https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/ceske-drahy-predaly-do-pravidelneho-provozu-prvni-seriove-jednotky-regionova-v-karlovarskem-kraji
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

České dráhy: České dráhy předaly do pravidelného provozu první sériové jednotky Regionova v Karlovarském kraji

10. července 2006 | České dráhy
Motorová jednotka Regionova se stává pojízdným propagačním nástrojem Karlovarského kraje.

Dvě sériové motorové jednotky Regionova (řada 814-914) předaly dnes České dráhy do pravidelného provozu v Karlovarském kraji. Jiří Kolář, náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu, přímo ve stanici Karlovy Vary dolní nádraží symbolicky předal dvě částečně nízkopodlažní motorové jednotky Regionova (pořadová čísla 004 a 005) hejtmanovi Karlovarského kraje, Josefu Pavlovi. Oba také slavnostně lahví sektu pokřtili logo Karlovarského kraje na skříni jednotky Reginova.

Jednotky Regionova budou v Karlovarském kraji nasazeny na trať Mariánské Lázně – Karlovy Vary a na trať Karlovy Vary – Potůčky. Obě tyto tratě patří z hlediska skladby cestujících k nejzajímavějším regionálním tratím Karlovarského kraje; v blízké budoucnosti budou jednotky Regionova nasazeny i na dalších tratích, například na trati Cheb – Aš.

České dráhy v letošním roce nasadí do provozu dvacítku nových, částečně nízkopodlažních, jednotek Regionova – po Zlínském a Karlovarském kraji bude následovat kraj Královéhradecký.

Na přelomu roku 2006 a 2007 nasadí České dráhy na území Libereckého kraje do provozu třívozovou verzi jednotek Regionova. Ty budou složeny ze dvou motorových vozů a jednoho vloženého s nízkopodlažním nástupem. Zvýší se tak nejen přepravní kapacita, ale i dále zrychlí jízdní vlastnosti vlaku.

Cena jedné jednotky Regionova je přibližně 20 milionů Kč, oproti srovnatelným vozidlům zahraniční provenience je tak její cena přibližně třetinová.


Regionova jako vlajková motorová jednotka Karlovarského kraje

České dráhy neuvádějí v Karlovarském kraji do provozu pouze nový vlak. Součástí je také ucelený koncept propagace kraje, turistického ruchu a ekologické železniční dopravy nazvaný Regionovou Vaším krajem. Ten byl uplatněn i v Karlovarském kraji.

„ Ve spolupráci s Karlovarským krajem využijeme jednotky Regionova jako pojízdný marketingový nástroj – jednoznačně svázaný s krajem, ve kterém vozí své cestující. Kromě již zavedeného názvu Regionova tak jednotky dostávají navíc do vínku přívlastek Karlovarská, logo příslušného kraje a interiér doplní informační plochy s informacemi zajímavými nejen pro turisty a návštěvníky, “ říká o konceptu Regionovou Vaším krajem náměstek Jiří Kolář. České dráhy tak Karlovarskému kraji vedle zajištění regionální dopravy poskytují další přidanou hodnotu – zaměřenou jednoznačně na podporu turistického ruchu.

V návaznosti na to i dnes předané jednotky Regionova již byly označeny logotypem Karlovarského kraje a jejich název doplněn na Karlovarská Regionova. Interiér a exteriéry doplnily následující prvky, které jsou standardem také při dodávkách dalších souprav:

* Logotyp Regionova byl doplněn na Karlovarská Regionova.
* Na skříň motorového vozu byl umístěn logotyp Karlovarského kraje.
* V případě externího zbarvení se počítá se zachování základní koncepce barevného řešení, nicméně jednotlivé barvy se mohou lišit podle krajů.
* Interiér motorové jednotky bude vybaven stojany a rámečky pro informační materiály o zajímavostech Karlovarského kraje. Do nich je možné umístit jak propagační letáčky, tak například mapu a další informační materiály.

České dráhy takto ve spolupráci s jednotlivými kraji vybaví a upraví všech 20 jednotek, které letos mají být nasazeny do provozu. Obdobné koncepty jsou úspěšně využívány v zahraničí, například ve Spolkové republice Německo, kde je veřejnost takto jednoznačně motivována k ekologicky šetrnému cestování vlakem. České dráhy jsou přirozeným partnerem Karlovarského kraje při provozování regionální železniční dopravy a nabízejí kraji služby, které jsou kvalitativně i finančně velmi zajímavé a konkurenceschopné. To se potvrdilo i vítězstvím Českých drah v nedávno uzavřeném výběrovém řízení na provozování regionální dopravy na třech tratích v regionech Karlovarska a Chebska.

„ Naše spolupráce s Karlovarským krajem se v poslední době ještě více zintenzívnila. Vedle uvedení jednotek Regionova do provozu v Karlovarském kraji je možné uvést také například podíl Českých drah na realizaci modernizace a elektrizace trati Karlovy Vary – Kadaň či další aktivity. Do budoucna je naším cílem společně s krajem ještě více spolupracovat na vyhodnocování podnětů ze strany cestující veřejnosti a ty pak co nejrychleji společně zapracovávat do úpravy podoby služeb poskytovaných Českými drahami, “ doplnil náměstek Kolář.

Technické informace o motorové jednotce Regionova

Motorová jednotka REGIONOVA řady 814 – 914 vznikla zásadní přestavbou původního motorového vozu řady 810 a přípojného vozu řady 010. Ty od 70. let vyráběl podnik Vagónka Studénka a postupně se v počtu více než 670 kusů staly nejrozšířenější řadou železničních vozidel zajišťujících provoz na českých tratích. Společnost Pars nova navrhla motorovou jednotku REGIONOVA tak, že pro dvouvozovou jednotku využila jeden původní motorový a jeden přípojný vůz, které z více než 80 % přestavěla na zcela novou dvouvozovou soupravu – s průchodem na přivrácených čelech. Jednotka REGIONOVA se tak skládá z motorového vozu s jedním stanovištěm strojvedoucího, který je na opačné straně spojen s nízkopodlažním řídícím vozem opatřeným rovněž stanovištěm strojvedoucího. Po motorových vozech řady 843 se REGIONOVA stane dalším moderním vozidlem Českých drah, které díky řídícímu vozu umožní odbourat nezbytné objíždění soupravy v obratových stanicích což výrazně zvyšuje efektivitu provozu a celkovou operabilitu soupravy.

Kromě vyšší efektivity provozu díky využití koncepce motorový + řídící vůz charakterizují motorovou jednotku REGIONOVA následující konstrukční řešení:

Skříně vozů
Na vozidlech jsou dosazena laminátová čela s pevnostní konstrukcí zvyšující pasivní bezpečnost stanoviště strojvedoucího. Přivrácená plochá čela obou vozidel jsou opatřena dveřmi a přechodovým můstkem krytým dvojitým měchem. Na vnitřní straně těchto čel jsou na motorovém voze umístěny skříně pro umístění elektrického rozvaděče a vzduchové výzbroje, na voze řídícím pak odkládací prostory pro personál. V motorovém voze jsou dosazeny předsuvné elektropneumatické dveře se sklopnou stupačkou a ochranami proti přivření. V řídícím voze je 50 % podlahové části vozu řešeno jako nízkopodlažní s nástupem dvoukřídlými předsuvnými dveřmi ovládanými tlačítky. Skříně obou vozů jsou osazeny pevnými a polospouštěcími okny s dvojitým zasklením determálními skly.

Prostory pro cestující
V motorovém voze je celý prostor mezi prosklenými příčkami využit pro přepravu cestujících. Od nástupních prostor je oddělen křídlovými prosklenými dveřmi. Je vybaven čalouněnými sedadly s hlavovými a loketními opěrkami. Nad sedadly jsou umístěny příčné zavazadlové police s plastovou výplní, pod okny stolky a odpadkové koše. Nad příčkami jsou umístěny panely informačního systému, středem stropu probíhá osvětlovací kanál. V řídícím voze jsou dva oddíly pro cestující, oddělené od nástupního prostoru prosklenými dveřmi. Zadní prostor je vybaven obdobně jako motorový vůz, v předním prostoru pro cestující jsou trojsedadla v uspořádání za sebou, nad retenční nádrží u stěny WC pak čtyřsedadlo. Na levé straně tohoto oddílu je jedno plnohodnotné sedadlo a jedno sedadlo nouzové sklopné, nad sedadly podélné zavazadlové police. V nízkopodlažní části je umístěna buňka WC, vybavena i pro použití osobami se sníženou pohyblivostí. Je tvořena sendvičovými stěnami, posuvné dveře s elektrickým pohonem jsou ovládány tlačítky. Je vybavena uzavřeným systémem EVAC. Součástí vybavení je fotobuňkou ovládané vypouštění vody do umyvadla s ohřevem, přebalovací deska pro nemluvňata, madla a tlačítka nouzového volání pro použití WC i vozíčkáři. V nízkopodlažní části jsou umístěny čtyři dvojice sklopných sedadel, u bočních stěn opatřeny zádržnými systémy pro zajištění vozíků, kočárků příp. jízdních kol.

Stanoviště strojvedoucího
Stanoviště strojvedoucího je odděleno od nástupního prostoru (motorový vůz) příp. prostoru pro cestující (řídící vůz) lomenou příčkou s prosklenými dveřmi. Je složeno z laminátových dílů obložení a stolků, v obložení na levé straně je vytvořeno nouzové sedadlo, na pravé straně pak prostor pro dosazení elektrického vařiče a chladničky. Do písmene U tvarovaný pult obsahuje displeje řídícího a informačního systému, zobrazovací jednotku elektronického rychloměru, ovládací panel radiostanice, kontrolér trakce a přídavné brzdy, tlačítkovou volbu automatické regulace rychlosti a další ovládací a signalizační prvky. Nad čelním sklem je protisluneční roleta s motorickým pohonem. Elektrický stěrač je vybaven cyklovačem. Stanoviště je vybaveno odpruženou sedačkou s hlavovou a loketními opěrkami.

Trakce
Hnací soustrojí tvoří šestiválcový ležatý přeplňovaný motor Tedom (Liaz) M 640 SE o výkonu 242 kW ve spojení se čtyřstupňovou hydromechanickou převodovkou Voith Diwa. Regulátor vstřikovacího čerpadla motoru využívá tzv. akční člen a jak motor, tak i převodovka jsou ovládány řídícím systémem vozu. Výfukové potrubí motoru je vyvedeno pod vozem do skříně vzduch.výzbroje v zadní části vozu, kde je umístěna i vyrovnávací nádrž chlazení. V chladiči AKG s hydrostatickým pohonem ventilátoru je chlazen okruh motoru a převodovky, je chlazen plnící vzduch motoru a olej hydrostatiky. Na odpruženém rámu jsou umístěny pomocné pohony (kompresor 3DSK 75, generátory dobíjení baterie a kompresor klimatizace), poháněné od motoru kloubovým hřídelem se spojkou. Jsou dosazeny zesílené nápravy, pro které je upravena i původní nápravová převodovka NKR16, umožňující využití retardéru hydromechanické převodovky.

Vytápění, větrání
Topení v obou vozech soupravy je teplovodní s rozvody radiátory podél stěn, opatřenými nerezovými kryty. Každý vůz má vlastní teplovodní agregát Hydronic 35 s možností temperování a předehřevu vozu. V motorovém voze je využíváno odpadní teplo motoru prostřednictvím chladící soustavy. V nízkopodlažní části řídícího vozu jsou navíc umístěna dvě teplovodní topení typu 4V4, vhánějícími do prostoru dle potřeby teplý vzduch při nástupu a výstupu cestujících. Stanoviště strojvedoucího jsou klimatizována, výměník na stanovišti slouží zároveň k ofukování čelního skla.

Vzduchová výzbroj, brzda
Jednotka je vybavena samočinnou brzdou DAKO s elektricky řízeným brzdičem DAKO BSE, ovládaným ze stanoviště strojvedoucího pákou jízdního kontroléru. Přídavná brzda je rovněž ovládána pákovým kontrolérem. Oba vozy jsou vybaveny záchrannou brzdou DAKO PZ4, vypouštěcí ventil je umístěn na řídícím voze. Pro zjednodušení údržby je většina komponentů vzduchové výzbroje a brzdy panelizována, soustředěná do skříně vzduchové výzbroje na motorovém voze.

Elektrická výzbroj
Souprava má společnou baterii, umístěnou na motorovém voze, rozdělenou na provozní a startovací, obě dobíjené alternátory. Pro dobíjení baterie z vnější sítě 230V slouží statický měnič. Vnější osvětlení je na každém čele tvořeno trojicí halogenových reflektorů a dvojicí červených pozičních světel, vnitřní je zářivkové umístěné ve středových tunelech. Jednotka je vybavena elektronickým rychloměrem, zařízením KBS-E, radiostanicí VS47 a řídícím systémem INTELO. Všechny komponenty (mimo radiostanice) jsou umístěny na motorovém voze ve skříni elektrického rozvaděče, ovládací panel topení a osvětlení pro obě vozidla je přístupný obsluze jednotky. Řídící systém umožňuje ovládání až tří spojených souprav z jednoho stanoviště. Důraz je kladen na diagnostiku - palubní pro informaci strojvedoucího a servisní se stahováním dat prostřednictvím WI-FI. Souprava je vybavena audiovizuálním informačním systémem s vnějšími a vnitřními informačními tabulemi. Využití technologie WI-FI umožňuje plnění dat on-line z internetu/intranetu ČD a to jak pro informační systém, tak i pro jízdní řád a může být využíváno i pro stahování dat potřebných pro údržbu.

Nové motorové jednotky REGIONOVA jsou ideálním řešením, které v podmínkách železnice v České republice přináší možnost masového zvýšení komfortu cestování na lokálních a regionálních tratích. Přispívají k tomu také ve srovnání s jinými obdobnými vozidly pro regionální tratě (například z provenience západoevropských výrobců) nesrovnatelně nižší (přibližně čtvrtinové) pořizovací náklady, a to při nabídce cestovního komfortu a moderních technologií plně odpovídajícím standardům EU.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist