Tiskové zprávy
České dráhy: České dráhy nemají žádné informace o investičních záměrech DB v oblasti příměstské dopravy v Praze; tiskem zveřejněný zájem je důkazem atraktivity systému příměstského provozu ČD v pražské aglomeraci
8. listopadu 2006 | České dráhy
V dnešním vydání německého deníku Sueddeutsche Zeitung vyšel článek, který zmiňuje rozvojové plány a investiční záměry Německých drah (DB) v období následujících pěti let. V článku se mimo jiné uvádí, že DB by měly zájem v následujících 5 letech investovat 7,5 – 12,5 miliard EUR do příměstské dopravy v Praze, Stockholmu a Lyonu.
České dráhy nemají o takovýchto záměrech jakékoli informace, neprobíhají ani jednání o investici DB do příměstské dopravy Českých drah. Současně by takovéto rozhodnutí či případná investice byly primárně tématem pro vlastníka akciové společnosti České dráhy – nikoli management.
Na druhou stranu, konkrétní uvedení příměstské dopravy Českých drah v okolí Prahy v investičních záměrech DB hovoří o atraktivitě celého systému a jeho kvalitě coby potenciálního investičního projektu ze strany DB. České dráhy dnes provozují příměstskou dopravu v okolí Prahy ve velké míře moderními klimatizovanými dvoupodlažními jednotkami řady 471 Cityelefant. Na klíčových trasách jezdí v denních špičkách spoje až v 15 minutových intervalech a systém příměstské dopravy funguje v rámci integrovaného systému ROPID. Vzhledem k dalším probíhajícím investicím do infrastruktury, budou vlaky ČD v rámci pražské aglomerace hrát stále větší roli i v městské dopravě.
Vlaky Českých drah hrají v příměstské a městské dopravě v rámci pražské aglomerace klíčovou roli
Více než 136 tisíc cestujících využívá v rámci Středočeského kraje denně regionální spoje Českých drah pro dopravu především do zaměstnání a škol. V rámci Prahy je to pak denně přibližně 76 tisíc cestujících s tím, že jejich počet každoročně roste. Nejfrekventovanějšími relacemi z hlediska přepravy cestujících regionálními vlaky jsou přitom Praha – Kolín – Pardubice a Praha – Beroun. Na spoje na obou těchto tratích přitom České dráhy v převážné míře nasazují moderní klimatizované příměstské jednotky 471 CityElefant – nabízející mimo jiné první třídu, možnost přepravy kol. invalidních vozíků apod. Během víkendových dní se pak pořadí výše zmíněných tratí vyměňuje a trať do Berouna je z hlediska počtu cestujících nejvíce frekventovaná.
Základní přepravní statistiky ČD ve Středočeském kraji a v Praze
Počty cestujících - jeden průměrný pracovní den, rok 2005
Praha 75 764 osob
Středočeský kraj 136 077 osob
Objem vlakokilometrů v Praze a ve Středočeském kraji a předpoklad dalšího růstu pro období roku 2007 najdete na adrese http://www.cd.cz/index.php?action=article&id=39923.
Vlaky Českých drah jsou často využívány také jako „městská“ doprava v rámci pražské aglomerace. Na řadě relací nabízejí interval 15 nebo 30 minut; dojezdová doba je přitom až o několik desítek minut kratší ve srovnání s MHD nebo individuální dopravou. Srovnání časového spojení některých částí Prahy najdete na adrese http://www.cd.cz/index.php?action=article&id=39923.
Dostavba Nového spojení umožní další rozvoj příměstské a městské železniční dopravy v pražské aglomeraci
V srpnu 2004 byla zahájena výstavba klíčové železniční dopravní stavby na území hl.m. Prahy – tzv. Nové spojení. Tato stavba zajistí nové kvalitní propojení stanic v centrální části města (Hlavní nádraží a Masarykovo nádraží) se stanicemi v severovýchodní části města (Libeň, Vysočany, Holešovice).
Dokončení výstavby Nového spojení (plánované na rok 2010, předpoklad 2008) přinese zcela nové možnosti pro příměstskou a městskou železniční dopravu. Vzhledem ke zvýšení kapacity železniční sítě v centru města bude možné zavést nové linky příměstské dopravy, které budou vedeny napříč Prahou (v současné době jsou všechny vlaky příměstské dopravy ukončeny na Hlavním nebo na Masarykově nádraží). Předpokládá se vznik dvou „diametrálních“ linek, první by měla být vedena po trase Milovice – Lysá nad Labem – Čelákovice – Praha hl.n. – Říčany – Strančice, druhá po trase Nymburk – Poříčany – Český Brod – Praha hl.n. – Černošice – Řevnice. Další plánovanou změnou je propojení železničních tratí 070 a 210 a vznik nové linky příměstské dopravy, která bude vedena po trase Mělník – Všetaty – Praha hlavní n. – Vrané nad Vltavou – Dobříš / Čerčany. Pilotním projektem budoucích tangenciálních linek je v současnosti první městská železniční linka, která spojuje nádraží Praha-Libeň, Praha-Holešovice a Praha-Bubeneč s Roztokami u Prahy. Výhledově se uvažuje o jejím prodloužení přes Prahu-Malešice do stanice Praha-Hostivař, ale v úvaze jsou také další tangenciální linky.
Ze zavedení výše zmíněných linek vyplývá zkrácení špičkového intervalu příměstské dopravy na nejvýznamnějších tratích až na 15 minut v ranní a odpolední špičce pracovního dne, resp. 30 minut v ostatních obdobích dne. Zavedení průjezdného modelu příměstské dopravy povede k vyššímu zapojení železnice do systému městské dopravy. Výrazně zlepší jak spojení Prahy se Středočeským krajem, tak i spojení v rámci Středočeského kraje s průjezdem přes Prahu.
Důležitým krokem podporujícím navržený model je rovněž zavedení jednotného tarifního systému integrované osobní dopravy, který musí vzniknout na základě dohody rovnocenných partnerů (Praha, Středočeský kraj, dopravci). Předpokladem pak je plné zapojení dopravce v železniční osobní dopravě v Praze a Středočeském kraji do tohoto tarifního systému. Tím se tarif integrované osobní dopravy stane „kmenovým tarifem“ dopravce v železniční osobní dopravě v Praze a Středočeském kraji s respektováním integrovaných tarifů sousedních regionů (v případě vlaků zajíždějící mimo Prahu a Středočeský kraj) a celostátního tarifu pro dálkovou dopravu uznáváním jízdních dokladů dle těchto tarifů.
Linky městské a příměstské dopravy
S1 Praha Mas. n. – Nymburk – Kolín
S2 Praha Mas. n. – Kutná Hora město
S3 Mělník – Praha hl. n. – Vrané n. Vlt. – Dobříš
S4 Mělník – Praha hl. n. – Vrané n. Vlt. – Čerčany,
S5 Praha Mas. n. – Kralupy n. Vlt. / Roudnice n. L.
S6 Praha Mas. n. – Kladno-Ostrovec
S8 Praha hl. n. – Rudná u P. – Beroun
S9 Praha-Libeň – Praha hl. n. – Beroun
S10 Praha-Vysočany – Praha hl. n. – Benešov u P.
S20 Řevnice – Praha hl. n. – Poříčany – Nymburk hl. n.
S21 Strančice – Praha hl. n. – Milovice
S22 Praha Mas. n. – Praha letiště
S32 Praha-Hostivař – Praha-Malešice – Roztoky u P.
Linky meziregionální dopravy
RR 1 Jihlava – Kolín – Praha – Beroun – Plzeň
RR 2 Pardubice – Kolín – Praha – Kralupy nad Vltavou – Ústí nad Labem – (Děčín)
RR 3 Hradec Králové – Nymburk hl.n. – Praha – Benešov u Prahy – Tábor – (Č. Budějovice)
RR 4 Mladá Boleslav – Neratovice – Praha – Kladno – Rakovník
České dráhy nemají o takovýchto záměrech jakékoli informace, neprobíhají ani jednání o investici DB do příměstské dopravy Českých drah. Současně by takovéto rozhodnutí či případná investice byly primárně tématem pro vlastníka akciové společnosti České dráhy – nikoli management.
Na druhou stranu, konkrétní uvedení příměstské dopravy Českých drah v okolí Prahy v investičních záměrech DB hovoří o atraktivitě celého systému a jeho kvalitě coby potenciálního investičního projektu ze strany DB. České dráhy dnes provozují příměstskou dopravu v okolí Prahy ve velké míře moderními klimatizovanými dvoupodlažními jednotkami řady 471 Cityelefant. Na klíčových trasách jezdí v denních špičkách spoje až v 15 minutových intervalech a systém příměstské dopravy funguje v rámci integrovaného systému ROPID. Vzhledem k dalším probíhajícím investicím do infrastruktury, budou vlaky ČD v rámci pražské aglomerace hrát stále větší roli i v městské dopravě.
Vlaky Českých drah hrají v příměstské a městské dopravě v rámci pražské aglomerace klíčovou roli
Více než 136 tisíc cestujících využívá v rámci Středočeského kraje denně regionální spoje Českých drah pro dopravu především do zaměstnání a škol. V rámci Prahy je to pak denně přibližně 76 tisíc cestujících s tím, že jejich počet každoročně roste. Nejfrekventovanějšími relacemi z hlediska přepravy cestujících regionálními vlaky jsou přitom Praha – Kolín – Pardubice a Praha – Beroun. Na spoje na obou těchto tratích přitom České dráhy v převážné míře nasazují moderní klimatizované příměstské jednotky 471 CityElefant – nabízející mimo jiné první třídu, možnost přepravy kol. invalidních vozíků apod. Během víkendových dní se pak pořadí výše zmíněných tratí vyměňuje a trať do Berouna je z hlediska počtu cestujících nejvíce frekventovaná.
Základní přepravní statistiky ČD ve Středočeském kraji a v Praze
Počty cestujících - jeden průměrný pracovní den, rok 2005
Praha 75 764 osob
Středočeský kraj 136 077 osob
Objem vlakokilometrů v Praze a ve Středočeském kraji a předpoklad dalšího růstu pro období roku 2007 najdete na adrese http://www.cd.cz/index.php?action=article&id=39923.
Vlaky Českých drah jsou často využívány také jako „městská“ doprava v rámci pražské aglomerace. Na řadě relací nabízejí interval 15 nebo 30 minut; dojezdová doba je přitom až o několik desítek minut kratší ve srovnání s MHD nebo individuální dopravou. Srovnání časového spojení některých částí Prahy najdete na adrese http://www.cd.cz/index.php?action=article&id=39923.
Dostavba Nového spojení umožní další rozvoj příměstské a městské železniční dopravy v pražské aglomeraci
V srpnu 2004 byla zahájena výstavba klíčové železniční dopravní stavby na území hl.m. Prahy – tzv. Nové spojení. Tato stavba zajistí nové kvalitní propojení stanic v centrální části města (Hlavní nádraží a Masarykovo nádraží) se stanicemi v severovýchodní části města (Libeň, Vysočany, Holešovice).
Dokončení výstavby Nového spojení (plánované na rok 2010, předpoklad 2008) přinese zcela nové možnosti pro příměstskou a městskou železniční dopravu. Vzhledem ke zvýšení kapacity železniční sítě v centru města bude možné zavést nové linky příměstské dopravy, které budou vedeny napříč Prahou (v současné době jsou všechny vlaky příměstské dopravy ukončeny na Hlavním nebo na Masarykově nádraží). Předpokládá se vznik dvou „diametrálních“ linek, první by měla být vedena po trase Milovice – Lysá nad Labem – Čelákovice – Praha hl.n. – Říčany – Strančice, druhá po trase Nymburk – Poříčany – Český Brod – Praha hl.n. – Černošice – Řevnice. Další plánovanou změnou je propojení železničních tratí 070 a 210 a vznik nové linky příměstské dopravy, která bude vedena po trase Mělník – Všetaty – Praha hlavní n. – Vrané nad Vltavou – Dobříš / Čerčany. Pilotním projektem budoucích tangenciálních linek je v současnosti první městská železniční linka, která spojuje nádraží Praha-Libeň, Praha-Holešovice a Praha-Bubeneč s Roztokami u Prahy. Výhledově se uvažuje o jejím prodloužení přes Prahu-Malešice do stanice Praha-Hostivař, ale v úvaze jsou také další tangenciální linky.
Ze zavedení výše zmíněných linek vyplývá zkrácení špičkového intervalu příměstské dopravy na nejvýznamnějších tratích až na 15 minut v ranní a odpolední špičce pracovního dne, resp. 30 minut v ostatních obdobích dne. Zavedení průjezdného modelu příměstské dopravy povede k vyššímu zapojení železnice do systému městské dopravy. Výrazně zlepší jak spojení Prahy se Středočeským krajem, tak i spojení v rámci Středočeského kraje s průjezdem přes Prahu.
Důležitým krokem podporujícím navržený model je rovněž zavedení jednotného tarifního systému integrované osobní dopravy, který musí vzniknout na základě dohody rovnocenných partnerů (Praha, Středočeský kraj, dopravci). Předpokladem pak je plné zapojení dopravce v železniční osobní dopravě v Praze a Středočeském kraji do tohoto tarifního systému. Tím se tarif integrované osobní dopravy stane „kmenovým tarifem“ dopravce v železniční osobní dopravě v Praze a Středočeském kraji s respektováním integrovaných tarifů sousedních regionů (v případě vlaků zajíždějící mimo Prahu a Středočeský kraj) a celostátního tarifu pro dálkovou dopravu uznáváním jízdních dokladů dle těchto tarifů.
Linky městské a příměstské dopravy
S1 Praha Mas. n. – Nymburk – Kolín
S2 Praha Mas. n. – Kutná Hora město
S3 Mělník – Praha hl. n. – Vrané n. Vlt. – Dobříš
S4 Mělník – Praha hl. n. – Vrané n. Vlt. – Čerčany,
S5 Praha Mas. n. – Kralupy n. Vlt. / Roudnice n. L.
S6 Praha Mas. n. – Kladno-Ostrovec
S8 Praha hl. n. – Rudná u P. – Beroun
S9 Praha-Libeň – Praha hl. n. – Beroun
S10 Praha-Vysočany – Praha hl. n. – Benešov u P.
S20 Řevnice – Praha hl. n. – Poříčany – Nymburk hl. n.
S21 Strančice – Praha hl. n. – Milovice
S22 Praha Mas. n. – Praha letiště
S32 Praha-Hostivař – Praha-Malešice – Roztoky u P.
Linky meziregionální dopravy
RR 1 Jihlava – Kolín – Praha – Beroun – Plzeň
RR 2 Pardubice – Kolín – Praha – Kralupy nad Vltavou – Ústí nad Labem – (Děčín)
RR 3 Hradec Králové – Nymburk hl.n. – Praha – Benešov u Prahy – Tábor – (Č. Budějovice)
RR 4 Mladá Boleslav – Neratovice – Praha – Kladno – Rakovník
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk