Tiskové zprávy
NaZemi - společnost pro fair trade: Česká republika má první Fairtradové školy
Národní verze úspěšné mezinárodní kampaně Fairtradové školy odstartovala v České republice v listopadu minulého roku. „Cílem kampaně Fairtradové školy je především osvěta v oblasti fair trade, odpovědné spotřeby a globálních souvislostí výroby. Kampaň školám umožňuje ukázat témata z výuky v praxi a reálně přispět ke zlepšování kvality života lidí v rozvojových zemích, včetně jejich přístupu ke vzdělání,“ přibližuje smysl kampaně Tomáš Bílý, předseda Asociace pro fair trade.
Titul „Fairtradová škola“ je určen jak základním a středním školám, tak i univerzitám či samostatným fakultám a dalším vzdělávacím zařízením. Školy mohou titul Fairtradová škola získat při splnění pěti kritérií, mezi něž patří zařazení globálních rozvojových témat do výuky, oficiální podpora fair trade, spotřeba fairtradových produktů či pořádání osvětových akcí pro veřejnost.
Využívání fairtradových produktů přináší školám příležitost vzdělávat své žáky a studenty příkladem: ukázat témata z výuky v praxi, vést žáky k odpovědné spotřebě a k vědomí globálních souvislostí. „Na kampani Fairtradových škol oceňuji, že podporuje využití rozvojových témat ve výuce, což dává dětem globální rozhled. A také to, že klade důraz na praktickou stránku výuky. Když o něčem vyučuji, snažím se, aby si to žáci mohli v maximální možné míře prakticky vyzkoušet. Fair trade nabízí okamžitou zpětnou vazbu – dítě si něco koupí a na druhé straně světa z toho má někdo užitek,“ říká učitelka angličtiny Iveta Dragoňová z Masarykovy základní školy v Litoměřicích. „Snažíme se dětem vštípit vstřícnost vůči druhým, naučit je, že existují lidé, kteří potřebují pomoci, třeba i na jiném kontinentě,“ dodává ředitel této první české Fairtradové školy Karel Kynzl.
Fairtradové školy také kladou důraz na aktivitu žáků a studentů, kteří se podílejí na řízení kampaně v rámci své školy. „Rozhodnutí zapojit se do kampaně vzešlo od samotných studentů, kteří si problematiku fair trade zvolili již před třemi lety v rámci projektu Světová škola 2. Chtěli se sami něco dozvědět o fair trade a šířit tuto myšlenku dál,“ potvrzuje Eva Klasová, ředitelka Střední a Jazykové školy Volyně.
Přínosy kampaně spatřuje mimo jiné v rozvoji schopností a dovedností studentů, kteří na kampani spolupracují v širokém týmu, sami vyučují další studenty a žáky z jiných škol a prezentují informace o fair trade veřejnosti. Irena Babková, devatenáctiletá studentka toto školy, o svých zkušenostech říká: „Baví mě, když lidi něco naučím, oni si to mohou vyzkoušet a mají z toho radost. Člověk si osvojí vystupování na veřejnosti a práci s lidmi, je to dobré do života.“
Romana Šafránková, učitelka zeměpisu a němčiny ze Střední a Jazykové školy Volyně, doplňuje: „Studenti přesvědčili zástupce města Volyně, aby se ucházeli o titul Fairtradové město. Uspořádali také akci pro místní podnikatele a dosáhli toho, že několik obchodů a cukráren ve Volyni začalo prodávat fairtradové produkty.“
V zahraničí má koncept Fairtradových škol velký úspěch a nabídka fairtradových produktů na půdě vzdělávacích institucí se stává běžným jevem. Např. ve Velké Británii je již více než 500 Fairtradových škol, v Itálii nabízí na 3 000 školních jídelen fairtradové produkty. „Na Barcelonské univerzitě nabízí od roku 2000 všech 50 nápojových automatů pouze fairtradovou kávu. Ročně se v těchto automatech prodá přibližně 6500 kilogramů fairtradové kávy. To zajišťuje obživu přibližně 15-20 rodinám producentů z mexického Chiapasu a Tanzánie. To je jeden z konkrétních příkladů dopadu kampaně," uvádí Tomáš Bílý z Asociace pro fair trade.
Školy si mohou z široké nabídky fairtradových produktů vybrat například kávu, kakao, čaje, džusy, květiny či fotbalové míče
Kampaň Fairtradové školy je součástí širšího projektu Fairtradová města, jehož cílem je osvěta v oblasti fair trade a podpora prodeje fairtradových produktů v daném místě. Kampaň Fairtradová města běží ve světě již déle než 10 let a v současnosti se k němu hlásí 1071 měst ve 23 zemích včetně metropolí jako je Londýn, Brusel či Řím. Od roku 2011 je kampaň aktivní také v České republice a první dvě města již získala status Fairtradové město: Litoměřice a Vsetín. Kampaň podporuje Národní síť Zdravých měst a záštitu nad ní převzalo Ministerstvo životního prostředí.
Kampaň Fairtradové školy je v souladu s Národní strategií globálního rozvojového vzdělávání1 pro období 2011 – 2015, kterou schválilo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR v letošním roce, a napomáhá k dosahování jejích cílů.
Garantem kampaně Fairtradové školy v ČR je Asociace pro fair trade (Fairtrade Česká republika), hlavními koordinátory jsou NaZemi – společnost pro fair trade a Ekumenická akademie Praha.
KONTAKTY:
Vanda Jarošová, tisková mluvčí, NaZemi – společnost pro fair trade, vanda.jarosova@nazemi.cz, 777 743 778
Hana Chorváthová, vedoucí sekretariátu Asociace pro fair trade, h.chorvathova@fairtrade-asociace.cz, 734 336 592
Linda Sokačová, koordinátorka kampaně Fairtradová města, Ekumenická akademie Praha, LSokacova@seznam.cz, 777 615 889
Stanislav Komínek, koordinátor kampaně Fairtradová města, NaZemi – společnost pro fair trade, stanislav.kominek@nazemi.cz, 774 737 176
www.fairtradoveskoly.cz
www.fairtrade-asociace.cz
www.nazemi.cz
www.ekumakad.cz
Další informace:
Fair trade (česky spravedlivý obchod) je způsob obchodu, který zaručuje pracovníkům z rozvojových zemí spravedlivou odměnu za jejich práci. Pěstitelé a řemeslníci v rámci fair trade dostávají za svou práci takovou výkupní cenu, která odpovídá nákladům na výrobu a zaručuje jim důstojný život. Mezi základní principy fair trade patří férové obchodní podmínky, dodržování lidských a pracovních práv, šetrnost k životnímu prostředí nebo vyplácení tzv. sociálního příplatku, který je investován do projektů místního rozvoje.
Fairtradový výrobek lze rozpoznat například podle označení ochrannou známkou FAIRTRADE® na obalu.
Asociace pro fair trade (Fairtrade Česká republika) sdružuje české subjekty činné v oblasti fair trade. V současnosti má sedm řádných a jednoho sympatizujícího člena – čtyři z těchto členů jsou nevládními organizacemi a čtyři obchodními společnostmi. Asociace pro fair trade je zároveň národním zástupcem Fairtrade International (FLO) a dohlíží na používání certifikační známky Fairtrade® v ČR a monitoruje český trh s fairtradovými produkty.
www.fairtrade-asociace.cz
NaZemi – společnost pro fair trade prosazuje globální rozvojové vzdělávání do škol i mimo ně, zasazuje se o zodpovědnost firem v jejich dodavatelském řetězci a propaguje fair trade jako účinnou podporu chudým pěstitelům a řemeslníkům z rozvojových zemí. Do 1. dubna 2011 existovala pod názvem Společnost pro Fair Trade.
www.nazemi.cz
Ekumenická akademie Praha (EAP) je nevládní nezisková organizace, která se zabývá vzděláváním dospělých a mládeže formou přednášek, studijních pobytů, seminářů a konferencí a dalšími způsoby, jako je publikování a dokumentace. Kromě toho uskutečňuje i konkrétní projekty – např. rozvojový projekt v Zambii (2005) nebo od roku 2004 velkoobchod se spravedlivě obchodovaným zbožím fair trade.
www.ekumakad.cz
Projekt je realizován s finanční podporou Evropské unie. Projekt byl podpořen z prostředků Ministerstva zahraničních věcí ČR v rámci Programu zahraniční rozvojové spolupráce ČR.
Titul „Fairtradová škola“ je určen jak základním a středním školám, tak i univerzitám či samostatným fakultám a dalším vzdělávacím zařízením. Školy mohou titul Fairtradová škola získat při splnění pěti kritérií, mezi něž patří zařazení globálních rozvojových témat do výuky, oficiální podpora fair trade, spotřeba fairtradových produktů či pořádání osvětových akcí pro veřejnost.
Využívání fairtradových produktů přináší školám příležitost vzdělávat své žáky a studenty příkladem: ukázat témata z výuky v praxi, vést žáky k odpovědné spotřebě a k vědomí globálních souvislostí. „Na kampani Fairtradových škol oceňuji, že podporuje využití rozvojových témat ve výuce, což dává dětem globální rozhled. A také to, že klade důraz na praktickou stránku výuky. Když o něčem vyučuji, snažím se, aby si to žáci mohli v maximální možné míře prakticky vyzkoušet. Fair trade nabízí okamžitou zpětnou vazbu – dítě si něco koupí a na druhé straně světa z toho má někdo užitek,“ říká učitelka angličtiny Iveta Dragoňová z Masarykovy základní školy v Litoměřicích. „Snažíme se dětem vštípit vstřícnost vůči druhým, naučit je, že existují lidé, kteří potřebují pomoci, třeba i na jiném kontinentě,“ dodává ředitel této první české Fairtradové školy Karel Kynzl.
Fairtradové školy také kladou důraz na aktivitu žáků a studentů, kteří se podílejí na řízení kampaně v rámci své školy. „Rozhodnutí zapojit se do kampaně vzešlo od samotných studentů, kteří si problematiku fair trade zvolili již před třemi lety v rámci projektu Světová škola 2. Chtěli se sami něco dozvědět o fair trade a šířit tuto myšlenku dál,“ potvrzuje Eva Klasová, ředitelka Střední a Jazykové školy Volyně.
Přínosy kampaně spatřuje mimo jiné v rozvoji schopností a dovedností studentů, kteří na kampani spolupracují v širokém týmu, sami vyučují další studenty a žáky z jiných škol a prezentují informace o fair trade veřejnosti. Irena Babková, devatenáctiletá studentka toto školy, o svých zkušenostech říká: „Baví mě, když lidi něco naučím, oni si to mohou vyzkoušet a mají z toho radost. Člověk si osvojí vystupování na veřejnosti a práci s lidmi, je to dobré do života.“
Romana Šafránková, učitelka zeměpisu a němčiny ze Střední a Jazykové školy Volyně, doplňuje: „Studenti přesvědčili zástupce města Volyně, aby se ucházeli o titul Fairtradové město. Uspořádali také akci pro místní podnikatele a dosáhli toho, že několik obchodů a cukráren ve Volyni začalo prodávat fairtradové produkty.“
V zahraničí má koncept Fairtradových škol velký úspěch a nabídka fairtradových produktů na půdě vzdělávacích institucí se stává běžným jevem. Např. ve Velké Británii je již více než 500 Fairtradových škol, v Itálii nabízí na 3 000 školních jídelen fairtradové produkty. „Na Barcelonské univerzitě nabízí od roku 2000 všech 50 nápojových automatů pouze fairtradovou kávu. Ročně se v těchto automatech prodá přibližně 6500 kilogramů fairtradové kávy. To zajišťuje obživu přibližně 15-20 rodinám producentů z mexického Chiapasu a Tanzánie. To je jeden z konkrétních příkladů dopadu kampaně," uvádí Tomáš Bílý z Asociace pro fair trade.
Školy si mohou z široké nabídky fairtradových produktů vybrat například kávu, kakao, čaje, džusy, květiny či fotbalové míče
Kampaň Fairtradové školy je součástí širšího projektu Fairtradová města, jehož cílem je osvěta v oblasti fair trade a podpora prodeje fairtradových produktů v daném místě. Kampaň Fairtradová města běží ve světě již déle než 10 let a v současnosti se k němu hlásí 1071 měst ve 23 zemích včetně metropolí jako je Londýn, Brusel či Řím. Od roku 2011 je kampaň aktivní také v České republice a první dvě města již získala status Fairtradové město: Litoměřice a Vsetín. Kampaň podporuje Národní síť Zdravých měst a záštitu nad ní převzalo Ministerstvo životního prostředí.
Kampaň Fairtradové školy je v souladu s Národní strategií globálního rozvojového vzdělávání1 pro období 2011 – 2015, kterou schválilo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR v letošním roce, a napomáhá k dosahování jejích cílů.
Garantem kampaně Fairtradové školy v ČR je Asociace pro fair trade (Fairtrade Česká republika), hlavními koordinátory jsou NaZemi – společnost pro fair trade a Ekumenická akademie Praha.
KONTAKTY:
Vanda Jarošová, tisková mluvčí, NaZemi – společnost pro fair trade, vanda.jarosova@nazemi.cz, 777 743 778
Hana Chorváthová, vedoucí sekretariátu Asociace pro fair trade, h.chorvathova@fairtrade-asociace.cz, 734 336 592
Linda Sokačová, koordinátorka kampaně Fairtradová města, Ekumenická akademie Praha, LSokacova@seznam.cz, 777 615 889
Stanislav Komínek, koordinátor kampaně Fairtradová města, NaZemi – společnost pro fair trade, stanislav.kominek@nazemi.cz, 774 737 176
www.fairtradoveskoly.cz
www.fairtrade-asociace.cz
www.nazemi.cz
www.ekumakad.cz
Další informace:
Fair trade (česky spravedlivý obchod) je způsob obchodu, který zaručuje pracovníkům z rozvojových zemí spravedlivou odměnu za jejich práci. Pěstitelé a řemeslníci v rámci fair trade dostávají za svou práci takovou výkupní cenu, která odpovídá nákladům na výrobu a zaručuje jim důstojný život. Mezi základní principy fair trade patří férové obchodní podmínky, dodržování lidských a pracovních práv, šetrnost k životnímu prostředí nebo vyplácení tzv. sociálního příplatku, který je investován do projektů místního rozvoje.
Fairtradový výrobek lze rozpoznat například podle označení ochrannou známkou FAIRTRADE® na obalu.
Asociace pro fair trade (Fairtrade Česká republika) sdružuje české subjekty činné v oblasti fair trade. V současnosti má sedm řádných a jednoho sympatizujícího člena – čtyři z těchto členů jsou nevládními organizacemi a čtyři obchodními společnostmi. Asociace pro fair trade je zároveň národním zástupcem Fairtrade International (FLO) a dohlíží na používání certifikační známky Fairtrade® v ČR a monitoruje český trh s fairtradovými produkty.
www.fairtrade-asociace.cz
NaZemi – společnost pro fair trade prosazuje globální rozvojové vzdělávání do škol i mimo ně, zasazuje se o zodpovědnost firem v jejich dodavatelském řetězci a propaguje fair trade jako účinnou podporu chudým pěstitelům a řemeslníkům z rozvojových zemí. Do 1. dubna 2011 existovala pod názvem Společnost pro Fair Trade.
www.nazemi.cz
Ekumenická akademie Praha (EAP) je nevládní nezisková organizace, která se zabývá vzděláváním dospělých a mládeže formou přednášek, studijních pobytů, seminářů a konferencí a dalšími způsoby, jako je publikování a dokumentace. Kromě toho uskutečňuje i konkrétní projekty – např. rozvojový projekt v Zambii (2005) nebo od roku 2004 velkoobchod se spravedlivě obchodovaným zbožím fair trade.
www.ekumakad.cz
Projekt je realizován s finanční podporou Evropské unie. Projekt byl podpořen z prostředků Ministerstva zahraničních věcí ČR v rámci Programu zahraniční rozvojové spolupráce ČR.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




