https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/ceske-drahy-maji-skoro-900-bezbarierovych-vozu-a-jednotek
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

České dráhy: České dráhy mají skoro 900 bezbariérových vozů a jednotek

27. února 2025 | České dráhy
Loňská rekordní dodávka vlaků vybavených pro komfortní cestování osob na vozíku a dalších cestujících s handicapem navýšila počet bezbariérových vlaků Českých drah na téměř 900 vozů a jednotek. Díky tomu už 8 z 10 spojů národního dopravce umožňuje přepravu osob, které se pohybují na vozíku.

„Naše revoluce v obnově vozidlového parku uskutečněná za podpory objednatelů dopravy přináší výhody všem občanům, ale zvlášť výrazně usnadňuje život lidem s handicapem, ať jde o naše spoluobčany odkázané při pohybu na vozík, o nevidomé, slabozraké nebo neslyšící. Na všechny tyto skupiny lidí myslíme a vlaky vybavujeme pro přepravu ortopedických vozíků, nápisy v Braillově písmu a haptickými prvky, ovládáním dveří slepeckými vysílačkami nebo audiovizuálním informačním systémem,“ říká Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.

Absolutní změnu v přístupnosti železnice zažívají především osoby na vozíku, jak potvrzují slova Michala Krapince: „Loni jsme uvedly do provozu 122 bezbariérových souprav a celkový počet vozidel přístupných osobám na vozíku dosáhl na začátku roku už 872 kusů. Do konce roku se zvedne na 900 vozidel. Přitom drtivá většina z nich, skoro 80 %, je dokonce přímo nízkopodlažní. Žádní cestující tak nemusí šplhat do vlaku po několika schodech, ale jejich podlaha je ve stejné výšce jako u moderních nástupišť. Pak se nastupuje stejně pohodlně sportovci, mamince s kočárkem i člověku, který je upoutaný na vozík.“


Za 5 let o 50 % bezbariérových spojů víc

Během uplynulých pěti let se zvedl počet vozidel vybavených pro cestující na vozíku z 626 na 872 kusů (+ 39 %), počet bezbariérových vozů vybavených klimatizací za tu dobu narostl o 79 % a nízkopodlažních o 53 %, ze 439 na 670 vozidel. „Velký nárůst přístupných vozidel umožnil během pouhých pěti let rozšířit nabídku bezbariérových spojů o zhruba 50 % na 7 131 vlaků. Zatímco před 5 lety byla bezbariérová jen polovina spojů Českých drah, nyní je to už 8 z 10 vlaků,“ říká Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu.

„Největší počet bezbariérových vozidel patří do skupiny motorových jednotek Regionova, je to více než 220 vozidel, elektrických jednotek vycházejících z vlaku RegioPanter je téměř 190, elektrických jednotek CityElefant provozujeme 82 a motorových jednotek RegioFox máme aktuálně 59 s cílovým stavem 106 objednaných vlaků u výrobce. V dálkové dopravě jsou nejrozšířenější kombinované vozy řady Bbdgmee, kterých jezdí 64 kusů a moderní netrakční jednotky jako jsou Railjety, InterJety a ComfortJety, kterých je aktuálně 25 a jejich počet se zvýší na 37,“ vyjmenovává nejpočetnější typy bezbariérových vlaků Jiří Ješeta.

Podstatně se rozšířil seznam tratí a linek, na kterých byla v uplynulých pěti letech nasazena bezbariérová vozidla. Jsou to například tratě Beroun – Plzeň – Přeštice – Klatovy ve Středočeském a Plzeňském kraji, Tábor – České Budějovice, České Budějovice – Strakonice / Písek nebo Tábor – Písek – Strakonice v Jihočeském kraji, Kolín – Havlíčkův Brod na Vysočině a Týniště nad Orlicí – Hradec Králové – Chlumec nad Cidlinou v Královéhradeckém kraji. V Olomouckém a Zlínském kraji došlo k zavedení nových bezbariérových, nízkopodlažních jednotek např. na tratích z Olomouce do Vsetína, Zábřehu na Moravě, Šumperka, Nezamyslic nebo z Přerova do Vyškova na Moravě a Břeclavi a v Moravskoslezském kraji z Ostravy přes Studénku do Veřovic nebo ze Studénky do Hranic na Moravě. Uvedené příklady však představují pouze část ze všech tratí a linek, na kterých České dráhy v uplynulých pěti letech nasadily moderní bezbariérové vlaky nebo kde narostl počet bezbariérových spojů.
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist