od 70. let rostla a to logicky znamenalo více uhynulých vyder. V posledních letech však již populace spíše stagnuje. Příčina rostoucích počtů usmrcených vyder je tedy jasná – více aut na silnicích znamená větší pravděpodobnost srážky přebíhající vydry s vozidlem. Vydry jsou velké cestovatelky, denně urazí několik kilometrů a přitom musí překonávat všudypřítomné silnice. Pokud je most či propustek pod silnicí špatně konstruován, vydra raději vyleze na vozovku a přebíhá ji.“
Sledovat vývoj populace ohrožených druhů a vliv různých faktorů odborníkům pomáhají i matematické modely. „Před osmi lety jsme vytvořili první model pro vydru říční v České republice. S ohledem na prognózy ve vývoji dopravy počítal již tento model s 2 % nárůstem mortality vyder na silnicích v následujících letech. Model ukázal, že vydří populace se brzy dostane do stavu, kdy již ztráty na silnicích nedokáže kompenzovat a vyder u nás začne ubývat. Současná realita dává modelu za pravdu. Je tedy možné, že vydra, která se v posledních desetiletích do naší přírody vrátila, začne v některých oblastech opět mizet,“ dodává Poledníková.
Intenzita autoprovozu na silnicích neustále roste. Silniční doprava se stává kritickým faktorem pro mnoho živočichů v naší krajině, na silnicích hynou drobné žáby, zajíci, ježci, kopytníci, ale i ty větší jako rys ostrovid či los evropský.
Poznámky:
[1] Data o zvířatech usmrcených na silnicích jsou důležitým zdrojem informací o tomto chráněném druhu, proto je organizován jejich sběr. Riziková místa se zaznamenávají, určuje se příčina úhynu, hledají se další zranění, zjišťuje se pohlaví, věk, u samic z placentárních jizev zda a kolik měly mláďat, berou se vzorky tkání z různých částí těla pro další analýzy, např. množství těžkých kovů, hledají se vnitřní parazité.
[2] Více informací je možné najít také na webu www.vydryonline.cz a www.vydrynasilnici.cz včetně kompletního seznamu 17 uhynulých vyder (https://www.vydryonline.cz/vydra/vydry-a-silnice/pocitadlo).
Od Vodňan až po Poodří vyjížděli v říjnu odborníci monitorující populaci vydry říční u nás, aby posbírali uhynulé vydry ze silnic. Celkové číslo - sedmnáct vyder – se zapíše černým písmem ve vydřích statistikách.
„Tento měsíc jsme organizovali sběr tří vyder, jednu z hlavního tahu z Prahy do Tábora, druhou u Příbrami a třetí u Vlašimi. K nim ještě dodám vydru z konce září z dálničního okruhu v Praze Ruzyni. V našem kraji je provoz na silnicích extrémní, a přestože zde vyder není mnoho, na silnicích je nacházíme často,“ říká Tereza Mináriková z ALKA Wildlife, koordinátorka sběru pro Středočeský kraj.
Za Jihočeský kraj ji doplňuje kolega Lukáš Poledník: „Jihočeský kraj je tradiční oblastí výskytu vyder. Ale rybníkářskou krajinu protíná množství frekventovaných silnic. Např. silnici z Třeboně do Veselí nad Lužnicí jsme nazývali silnicí smrti. V posledních letech ale narostl počet úhynů na silnicích z Českých Budějovic na Prahu, ať už přes Písek či přes Tábor. A tak jsme v říjnu sbírali vydry u Nerestce, Mirotic, Protivína, Vodňan, Hluboké nad Vltavou a také na konci nového úseku dálnice D3 u Borku“. Tři vydry byly nalezeny na silnicích kraje Vysočina a pro kompletní obraz je třeba doplnit dvě vydry z Libereckého kraje, jednu z Královéhradeckého, Moravskoslezského a Zlínského [1,2].
„Tolik vyder uhynulých na silnicích v jednom měsíci jsme dosud nezaznamenali. Je to smutný rekord, ale nijak překvapivý,“ uvádí Kateřina Poledníková z ALKA Wildlife a vysvětluje proč: „Sběr uhynulých vyder je u nás organizován již od 70. let, kdy se vzácné vydry začaly do našich vod navracet. Postupně jsme nacházeli více a více mrtvých vyder na silnicích, v posledních letech je to okolo šedesáti zvířat ročně, letos jsme zatím na čísle 55, ale ještě nás čekají dva měsíce. Rostoucí počet způsobovaly dva hlavní jevy: vydří populace od 70. let rostla a to logicky znamenalo více uhynulých vyder. V posledních letech však již populace spíše stagnuje. Příčina rostoucích počtů usmrcených vyder je tedy jasná – více aut na silnicích znamená větší pravděpodobnost srážky přebíhající vydry s vozidlem. Vydry jsou velké cestovatelky, denně urazí několik kilometrů a přitom musí překonávat všudypřítomné silnice. Pokud je most či propustek pod silnicí špatně konstruován, vydra raději vyleze na vozovku a přebíhá ji.“
Sledovat vývoj populace ohrožených druhů a vliv různých faktorů odborníkům pomáhají i matematické modely. „Před osmi lety jsme vytvořili první model pro vydru říční v České republice. S ohledem na prognózy ve vývoji dopravy počítal již tento model s 2 % nárůstem mortality vyder na silnicích v následujících letech. Model ukázal, že vydří populace se brzy dostane do stavu, kdy již ztráty na silnicích nedokáže kompenzovat a vyder u nás začne ubývat. Současná realita dává modelu za pravdu. Je tedy možné, že vydra, která se v posledních desetiletích do naší přírody vrátila, začne v některých oblastech opět mizet,“ dodává Poledníková.
Intenzita autoprovozu na silnicích neustále roste. Silniční doprava se stává kritickým faktorem pro mnoho živočichů v naší krajině, na silnicích hynou drobné žáby, zajíci, ježci, kopytníci, ale i ty větší jako rys ostrovid či los evropský.
Poznámky:
[1] Data o zvířatech usmrcených na silnicích jsou důležitým zdrojem informací o tomto chráněném druhu, proto je organizován jejich sběr. Riziková místa se zaznamenávají, určuje se příčina úhynu, hledají se další zranění, zjišťuje se pohlaví, věk, u samic z placentárních jizev zda a kolik měly mláďat, berou se vzorky tkání z různých částí těla pro další analýzy, např. množství těžkých kovů, hledají se vnitřní parazité.
[2] Více informací je možné najít také na webu www.vydryonline.cz a www.vydrynasilnici.cz včetně kompletního seznamu 17 uhynulých vyder (https://www.vydryonline.cz/vydra/vydry-a-silnice/pocitadlo).
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk