Tiskové zprávy
České dráhy: České dráhy investují v roce 2008 téměř o miliardu více do obnovy vozového parku
České dráhy vstupují do příštího roku se schváleným podnikatelským plánem, který počítá s investicemi do obnovy vozového parku v osobní dopravě ve výši 3,6 miliardy korun. Proti letošní částce (2,7 miliardy) je to skoro miliardový nárůst. Z vlastních zdrojů investují České dráhy v roce 2008 do pořizování nových vlaků a modernizace stávajícího vozového parku téměř 2,4 miliardy korun.
Podnikatelský plán pro rok 2008 zahrnuje nákup:
* 100 vozů pro dálkovou dopravu ze zahraničí.
* 8 patrových klimatizovaných jednotek CityElefant pro příměstskou dopravu.
* 22 dvouvozových motorových jednotek Regionova.
* 7 třívozových motorových jednotek Regionova.
* 6 modernizovaných řídicích vozů řady 954 pro motorové rychlíky.
* 9 modernizovaných vložených vozů řady 054 pro motorové rychlíky.
„Rádi bychom koupili stovku modernizovaných komfortních vozů pro dálkovou dopravu. V současné době jsou takové k dispozici například u německých drah,“ říká Josef Bazala, generální ředitel ČD a předseda představenstva. „Budeme ale vypisovat veřejnou soutěž, ze které skutečný dodavatel a finální cena teprve vzejde. Už v průběhu roku bychom tyto vozy rádi nasadili na Brněnské expresy na vlaky, které jedou přes celou republiku, aby cestující mohli strávit dlouhou cestu v moderních pohodlných vozech.“
Mezi nejdůležitější cizí zdroje financování patří úvěry od Eurofimy a státní podpora z programů Ministerstva dopravy na podporu pořízení a obnovu železničních kolejových vozidel. Eurofima je organizace evropských železničních společností, která se zabývá financováním obnovy vozového parku a tyto úvěry podléhají notifikaci Evropské komise v Bruselu.České dráhy budou nakupovat i nadále další patrové klimatizované jednotky CityElefant od českého výrobce, které jezdí především v Praze a okolí, ale také na Ostravsku. „Jedná se o moderní příměstské vlaky, které postupně nahrazují staré pantografy ze 60. a 70. let. Samozřejmostí je, že vlak je bezbariérový se speciálně upravenými prostory a sociálním zázemím pro vozíčkáře,“ doplňuje Jiří Kolář, náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu. Celkem už provozují České dráhy 34 CityElefantů, jedna souprava stojí více než 200 milionů korun a vlaky jsou financovány především z úvěru od Eurofimy.
Pokračuje také modernizace vlaků pro regionální dopravu. České dráhy kompletně přestavují staré motorové vozy na jednotky Regionova, které jsou určeny pro místní tratě, jsou částečně bezbariérové a mají speciálně upravené WC pro vozíčkáře i navigační majáčky pro nevidomé a velmi moderní interiér. Aktuálně provozují České dráhy v celé republice 39 dvouvozových a 7 třívozových souprav. Do roku 2010 dodá Pars nova Českým drahám zhruba 100 jednotek Regionova, z toho bude 26 třívozových. Dvouvozová Regionova stojí 21 milionů korun, třívozová 37 milionů.
„Přestavujeme také staré nepotřebné poštovní vagony na moderní řídicí vozy určené především pro regionální vlaky a motorové rychlíky. Zároveň do těchto spojů modernizujeme vložené vozy, a začínají tak vznikat ucelené soupravy s rekonstruovaným motorovým vozem, vloženými vozy a řídicím vozem, díky kterému není potřeba ve stanicích, kde souprava mění směr, objíždět motorovým vozem na druhý konec vlaku. Řídicí vozy jsou vybaveny zdvihacími plošinami pro vozíčkáře a nově také oddílem první třídy se stolečky a přípojkami na notebook,“ doplňuje Jiří Kolář. Tyto soupravy jezdí především v okolí Brna, Hradce Králové a Prahy.
CityElefant (řada 471)
Moderní patrové příměstské jednotky vyrábí ČKD Vagonka, a.s., v Ostravě Vítkovicích. České dráhy provozují tyto jednotky jako třívozové, vozíčkářům slouží speciální zdvihací plošiny a bezbariérové toalety. Vlak nabízí také místa pro cestující s jízdními koly a první třídu. Vlak je kompletně klimatizovaný, maximální rychlost činí 140 km/h. Cena jedné soupravy je přes 200 milionů korun, nákup financují České dráhy částečně ze svých zdrojů, částečně z úvěru od Eurofimy. V současnosti mají ČD 34 jednotek z celkového počtu šedesáti objednaných. Jednotky CityElefant jsou v provozu zejména v Praze, ve Středočeském a Pardubickém kraji a na Ostravsku.
Regionova (řada 814, 814.2)
Motorové jednotky vznikají kompletní přestavbou původních motorových vozů řady 810 a přípojných vozů 010. Rekonstrukci pro České dráhy provádí Pars nova, a.s. Soupravy provozují České dráhy jako dvouvozové a třívozové. Dvouvozovou Regionovu tvoří motorový a řídicí vůz, třívozovou dva motorové vozy a jeden vložený. Standardem je u těchto jednotek nízkopodlažní část, bezbariérové WC pro vozíčkáře i speciální navigační majáčky pro nevidomé.
Řídicí vozy řady 954
Řídicí vůz řady 954 je komplexní modernizací původních nevyužívaných poštovních vozů řady Postw. Uvnitř vozu je vybudován kompletně nový interiér s velkoprostorovým oddílem druhé třídy, s prostorem pro přepravu invalidních vozíků a s víceúčelovým prostorem pro jízdní kola a objemná zavazadla. Nově jsou tu dosazeny pohodlné čalouněné sedačky s hlavovými a loketními opěrkami, příčné zavazadlové police a protiskluzová podlahová krytina. Vůz je vybaven dvěma zdvihacími plošinami pro cestující se sníženou pohyblivostí, bezbariérovým WC a oddílem první třídy se stolečky a přípojkami na notebooky. Rekonstrukci provádí Pars nova, a.s.
Vložené vozy 054
Vznikají komplexní modernizací původních českých a slovenských vozů 053 a doplňují motorové soupravy: motorový vůz 854 – vložený vůz 054 – řídicí vůz 954. Pro ČD provádí modernizaci vloženého vozu 054 Krnovské opravny a strojírny, s.r.o. Přestavba vozu stojí 8,3 mil. korun a je pojata komplexně, to znamená pojezdová část, skříň i interiér.
Podnikatelský plán pro rok 2008 zahrnuje nákup:
* 100 vozů pro dálkovou dopravu ze zahraničí.
* 8 patrových klimatizovaných jednotek CityElefant pro příměstskou dopravu.
* 22 dvouvozových motorových jednotek Regionova.
* 7 třívozových motorových jednotek Regionova.
* 6 modernizovaných řídicích vozů řady 954 pro motorové rychlíky.
* 9 modernizovaných vložených vozů řady 054 pro motorové rychlíky.
„Rádi bychom koupili stovku modernizovaných komfortních vozů pro dálkovou dopravu. V současné době jsou takové k dispozici například u německých drah,“ říká Josef Bazala, generální ředitel ČD a předseda představenstva. „Budeme ale vypisovat veřejnou soutěž, ze které skutečný dodavatel a finální cena teprve vzejde. Už v průběhu roku bychom tyto vozy rádi nasadili na Brněnské expresy na vlaky, které jedou přes celou republiku, aby cestující mohli strávit dlouhou cestu v moderních pohodlných vozech.“
Mezi nejdůležitější cizí zdroje financování patří úvěry od Eurofimy a státní podpora z programů Ministerstva dopravy na podporu pořízení a obnovu železničních kolejových vozidel. Eurofima je organizace evropských železničních společností, která se zabývá financováním obnovy vozového parku a tyto úvěry podléhají notifikaci Evropské komise v Bruselu.České dráhy budou nakupovat i nadále další patrové klimatizované jednotky CityElefant od českého výrobce, které jezdí především v Praze a okolí, ale také na Ostravsku. „Jedná se o moderní příměstské vlaky, které postupně nahrazují staré pantografy ze 60. a 70. let. Samozřejmostí je, že vlak je bezbariérový se speciálně upravenými prostory a sociálním zázemím pro vozíčkáře,“ doplňuje Jiří Kolář, náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu. Celkem už provozují České dráhy 34 CityElefantů, jedna souprava stojí více než 200 milionů korun a vlaky jsou financovány především z úvěru od Eurofimy.
Pokračuje také modernizace vlaků pro regionální dopravu. České dráhy kompletně přestavují staré motorové vozy na jednotky Regionova, které jsou určeny pro místní tratě, jsou částečně bezbariérové a mají speciálně upravené WC pro vozíčkáře i navigační majáčky pro nevidomé a velmi moderní interiér. Aktuálně provozují České dráhy v celé republice 39 dvouvozových a 7 třívozových souprav. Do roku 2010 dodá Pars nova Českým drahám zhruba 100 jednotek Regionova, z toho bude 26 třívozových. Dvouvozová Regionova stojí 21 milionů korun, třívozová 37 milionů.
„Přestavujeme také staré nepotřebné poštovní vagony na moderní řídicí vozy určené především pro regionální vlaky a motorové rychlíky. Zároveň do těchto spojů modernizujeme vložené vozy, a začínají tak vznikat ucelené soupravy s rekonstruovaným motorovým vozem, vloženými vozy a řídicím vozem, díky kterému není potřeba ve stanicích, kde souprava mění směr, objíždět motorovým vozem na druhý konec vlaku. Řídicí vozy jsou vybaveny zdvihacími plošinami pro vozíčkáře a nově také oddílem první třídy se stolečky a přípojkami na notebook,“ doplňuje Jiří Kolář. Tyto soupravy jezdí především v okolí Brna, Hradce Králové a Prahy.
CityElefant (řada 471)
Moderní patrové příměstské jednotky vyrábí ČKD Vagonka, a.s., v Ostravě Vítkovicích. České dráhy provozují tyto jednotky jako třívozové, vozíčkářům slouží speciální zdvihací plošiny a bezbariérové toalety. Vlak nabízí také místa pro cestující s jízdními koly a první třídu. Vlak je kompletně klimatizovaný, maximální rychlost činí 140 km/h. Cena jedné soupravy je přes 200 milionů korun, nákup financují České dráhy částečně ze svých zdrojů, částečně z úvěru od Eurofimy. V současnosti mají ČD 34 jednotek z celkového počtu šedesáti objednaných. Jednotky CityElefant jsou v provozu zejména v Praze, ve Středočeském a Pardubickém kraji a na Ostravsku.
Regionova (řada 814, 814.2)
Motorové jednotky vznikají kompletní přestavbou původních motorových vozů řady 810 a přípojných vozů 010. Rekonstrukci pro České dráhy provádí Pars nova, a.s. Soupravy provozují České dráhy jako dvouvozové a třívozové. Dvouvozovou Regionovu tvoří motorový a řídicí vůz, třívozovou dva motorové vozy a jeden vložený. Standardem je u těchto jednotek nízkopodlažní část, bezbariérové WC pro vozíčkáře i speciální navigační majáčky pro nevidomé.
Řídicí vozy řady 954
Řídicí vůz řady 954 je komplexní modernizací původních nevyužívaných poštovních vozů řady Postw. Uvnitř vozu je vybudován kompletně nový interiér s velkoprostorovým oddílem druhé třídy, s prostorem pro přepravu invalidních vozíků a s víceúčelovým prostorem pro jízdní kola a objemná zavazadla. Nově jsou tu dosazeny pohodlné čalouněné sedačky s hlavovými a loketními opěrkami, příčné zavazadlové police a protiskluzová podlahová krytina. Vůz je vybaven dvěma zdvihacími plošinami pro cestující se sníženou pohyblivostí, bezbariérovým WC a oddílem první třídy se stolečky a přípojkami na notebooky. Rekonstrukci provádí Pars nova, a.s.
Vložené vozy 054
Vznikají komplexní modernizací původních českých a slovenských vozů 053 a doplňují motorové soupravy: motorový vůz 854 – vložený vůz 054 – řídicí vůz 954. Pro ČD provádí modernizaci vloženého vozu 054 Krnovské opravny a strojírny, s.r.o. Přestavba vozu stojí 8,3 mil. korun a je pojata komplexně, to znamená pojezdová část, skříň i interiér.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




