Tiskové zprávy
České dráhy: České dráhy a hlavní město Praha uzavřely smlouvu o dopravní obslužnosti. Jde o první smlouvu s územním celkem pro rok 2006
22. prosince 2005 | České dráhy
Spoje Českých drah jsou významnou součástí městské dopravy, ve vybraných směrech jde o nejrychlejší formu dopravy po Praze.
České dráhy dnes uzavřely první z řady smluv s kraji o zajištění dopravní obslužnosti v roce 2006. Dnes podepsaná smlouva zajišťuje provoz a financování osobních a spěšných vlaků na území hlavního města Prahy. Spoje Českých drah ujedou v roce 2006 na území Prahy 2 861 355 kilometrů, v provozu bude 562 regionálních vlaků, region za tento rozsah služeb zaplatí přes 165 milionů Kč. Vlaky Českých drah, a. s., v Praze a okolí přepraví denně přibližně sto tisíc cestujících. Největší železniční dopravce zastává významné místo v systému veřejné dopravy hlavního města České republiky. Na nejfrekventovanějších trasách směřujících do centra Prahy jezdí spoje ve špičkovém intervalu 15 až 30 minut. V některých relacích je železnice nejrychlejším druhem dopravy.
Podpis smluv v dalších regionech je připraven, například v pátek 23. prosince bude podepsána smlouva o zajištění dopravní obslužnosti mezi Českými drahami a Jihomoravským krajem.
Díky zapojení železnice do systému Pražské integrované dopravy (PID) lze po území hlavního města i za jeho hranicemi cestovat vlakem s předplatními jízdenkami PID. Plná integrace na většině železničních tratí v Praze a okolí umožňuje využít – podobně jako v tramvaji či metru – jízdenky pro jednotlivou jízdu; jedinou výjimkou jsou krátkodobé jízdenky (například pro dospělé v ceně 14 Kč). Jízdní doklady PID platí ve všech osobních a spěšných vlacích a ve vyjmenovaných rychlících.
Intervalovou dopravu na elektrifikovaných tratích v pražské aglomeraci zajišťují příměstské jednotky Českých drah (pantografy). Třicet a více let stará vozidla jsou postupně nahrazována moderními soupravami řady 471, a to zejména na tratích Praha – Kolín – Pardubice, Praha – Roudnice nad Labem a Praha - Beroun. V současné době je v provozu již 18 těchto jednotek. Snížená podlaha v prostorách dveří umožňuje pohodlný nástup vozíčkářů či matek s kočárky. Pro ně, stejně jako pro cestující s jízdními koly, jsou také vyhrazena místa v interiéru. V části vlaku se nachází oddíl 1. třídy se stolky a s několika elektrickými přípojkami 230 V využitelných pro napájení PC nebo mobilních telefonů.
Vlaky Českých drah využívají k pravidelnému dojíždění do školy či zaměstnání nejen obyvatelé obcí ležících za hranicemi hlavního města, ale také samotní Pražané. Jak se ukázalo při povodních v roce 2002, železnice dokáže nabídnout rychlé spojení různých částí města v čase srovnatelném i s metrem. Například jízda z Masarykova nádraží do Klánovic trvá zpravidla 21 minut, v případě Horních Počernic pak obvykle 19 minut. Z hlavního nádraží do Uhříněvsi dojedou cestující za 23 minut, do Radotína v průměru za 17 minut. Na těchto tratích jezdí vlaky ve špičkách pracovních dnů v intervalu 15 – 30 minut, v ostatních obdobích minimálně každou hodinu.
Od loňského roku funguje první městská železniční linka, která v pracovní dny spojuje Roztoky u Prahy s Holešovicemi a Libní. Celý úsek projede souprava nejčastěji za 19 minut. Již probíhající výstavba tzv. Nového spojení s tunely pod Vítkovem přinese výrazné zvýšení kapacity tratí z několika směrů na hlavní nádraží. Dokončení stavby za několik let umožní rozvoj městské železnice, nejen nabídkou kratších intervalů, ale také bezkonkurenčních jízdních dob. Cestující se tak dostanou vlakem z Vysočan do Vršovic či z Libně na Smíchov za 15 až 20 minut.
České dráhy dnes uzavřely první z řady smluv s kraji o zajištění dopravní obslužnosti v roce 2006. Dnes podepsaná smlouva zajišťuje provoz a financování osobních a spěšných vlaků na území hlavního města Prahy. Spoje Českých drah ujedou v roce 2006 na území Prahy 2 861 355 kilometrů, v provozu bude 562 regionálních vlaků, region za tento rozsah služeb zaplatí přes 165 milionů Kč. Vlaky Českých drah, a. s., v Praze a okolí přepraví denně přibližně sto tisíc cestujících. Největší železniční dopravce zastává významné místo v systému veřejné dopravy hlavního města České republiky. Na nejfrekventovanějších trasách směřujících do centra Prahy jezdí spoje ve špičkovém intervalu 15 až 30 minut. V některých relacích je železnice nejrychlejším druhem dopravy.
Podpis smluv v dalších regionech je připraven, například v pátek 23. prosince bude podepsána smlouva o zajištění dopravní obslužnosti mezi Českými drahami a Jihomoravským krajem.
Díky zapojení železnice do systému Pražské integrované dopravy (PID) lze po území hlavního města i za jeho hranicemi cestovat vlakem s předplatními jízdenkami PID. Plná integrace na většině železničních tratí v Praze a okolí umožňuje využít – podobně jako v tramvaji či metru – jízdenky pro jednotlivou jízdu; jedinou výjimkou jsou krátkodobé jízdenky (například pro dospělé v ceně 14 Kč). Jízdní doklady PID platí ve všech osobních a spěšných vlacích a ve vyjmenovaných rychlících.
Intervalovou dopravu na elektrifikovaných tratích v pražské aglomeraci zajišťují příměstské jednotky Českých drah (pantografy). Třicet a více let stará vozidla jsou postupně nahrazována moderními soupravami řady 471, a to zejména na tratích Praha – Kolín – Pardubice, Praha – Roudnice nad Labem a Praha - Beroun. V současné době je v provozu již 18 těchto jednotek. Snížená podlaha v prostorách dveří umožňuje pohodlný nástup vozíčkářů či matek s kočárky. Pro ně, stejně jako pro cestující s jízdními koly, jsou také vyhrazena místa v interiéru. V části vlaku se nachází oddíl 1. třídy se stolky a s několika elektrickými přípojkami 230 V využitelných pro napájení PC nebo mobilních telefonů.
Vlaky Českých drah využívají k pravidelnému dojíždění do školy či zaměstnání nejen obyvatelé obcí ležících za hranicemi hlavního města, ale také samotní Pražané. Jak se ukázalo při povodních v roce 2002, železnice dokáže nabídnout rychlé spojení různých částí města v čase srovnatelném i s metrem. Například jízda z Masarykova nádraží do Klánovic trvá zpravidla 21 minut, v případě Horních Počernic pak obvykle 19 minut. Z hlavního nádraží do Uhříněvsi dojedou cestující za 23 minut, do Radotína v průměru za 17 minut. Na těchto tratích jezdí vlaky ve špičkách pracovních dnů v intervalu 15 – 30 minut, v ostatních obdobích minimálně každou hodinu.
Od loňského roku funguje první městská železniční linka, která v pracovní dny spojuje Roztoky u Prahy s Holešovicemi a Libní. Celý úsek projede souprava nejčastěji za 19 minut. Již probíhající výstavba tzv. Nového spojení s tunely pod Vítkovem přinese výrazné zvýšení kapacity tratí z několika směrů na hlavní nádraží. Dokončení stavby za několik let umožní rozvoj městské železnice, nejen nabídkou kratších intervalů, ale také bezkonkurenčních jízdních dob. Cestující se tak dostanou vlakem z Vysočan do Vršovic či z Libně na Smíchov za 15 až 20 minut.
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk