Tiskové zprávy
Česká plynárenská unie: Česká plynárenská unie požádala hejtmany o podporu ekologických paliv
4. května 2007 | Česká plynárenská unie
Dnes v dopoledních hodinách požádala oficiálně Česká plynárenská unie hejtmany o podporu rozšíření užití zemního plynu jako alternativního paliva v hromadné dopravě. V přednesené informaci sdělila ČPU možnosti modernizace a obnovy dopravy v krajích, včetně dosažení podstatného snížení nákladů na PHM. Stalo se tak v rámci 17. zasedání Rady Asociace krajů ČR na zámku Sychrov ve středních Čechách.
CNG autobus může být pro provozovatele levnější o 3,3 milionu Kč. Stát poskytuje dotaci 800 tisíc Kč na jeden CNG autobus, 200 tisíc Kč přispívají plynárenské společnosti a navíc je možno využít dotace 2,3 milionu Kč na nízkopodlažní verzi. Dopravní podnik města Brna porovnal spotřebu autobusů poháněných zemním plynem a naftou a celková spočtená úspora nákladů pro jednu vozovnu v Brně za 12 let by činila až 170 milionů Kč. A to vycházel z platné spotřební daně na CNG, pokud vezmeme v úvahu současnou nulovou daň, skutečné úspory by byly ještě o 20 % vyšší. Na základě těchto skutečností Brněnská radnice začala vážně uvažovat o širším využívání vozů na stlačený zemní plyn. Praha se vyjádřila, že se v hromadné dopravě bude orientovat na vozidla splňující normu Euro IV a V a ty obě již dnes bohatě splňují právě CNG vozidla. „Usnesení vlády č. 563 ze dne 11. května 2006 navíc konkrétně hovoří o doporučení hejtmanům a primátorům měst s městskou hromadnou dopravou zavést krajské a městské příspěvky na pořízení autobusů na plynový pohon pro městskou dopravu a veřejnou linkovou dopravu,“ říká Josef Kastl, generální sekretář České plynárenské unie.
V České republice bude do konce roku 2007 zavedeno 20 plnicích stanic CNG a během 12-ti let se očekává zvýšení jejich počtu až na 400. Stovku z nich se zavázaly za určitých podmínek vybudovat plynárenské společnosti. V současné době jezdí v ČR asi 630 vozů na zemní plyn. Celkem je ale bohužel jen cca 200 autobusů v městské hromadné a meziměstské linkové dopravě (v severních Čechách 90 autobusů, v Havířově 42, v Prostějově 22, ve Frýdku–Místku 5, atd.). Stlačený zemní plyn je nadějí mnoha měst o obcí, které jsou v současné době plné zplodin z výfuků benzinových a dieselových motorů. V ČR je doprava spolu s domácnostmi největším znečišťovatelem ovzduší. Podle zprávy IEA z roku 2005 na jednotku HDP máme mezi 26 členskými zeměmi IEA nejvyšší znečištění CO2. „Při spalování zemního plynu nevznikají žádné emise pevných částic, uhlovodíků ani oxidu siřičitého. Emise oxidů dusíku a oxidu uhelnatého jsou minimální. Co se týče emisí oxidu uhličitého, vozidlo na zemní plyn jich produkuje až o čtvrtinu méně, než vozidlo na benzin,“ říká Jaroslav Tománek, Senior Manager ČPU.
Česká plynárenská unie seznámila s informacemi členy Rady Asociace krajů. Požádala zastupitele krajů o spolupráci s primátory, resp. se starosty při vytipování měst a obcí vhodných pro převod MHD nebo jejich částí na využívání zemního plynu, posouzení využití v příměstské dopravě a případně o finanční podporu nad rámec podpory ze strany státu a od plynárenských společností.
EU doporučuje nahradit alternativními palivy do roku 2020 cca 20 % klasických ropných produktů v dopravě, z čehož zemní plyn by měl tvořit celou polovinu. Pro Českou republiku, by to mohlo znamenat asi 400 tisíc vozů na zemní plyn,“ říká Tománek. V Evropě jen za poslední rok vzrostl počet aut na zemní plyn o 22 %, u nás dokonce o téměř 30 %. 100 tisíc vozů už dnes jezdí např. na Ukrajině, 400 tisíc vozů v Itálii, 55 tisíc vozů v Německu atd. Celkem bylo dosud ve více než 60-ti zemích světa prodáno 5,5 milionu CNG vozidel.
CNG autobus může být pro provozovatele levnější o 3,3 milionu Kč. Stát poskytuje dotaci 800 tisíc Kč na jeden CNG autobus, 200 tisíc Kč přispívají plynárenské společnosti a navíc je možno využít dotace 2,3 milionu Kč na nízkopodlažní verzi. Dopravní podnik města Brna porovnal spotřebu autobusů poháněných zemním plynem a naftou a celková spočtená úspora nákladů pro jednu vozovnu v Brně za 12 let by činila až 170 milionů Kč. A to vycházel z platné spotřební daně na CNG, pokud vezmeme v úvahu současnou nulovou daň, skutečné úspory by byly ještě o 20 % vyšší. Na základě těchto skutečností Brněnská radnice začala vážně uvažovat o širším využívání vozů na stlačený zemní plyn. Praha se vyjádřila, že se v hromadné dopravě bude orientovat na vozidla splňující normu Euro IV a V a ty obě již dnes bohatě splňují právě CNG vozidla. „Usnesení vlády č. 563 ze dne 11. května 2006 navíc konkrétně hovoří o doporučení hejtmanům a primátorům měst s městskou hromadnou dopravou zavést krajské a městské příspěvky na pořízení autobusů na plynový pohon pro městskou dopravu a veřejnou linkovou dopravu,“ říká Josef Kastl, generální sekretář České plynárenské unie.
V České republice bude do konce roku 2007 zavedeno 20 plnicích stanic CNG a během 12-ti let se očekává zvýšení jejich počtu až na 400. Stovku z nich se zavázaly za určitých podmínek vybudovat plynárenské společnosti. V současné době jezdí v ČR asi 630 vozů na zemní plyn. Celkem je ale bohužel jen cca 200 autobusů v městské hromadné a meziměstské linkové dopravě (v severních Čechách 90 autobusů, v Havířově 42, v Prostějově 22, ve Frýdku–Místku 5, atd.). Stlačený zemní plyn je nadějí mnoha měst o obcí, které jsou v současné době plné zplodin z výfuků benzinových a dieselových motorů. V ČR je doprava spolu s domácnostmi největším znečišťovatelem ovzduší. Podle zprávy IEA z roku 2005 na jednotku HDP máme mezi 26 členskými zeměmi IEA nejvyšší znečištění CO2. „Při spalování zemního plynu nevznikají žádné emise pevných částic, uhlovodíků ani oxidu siřičitého. Emise oxidů dusíku a oxidu uhelnatého jsou minimální. Co se týče emisí oxidu uhličitého, vozidlo na zemní plyn jich produkuje až o čtvrtinu méně, než vozidlo na benzin,“ říká Jaroslav Tománek, Senior Manager ČPU.
Česká plynárenská unie seznámila s informacemi členy Rady Asociace krajů. Požádala zastupitele krajů o spolupráci s primátory, resp. se starosty při vytipování měst a obcí vhodných pro převod MHD nebo jejich částí na využívání zemního plynu, posouzení využití v příměstské dopravě a případně o finanční podporu nad rámec podpory ze strany státu a od plynárenských společností.
EU doporučuje nahradit alternativními palivy do roku 2020 cca 20 % klasických ropných produktů v dopravě, z čehož zemní plyn by měl tvořit celou polovinu. Pro Českou republiku, by to mohlo znamenat asi 400 tisíc vozů na zemní plyn,“ říká Tománek. V Evropě jen za poslední rok vzrostl počet aut na zemní plyn o 22 %, u nás dokonce o téměř 30 %. 100 tisíc vozů už dnes jezdí např. na Ukrajině, 400 tisíc vozů v Itálii, 55 tisíc vozů v Německu atd. Celkem bylo dosud ve více než 60-ti zemích světa prodáno 5,5 milionu CNG vozidel.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




