https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/ceske-drahy-podpori-evropsky-tyden-mobility-usporadanim-dne-prazske-zeleznice-s-durazem-na-prezentaci-dopravy-po-tzv-novem
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

České dráhy: České dráhy podpoří Evropský týden mobility uspořádáním Dne pražské železnice s důrazem na prezentaci dopravy po tzv. Novém spojení

7. září 2006 | České dráhy
Ve dnech 16. – 22. září 2006 se města v České republice zapojí do celoevropské akce „Evropský týden mobility“ (ETM), která se v Evropě koná již pošesté. Mezi města, která se přihlásila k této akci, se zařadila i Praha. Osvětová a propagační akce, jejíž ústřední heslo zní „Chraňme naše klima“, má v evropských městech podpořit přijatelnější způsoby dopravy a napomoci při omezování individuální automobilové dopravy ve městech.

Jedním z vhodných a ekologicky šetrných řešení dopravní situace v hlavním městě je železniční doprava. Z tohoto důvodu bude celý jeden den ETM věnován prezentaci aktivit Českých drah v dopravě hlavního města Prahy. Den pražské železnice proběhne v pondělí 18. 9. 2006.

Centrem Dne pražské železnice bude Nádraží Holešovice s výstavou a prezentací budoucích významných akcí či staveb železniční dopravy– především Nového spojení, které zajistí propojení železničních stanic Praha - Hlavní nádraží a Praha - Masarykovo nádraží se stanicemi Praha – Libeň a Praha – Vysočany. Na pravidelnou vnitroměstskou železnici na trase Roztoky u Prahy– Bubeneč –Holešovice- Praha Libeň budou nasazena nová kolejová vozidla. V praxi bude představen „výhledový“ model městské linky, kdy trasy běžné trasy budou doplněny o další spoje, dále bude vytvořen celodenní půlhodinový interval a hlavně spoje budou mimořádně prodlouženy přes Prahu Malešice do stanice Praha Hostivař. Bude tak vytvořen základ modelu „okružní“ železniční městské dopravy. Na spojích se poprvé v ČR budou společně prezentovat dvě nové motorové jednotky Regionovy (814-914) a příměstské jednotky 471 CityElefant, dodávané z vagonky Škoda Holding. Tato moderní vozidla se v Holešovicích setkají s další špičkovou technologií v rámci vozového parku ČD – s vlaky SC Pendolino jezdícími na trase Praha Holešovice – Ostrava.

Po celý den budou na nádraží Praha Holešovice hostesky rozdávat propagační materiály a letáky na podporu zvýšení informovanosti občanů hl. m. Prahy o železniční dopravě, jak na území hl. m. Prahy, tak i v návaznosti na obslužnost Středočeského kraje osobní železniční dopravou a materiály týkající se ETM.

Nové spojení změní pražskou příměstskou železniční dopravu

Stále více se blíží dokončení klíčové železniční dopravní stavby na území hl. m. Prahy – tzv. Nového spojení. Tato stavba zajistí nové kvalitní propojení stanic v centrální části města (Hlavní nádraží a Masarykovo nádraží) se stanicemi v severovýchodní části města (Libeň, Vysočany, Holešovice). České dráhy již nyní plánují schémata rychlé příměstské dopravy napříč pražskou aglomerací, která Nové spojení umožní.

Nové spojení zahrnuje následující stavby: celkem čtyři koleje z Hlavního nádraží a dvě koleje z Masarykova nádraží. Veškeré jízdy z centrálních stanic do stanic na okraji města budou bez úvrati. Nezbytnou součástí stavby jsou dva dvoukolejné tunely pod vrchem Vítkov a mostní estakáda od západních portálů těchto tunelů do stanice Praha hlavní nádraží.

Dokončení výstavby Nového spojení přinese zcela nové možnosti pro příměstskou a městskou železniční dopravu. Vzhledem ke zvýšení kapacity železniční sítě v centru města bude možné zavést nové linky příměstské dopravy, které budou vedeny napříč Prahou (v současné době jsou všechny vlaky příměstské dopravy ukončeny na Hlavním nebo na Masarykově nádraží).

Předpokládá se vznik dvou „diametrálních“ linek, první by měla být vedena po trase Milovice – Lysá nad Labem – Čelákovice – Praha hl. n. – Říčany – Strančice, druhá po trase Nymburk – Poříčany – Český Brod – Praha hl. n. – Černošice – Řevnice. Další plánovanou změnou je propojení železničních tratí 070 a 210 a vznik nové linky příměstské dopravy, která bude vedena po trase Mělník – Všetaty – Praha hlavní nádraží – Vrané nad Vltavou – Dobříš / Čerčany. Nesmíme zapomenout na tangenciální linky. Pilotním projektem je v tomto směru první městská železniční linka, která spojuje nádraží Praha-Libeň, Praha-Holešovice a Praha-Bubeneč s Roztokami u Prahy. Výhledově se uvažuje o jejím prodloužení přes Prahu-Malešice do stanice Praha-Hostivař, ale v úvaze jsou také další tangenciální linky.

Ze zavedení výše zmíněných linek vyplývá zkrácení špičkového intervalu příměstské dopravy na nejvýznamnějších tratích až na 15 minut v ranní a odpolední špičce pracovního dne, resp. 30 minut v ostatních obdobích dne. Zavedení průjezdného modelu příměstské dopravy povede k vyššímu zapojení železnice do systému městské dopravy. Výrazně zlepší jak spojení Prahy se Středočeským krajem, tak i spojení v rámci Středočeského kraje s průjezdem přes Prahu.


Nové zastávky

Důležitým prvkem pro rozvoj železniční dopravy na území Prahy, ale přeneseně i na území Středočeského kraje je také výstavba nových železničních zastávek, která je připravována v atraktivních lokalitách na území Prahy. V mnoha případech se přitom jedná o vhodné návazné terminály na ostatní prostředky městské dopravy. Nejvíce pokročily práce na přípravě výstavby železniční zastávky Rajská zahrada ležící na tratích Praha – Lysá nad Labem a Praha – Všetaty v těsné blízkosti stanice metra Rajská zahrada, v blízkosti významných obytných celků včetně obchodní zóny Černý Most. Dalšími připravovanými zastávkami jsou například zastávky Podbaba, Vyšehrad, Kačerov, Karlín a další.

Linkové vedení příměstské a městské dopravy (předpokládaný stav po dokončení stavby Nového spojení)
S1 Kolín – Český Brod – Praha Masarykovo n.
S2 Kutná Hora město – Kolín – Nymburk hl.n. – Praha Masarykovo n.
S3 Mělník – Všetaty – Praha hl. n. – Vrané nad Vltavou – Dobříš / Čerčany
S5 (Roudnice nad L.) – Kralupy nad Vlt. – Roztoky u Prahy - Praha Masarykovo n.
S6 Kladno-Ostrovec – Kladno – Praha-Dejvice – Praha Masarykovo n.
S8 Beroun – Rudná u Prahy – Praha hl. n.
S9 Beroun – Řevnice – Praha hl. n.
S10 Benešov u Prahy – Strančice – Říčany – Praha hl. n.
S20 Nymburk hl.n. – Poříčany – Český Brod – Praha hl. n. – Řevnice
S21 Milovice – Lysá nad Labem – Praha hl. n. – Říčany – Strančice
S32 Roztoky u Prahy – Praha-Holešovice – Praha-Libeň – Praha-Malešice – Praha-Hostivař

Traťové úseky se špičkovým intervalem 15 minut
trať 011: Praha – Poříčany
trať 091: Praha – Roztoky u Prahy
trať 171: Praha – Řevnice
trať 221: Praha – Strančice
trať 231: Praha – Lysá nad Labem

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist