https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/ceske-drahy-a-hlavni-mesto-praha-uzavrely-smlouvu-o-dopravni-obsluznosti-jde-o-prvni-smlouvu-s-uzemnim-celkem-pro-rok-2006
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

České dráhy: České dráhy a hlavní město Praha uzavřely smlouvu o dopravní obslužnosti. Jde o první smlouvu s územním celkem pro rok 2006

22. prosince 2005 | České dráhy
Spoje Českých drah jsou významnou součástí městské dopravy, ve vybraných směrech jde o nejrychlejší formu dopravy po Praze.

České dráhy dnes uzavřely první z řady smluv s kraji o zajištění dopravní obslužnosti v roce 2006. Dnes podepsaná smlouva zajišťuje provoz a financování osobních a spěšných vlaků na území hlavního města Prahy. Spoje Českých drah ujedou v roce 2006 na území Prahy 2 861 355 kilometrů, v provozu bude 562 regionálních vlaků, region za tento rozsah služeb zaplatí přes 165 milionů Kč. Vlaky Českých drah, a. s., v Praze a okolí přepraví denně přibližně sto tisíc cestujících. Největší železniční dopravce zastává významné místo v systému veřejné dopravy hlavního města České republiky. Na nejfrekventovanějších trasách směřujících do centra Prahy jezdí spoje ve špičkovém intervalu 15 až 30 minut. V některých relacích je železnice nejrychlejším druhem dopravy.

Podpis smluv v dalších regionech je připraven, například v pátek 23. prosince bude podepsána smlouva o zajištění dopravní obslužnosti mezi Českými drahami a Jihomoravským krajem.

Díky zapojení železnice do systému Pražské integrované dopravy (PID) lze po území hlavního města i za jeho hranicemi cestovat vlakem s předplatními jízdenkami PID. Plná integrace na většině železničních tratí v Praze a okolí umožňuje využít – podobně jako v tramvaji či metru – jízdenky pro jednotlivou jízdu; jedinou výjimkou jsou krátkodobé jízdenky (například pro dospělé v ceně 14 Kč). Jízdní doklady PID platí ve všech osobních a spěšných vlacích a ve vyjmenovaných rychlících.

Intervalovou dopravu na elektrifikovaných tratích v pražské aglomeraci zajišťují příměstské jednotky Českých drah (pantografy). Třicet a více let stará vozidla jsou postupně nahrazována moderními soupravami řady 471, a to zejména na tratích Praha – Kolín – Pardubice, Praha – Roudnice nad Labem a Praha - Beroun. V současné době je v provozu již 18 těchto jednotek. Snížená podlaha v prostorách dveří umožňuje pohodlný nástup vozíčkářů či matek s kočárky. Pro ně, stejně jako pro cestující s jízdními koly, jsou také vyhrazena místa v interiéru. V části vlaku se nachází oddíl 1. třídy se stolky a s několika elektrickými přípojkami 230 V využitelných pro napájení PC nebo mobilních telefonů.

Vlaky Českých drah využívají k pravidelnému dojíždění do školy či zaměstnání nejen obyvatelé obcí ležících za hranicemi hlavního města, ale také samotní Pražané. Jak se ukázalo při povodních v roce 2002, železnice dokáže nabídnout rychlé spojení různých částí města v čase srovnatelném i s metrem. Například jízda z Masarykova nádraží do Klánovic trvá zpravidla 21 minut, v případě Horních Počernic pak obvykle 19 minut. Z hlavního nádraží do Uhříněvsi dojedou cestující za 23 minut, do Radotína v průměru za 17 minut. Na těchto tratích jezdí vlaky ve špičkách pracovních dnů v intervalu 15 – 30 minut, v ostatních obdobích minimálně každou hodinu.

Od loňského roku funguje první městská železniční linka, která v pracovní dny spojuje Roztoky u Prahy s Holešovicemi a Libní. Celý úsek projede souprava nejčastěji za 19 minut. Již probíhající výstavba tzv. Nového spojení s tunely pod Vítkovem přinese výrazné zvýšení kapacity tratí z několika směrů na hlavní nádraží. Dokončení stavby za několik let umožní rozvoj městské železnice, nejen nabídkou kratších intervalů, ale také bezkonkurenčních jízdních dob. Cestující se tak dostanou vlakem z Vysočan do Vršovic či z Libně na Smíchov za 15 až 20 minut.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist