Tiskové zprávy
České dráhy: České dráhy připomenou 60 let od vyrobení první Bardotky. Nasadí ji na vlaky na jihu Moravy
18. listopadu 2024 | České dráhy
Legendární řada motorových lokomotiv bývalé řady T 478.1, později 751 a po modernizaci také 749, letos slaví 60 let od vyrobení prototypu. Při této příležitosti nasadí České dráhy lokomotivu T 478.1001 ve dnech 22. až 24. listopadu na vybrané pravidelné vlaky na jižní Moravě. Železniční fanoušci, odborná a laická veřejnost si tak mohou připomenout jeden z příkladů úspěšné a bohaté produkce motorových lokomotiv u nás.
Lokomotiva bude přidána do souprav některých Slováckých expresů, konkrétně na neelektrifikovaném úseku mezi Starým Městem u Uherského Hradiště a Luhačovicemi a také na dva spěšné vlaky spojující Staré Město s Brnem.
Bardotky
Lokomotivy s maximální rychlostí 100 km/h a s výkonem 1 103 kW (1 500 koní) měly elektrický přenos výkonu. Vybaveny byly motorem K 6 S 310 DR a trakčním dynamem TD 802. Výroba probíhala v závodě ČKD v pražské Libni. Prototyp T 478.1001 opustil továrnu v listopadu 1964. V letech 1967 až 1971 probíhala sériová výroba. Vyrobeno bylo celkem 230 lokomotiv vybavených parním agregátem PG 500 pro vytápění osobních souprav a dalších 82 lokomotiv určených jen pro nákladní dopravu bez topného agregátu. Ty byly označeny řadou T 478.2, později 752.
Především v 90. letech bylo množství lokomotiv tohoto typu modernizováno. Obdržely např. elektronické regulátory řízení nebo elektrické topení, které nahradilo parní agregát. Některé lokomotivy odkoupily také soukromí dopravci, a tak je lze stále vidět v provozu. Národní dopravce má ve stavu pět lokomotiv současné řady 749 s elektrickým vytápění a čtyři lokomotivy řady 751 bez elektrického vytápění, které jsou ve sbírkách ČD Muzea v Lužné u Rakovníka a využívají se pro nostalgické a turistické jízdy.
První prototyp T 478.1001, dnes 751.001-9, se konstrukčně a tvarově odlišuje od druhého prototypu a dalších sériových lokomotiv. V ČKD Praha byl vyroben pod číslem 6436. Při svém představení veřejnosti na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně v roce 1966 získala Zlatou medaili. Lokomotiva byla v pravidelném provozu u ČSD a ČD do roku 1986, kdy byla odstavena. Po následné opravě v brněnském depu byla uvedena do provozuschopného stavu a v roce 2002 byla prohlášena chráněnou památkou. Nyní je muzejním strojem a starají se o ni fanoušci ze strojové stanice v Tišnově. V péči zmíněné skupiny nadšenců je od roku 2013. Díky jejich úsilí se podařilo odstranit i následky havárie motoru z roku 2019. Od roku 2021 je tak znovu vedena jako provozní i s původním šestiválcem s výrobním číslem 2619/1963.
Pátek 22. listopadu
Sp 1767 Brno hl. n. (13:28) – Staré Město u Uherského Hradiště (15:26)
Sobota 23. listopadu
R 892 Veselí nad Moravou (7:00) – Staré Město u Uherského Hradiště (7:20)
R 883 Staré Město u Uherského Hradiště (8:33) – Luhačovice (9:20)
R 888 Luhačovice (10:31) – Staré Město u Uherského Hradiště (11:20)
R 887 Staré Město u Uherského Hradiště (12:33) – Luhačovice (13:20)
R 884 Luhačovice (14:31) – Staré Město u Uherského Hradiště (15:20)
Neděle 24. listopadu
R 885 Staré Město u Uherského Hradiště (10:33) – Luhačovice (11:20 h)
R 886 Luhačovice (12:31) – Staré Město u Uherského Hradiště (13:20 h)
R 889 Staré Město u Uherského Hradiště (14:33) – Luhačovice (15:20 h)
R 882 Luhačovice (16:31) – Staré Město u Uherského Hradiště (17:20 h)
Sp 1774 Staré Město u Uherského Hradiště (18:27) – Brno hl. n. (20:33 h)
Řada T 478.1/2, resp. 749/751/752 dostala od železničářů řadu přezdívek. Podle profilu střechy pod horním reflektorem, který působí jako by se lokomotiva mračila, se jim říká Zamračená. Další přezdívkou je Bardotka podle populární herečky 50. a 60. let Brigitte Bardot. Tvary lokomotivy z boku připomínaly některým železničářům poprsí, proto se nabízelo dát lokomotivám přezdívku podle slavné herečky.
Více informací o akci najdete na portálu Vlakem na výlet.
Lokomotiva bude přidána do souprav některých Slováckých expresů, konkrétně na neelektrifikovaném úseku mezi Starým Městem u Uherského Hradiště a Luhačovicemi a také na dva spěšné vlaky spojující Staré Město s Brnem.
Bardotky
Lokomotivy s maximální rychlostí 100 km/h a s výkonem 1 103 kW (1 500 koní) měly elektrický přenos výkonu. Vybaveny byly motorem K 6 S 310 DR a trakčním dynamem TD 802. Výroba probíhala v závodě ČKD v pražské Libni. Prototyp T 478.1001 opustil továrnu v listopadu 1964. V letech 1967 až 1971 probíhala sériová výroba. Vyrobeno bylo celkem 230 lokomotiv vybavených parním agregátem PG 500 pro vytápění osobních souprav a dalších 82 lokomotiv určených jen pro nákladní dopravu bez topného agregátu. Ty byly označeny řadou T 478.2, později 752.
Především v 90. letech bylo množství lokomotiv tohoto typu modernizováno. Obdržely např. elektronické regulátory řízení nebo elektrické topení, které nahradilo parní agregát. Některé lokomotivy odkoupily také soukromí dopravci, a tak je lze stále vidět v provozu. Národní dopravce má ve stavu pět lokomotiv současné řady 749 s elektrickým vytápění a čtyři lokomotivy řady 751 bez elektrického vytápění, které jsou ve sbírkách ČD Muzea v Lužné u Rakovníka a využívají se pro nostalgické a turistické jízdy.
První prototyp T 478.1001, dnes 751.001-9, se konstrukčně a tvarově odlišuje od druhého prototypu a dalších sériových lokomotiv. V ČKD Praha byl vyroben pod číslem 6436. Při svém představení veřejnosti na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně v roce 1966 získala Zlatou medaili. Lokomotiva byla v pravidelném provozu u ČSD a ČD do roku 1986, kdy byla odstavena. Po následné opravě v brněnském depu byla uvedena do provozuschopného stavu a v roce 2002 byla prohlášena chráněnou památkou. Nyní je muzejním strojem a starají se o ni fanoušci ze strojové stanice v Tišnově. V péči zmíněné skupiny nadšenců je od roku 2013. Díky jejich úsilí se podařilo odstranit i následky havárie motoru z roku 2019. Od roku 2021 je tak znovu vedena jako provozní i s původním šestiválcem s výrobním číslem 2619/1963.
Pátek 22. listopadu
Sp 1767 Brno hl. n. (13:28) – Staré Město u Uherského Hradiště (15:26)
Sobota 23. listopadu
R 892 Veselí nad Moravou (7:00) – Staré Město u Uherského Hradiště (7:20)
R 883 Staré Město u Uherského Hradiště (8:33) – Luhačovice (9:20)
R 888 Luhačovice (10:31) – Staré Město u Uherského Hradiště (11:20)
R 887 Staré Město u Uherského Hradiště (12:33) – Luhačovice (13:20)
R 884 Luhačovice (14:31) – Staré Město u Uherského Hradiště (15:20)
Neděle 24. listopadu
R 885 Staré Město u Uherského Hradiště (10:33) – Luhačovice (11:20 h)
R 886 Luhačovice (12:31) – Staré Město u Uherského Hradiště (13:20 h)
R 889 Staré Město u Uherského Hradiště (14:33) – Luhačovice (15:20 h)
R 882 Luhačovice (16:31) – Staré Město u Uherského Hradiště (17:20 h)
Sp 1774 Staré Město u Uherského Hradiště (18:27) – Brno hl. n. (20:33 h)
Řada T 478.1/2, resp. 749/751/752 dostala od železničářů řadu přezdívek. Podle profilu střechy pod horním reflektorem, který působí jako by se lokomotiva mračila, se jim říká Zamračená. Další přezdívkou je Bardotka podle populární herečky 50. a 60. let Brigitte Bardot. Tvary lokomotivy z boku připomínaly některým železničářům poprsí, proto se nabízelo dát lokomotivám přezdívku podle slavné herečky.
Více informací o akci najdete na portálu Vlakem na výlet.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk