https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/ceske-drahy-a-spolecnost-grandi-stazioni-podepsaly-smlouvu-o-revitalizaci-tri-nadrazi
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

České dráhy: České dráhy a společnost Grandi Stazioni podepsaly smlouvu o revitalizaci tří nádraží

18. prosince 2003 | České dráhy
Hlavní nádraží v Praze změní do konce roku 2008 výrazně svoji podobu. Ještě dříve – na počátku roku 2007 – by měla být dokončena úplná proměna nádraží v lázeňských městech Karlovy Vary a Mariánské Lázně. Vyplývá to ze smlouvy, kterou 17. prosince 2003 podepsaly České dráhy, a.s., a společnost Grandi Stazioni, S.p.A.

České dráhy vyhlásily v dubnu 2001 uveřejněním v Obchodním věstníku dvoustupňovou veřejnou obchodní soutěž na výběr jednoho nájemce, který zajistí rekonstrukci modernizaci a následné komerční využití Fantovy budovy a nové odbavovací haly stanice Praha hl. n., výpravních budov stanic Karlovy Vary (horní nádraží) a Mariánské Lázně. Účelem soutěže bylo získat investora, který na vlastní náklady radikálně zlepší technický a estetický stav vybraných železničních stanic a vytvoří atraktivní prostředí pro cestující na úrovni vyspělých evropských měst. Tento záměr byl zvolen s ohledem na chybějící know-how na Českých drahách a předpokládanou výši finančních prostředků potřebných pro revitalizaci těchto nádraží, kterými by byla dosažena odpovídající nabídka služeb cestující i necestující veřejnosti pro jednadvacáté století.

V prvním stupni soutěže byly předloženy nabídky tří společností, které splnily podmínky prvého stupně soutěže a následně potvrdily účast ve druhém stupni. V tomto druhém stupni dvoustupňové obchodní veřejné soutěže předložily nabídku dvě společnosti, třetí uchazeč v průběhu soutěže odstoupil. Po vyhodnocení nabídek za účasti nezávislého odborníka byla za nejvhodnější vybrána nabídka společnosti Grandi Stazioni, S.p.A. Tato společnost, která je zaměřená na komplexní řízení revitalizace, technického provozu a využití komerčního potenciálu železničních stanic, má bohaté zkušenosti s podobnými projekty zejména v Itálii, a rozhodující měrou se podílela mimo jiné např. na rekonstrukci a modernizaci nádraží Roma Termini v Římě. Ve své správě má 13 největších italských nádraží.

Podnikatelský záměr nájemce je učinit z nádraží na evropské úrovni srovnatelná společenská centra obchodu a služeb s návazností na veřejnou dopravu a provozovat k tomuto účelu stavebně upravené a zkolaudované nemovitosti. Při navrhování nového komerčního využití bude nájemce postupovat podle pokynů pronajímatele, aby byl dodržen obvyklý provozní režim železniční stanice a zachovány bezpečné podmínky pro odbavení cestujících během provádění stavebních úprav. Rozvržením revitalizačních úprav do fází, kdy podle možností bude dokončení jedné fáze podmínkou pro zahájení další, má za úkol omezit rizika celkové rozestavěnosti.

Pro jednotlivá nádraží mají být uzavřeny samostatné nájemní smlouvy na dobu 10 let (v případě Karlových Varů a Mariánských Lázní 5 let) od nabytí právní moci stavebního povolení a po provedení revitalizace bude změněna tak, že doba nájmu končí uplynutím 30 let od poslední kolaudace pro revitalizaci. Zásady nájemních smluv s žádostí o udělení předchozího souhlasu s jejich uzavřením byly projednány na listopadovém zasedání Dozorčí rady ČD. Po uzavření nájemních smluv bude Grandi Stazioni podle schváleného harmonogramu zajišťovat na vlastní náklady a se souhlasem Českých drah stavební úpravy ve výše uvedených železničních stanicích. Účelem revitalizace stanic je optimalizace poskytovaných služeb cestující i necestující veřejnosti, zlepšení vnějšího a vnitřního vzhledu a funkčnosti železničních stanic včetně rekonstrukce inženýrských sítí a rozvodů médií a energií.

Revitalizace železničních stanic Karlovy Vary a Mariánské Lázně by měly být podle nabídky společností Grandi Stazioni dokončeny do 5 let od zahájení stavebních prací. Vložené finanční prostředky jsou plánovány ve stanici Karlovy Vary ve výši 37,9 mil. Kč, ve stanici Mariánské Lázně ve výši 53,1 mil. Kč. Dokončení revitalizace stanice Praha hl. n. je plánováno v roce 2008 po vynaložení finančních prostředků nájemce 658 mil. Kč. Výše finančního nájemného je stanovena zvlášť pro každé nádraží. Pro období, po které nájemce bude svoji investici do majetku ČD splácet úvěrujícím bankám, je stanovena pevná částka finančního nájemného, jež bude každoročně valorizována. Pro následující období byl sjednán finanční příjem pro ČD ve výši obvyklého procenta z výsledku hospodaření za účetní období realizovaného v daných nádražích.

Úspěšné zahájení realizace projektu předpokládá maximální nasazení odborníků obou smluvních stran a spolupráci příslušných úřadů orgánů státní správy i dotčených měst. Pro úspěšné splnění tohoto záměru bude vytvořena technická odborná pracovní skupina, která bude spolupracovat s nájemcem při vypracování Dokumentace stavby, koordinaci i zajištění souladu s nájemní smlouvou. České dráhy jsou připraveny svoje provozy integrovat, případně přemístit, v rámci zachování funkčnosti pro řízení železničního provozu tak, aby byly výše uvedené železniční stanice plně revitalizovány a byl dosažen podnikatelský záměr nájemce.

Uspořádání služeb primárních, souvisejících s provozováním drážní dopravy, tak i komerčních služeb v železniční stanicích bude při realizaci projektu podle vítězné nabídky odsouhlasováno pronajímatelem. Například v železniční stanici Praha hlavní nádraží jsou v přízemí nové odbavovací haly navržena při vstupu vlevo i vpravo nejprve rychlá občerstvení typu fast food, na které navazují moderní prostory velkých center se všemi službami pro odbavení cestujících. Stávající řada pokladen se přemění na prodejní plochy, modernizovaná úschovna zavazadel zůstane za nimi. Bude zde umístěn taktéž prostor České pošty. Ve středu dolní haly budou ve dvou průchozích půlkruhových prodejních prostorech soustředěny rozličné obchodní aktivity. Horní hala je navržena jako odpočinková. Části ploch po obou stranách hlavního schodiště navazující na galerii, spolu s touto galerií budou využity jako otevřené restaurace s velkým počtem míst pro posezení. Vlevo i vpravo od odjezdové tabule budou situovány další obchodní prostory. V této části haly najde své umístění například i Policie České republiky. Úprav se dočkají i nebytové prostory přístupné z obou vnějších stran u stanovišť taxíků.

Ve Fantově budově je plánována v přízemí obnova restaurace, vzniknou menší obchody a bude zřízena nová čekárna. Zachována zůstane Fantova kavárna v prostoru bývalých pokladen. Je zde navržen také hotel. Zůstanou také administrativní i provozní prostory ČD, budou však plně revitalizovány.

Změny, které čekají železniční stanici Karlovy Vary, jsou také velice pozitivní. Vyřeší se napojení historického přístřešku nástupiště na fasádu budovy, provede se rekonstrukce výpravní budovy se zaměřením na střechy a klempířské prvky, výměna oken a dveří a oprava fasády. V rámci rekonstrukce vnitřních prostor bude projde rozsáhlou změnou odbavovací hala, při které bude zřízeno další podlaží v úrovni přednádraží. Ve stávající úrovni haly se vybuduje ochoz se vstupy do prostor výpravní budovy. Komunikačně budou jednotlivá podlaží a l. nástupiště spojena schodišti a výtahem pro bezbariérový přístup. Zásadním způsobem se změní úprava okolí budovy; přístupové cesty a výstupy vlaků jsou navrženy přes odbavovací halu s úpravou prostor přednádraží.

Obdobné změny jsou navrženy ve stanici Mariánské Lázně, kde rekonstrukce zastřešení budovy a fasády včetně výměny oken a dveří změní estetický vzhled budovy i její okolí. Provedeny budou též změny uspořádání vnitřních prostor, které povedou ke zlepšení služeb a komfortu cestujících a k lepšímu komerčnímu využití budovy. Jde například o rekonstrukci veřejných WC, bezbariérové přístupy do odbavovací haly apod.

Uvedený projekt revitalizace je ověřením správnosti této cesty vstupem cizího kapitálu na České dráhy.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist