https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/ceske-drahy-budou-v-pristich-letech-investovat-do-modernizace-regionalnich-vlaku-pres-25-mld-kc
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

České dráhy: České dráhy budou v příštích letech investovat do modernizace regionálních vlaků přes 2,5 mld. Kč

15. listopadu 2005 | České dráhy
České dráhy plánují v příštích třech letech investovat do modernizace regionálních vlaků přes 2,5 miliardy Kč. Zásadním způsobem se tak dále zvýší kvalita cestování osobními vlaky ČD na neelektrizovaných tratích. Značná část prostředků totiž půjde na modernizaci regionálních motorových souprav a přípojných vozů provozovaných s motorovými vozy. Prototyp nové motorové jednotky Regionova, která významně zvýší kvalitu cestování osobními vlaky na neelektrizovaných tratích a např. nabídne komfortní cestování v nízkopodlažní části maminkám s dětmi, starým lidem nebo vozíčkářům, se nyní připravuje k zahájení zkušebního provozu s cestujícími v depu Rakovník. Jen do nákupu částečně nízkopodlažních souprav Regionova plánují ČD investovat v letech 2006 až 2008 přibližně 1,5 miliardy Kč. Pokračovat bude také nákup patrových souprav 471 pro pražskou příměstskou dopravu, jejichž počet dosáhne plánovaných 30 jednotek (90 vozů).

V příštím roce je plánováno dokončení modernizace 50 čtyřnápravových motorových vozů řady 854 provozovaných na neelektrizovaných tratích v Čechách. Nové vozy mají výkonnější, ale úspornější motor a cestující ocení především zcela nově řešený interiér s moderními - textilem potahovanými sedačkami. Vozy jsou soustředěny v depech v Praze a Trutnově. Z Prahy jezdí především na motorových rychlících a spěšných vlacích z Prahy do Sušice, Chomutova či Tanvaldu a na osobních vlacích Praha – Turnov. Z Trutnova jsou vypravovány na rychlíky, spěšné i osobní vlaky na tratích v celých východních Čechách, např. z Pardubic přes Hradec Králové a Turnov do Liberce nebo z Chlumce nad Cidlinou přes Starou Paku do Trutnova.

Tyto motorové vozy budou v příštích letech doplněny také o přípojné a řídící vozy řad 054 a 954, které vzniknou ze současných přípojných vozů nebo z nevyužitých typů vozidel. Prototyp přípojného vozu je již ve zkušebním provozu na Krnovsku a v závěru letošního roku bude tento provoz pokračovat v depu Praha. V příštím roce se plánuje zahájení sériových modernizací a do roku 2008 má být do provozu nasazeno 47 vagónů. Součástí modernizace je vylepšení řady technických parametrů. Cestující pak ocení především nově řešený interiér s látkou potaženými sedáky, novými buňkami WC a úložným prostorem pro kola.

Součástí tohoto projektu je také stavba řídících vozů, kde s motorovými vozy řady 854 a přípojnými vagóny 054 vytvoří ucelenou vratnou soupravu. Díky tomu bude možné zrychlit obraty v cílových stanicích, bude možné intenzivněji využít vozidlový park a dojde také ke snížení potřeby zaměstnanců ve vratných stanicích a celkové úspoře nákladů. Prototyp řídícího vozu je nyní ve výrobě a se sériovou výrobou se počítá v příštím roce. V letech 2006 až 2008 se plánuje výroba 19 řídících vozů. V řídících vozech budou mít cestující k dispozici moderně řešená látkou potažená sedadla a místa se speciálně upraveným sociálním zařízením zde najdou vozíčkáři.

Připraven je také rozsáhlý projekt modernizace motorových vozů řady 810 a přípojných vagónů 010, které znají cestujících ze všech regionálních a velkého množství hlavních neelektrizovaných tratí. Cestující těmto vozům přezdívají kvůli hranatému tvaru kufr. Současné vagóny vyráběné v 70. letech nabízejí cestujícím omezenou kulturu cestování – v interiéru jsou nízké lavice potažené červenou koženkou bez podhlavníku, na šíři nabízejí 5 míst k sezení a je v nich omezený prostor pro uložení kočárků a kol. Nové jednotky Regionova , které vznikají úplnou přestavbou těchto starších vozů, nabízejí naopak vysoký komfort cestování pro regionální osobní dopravu. Z původních vozů totiž bylo použito jen několik základních konstrukčních celků, a tak je Regionova z pohledu cestujícího zcela nové vozidlo. Interiér je vybaven pohodlnými textilií potaženými sedačkami s podhlavníky a opěrkami rukou. Ve voze jsou jen 4 místa na šířku vozu, polovina nástupního prostoru je řešena jako nízkopodlažní se snadným nástupem matek s kočárky, seniorů a vozíčkářů. Pro ně je také upraveno sociální zařízení. Výkonnější a úspornější pohon zajišťuje rychlejší akceleraci a možnost zrychlení dopravy na neelektrifikovaných tratích a úspornější provoz. České dráhy plánují nákup více než stovky těchto jednotek. V letech 2006 až 2008 se předpokládá nákup nejméně 74 souprav v hodnotě přibližně 1,5 miliardy Kč. Prototyp jednotky je nyní nasazen do zkušebního provozu s cestujícími a v roce 2006 bude zahájena sériová výroba soupravy Regionova.

V letech 2006 až 2008 bude pokračovat také modernizace příměstských elektrických vlaků jednotkami řady 471 v oblasti hlavního města Prahy. Zde doplňují a postupně zcela nahrazují dosavadní tzv. „pantografy“. Moderní jednotky 471 jsou klimatizované, nabízejí místa v 1. a ve 2. třídě, místa pro vozíčkáře, matky s kočárky a cyklisty. Nástupní prostory jsou sníženy na úroveň moderních nástupišť. Do konce roku se předpokládá, že bude do provozu uvedeno již 18 souprav. V příštích třech letech bude dokončena dodávka celé objednané série 30 jednotek, což představuje celkem 90 vagónů s více než 27 000 místy k sezení.

Nákup nových a modernizace vybraných regionálních vlaků bude v příštích třech letech financován z několika zdrojů. Budou využity vlastní zdroje z podnikatelské činnosti Českých drah, leasing, výhodné úvěry společnosti Eurofima, jejíž jsou České dráhy akcionář, a také je plánováno čerpání státní podpory na modernizaci regionálních vlaků. Jde o obdobný program, který již řadu let čerpají soukromé autobusové společnosti a městské dopravní podniky k obnově svého silničního vozového parku.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist