https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/ceske-drahy-vykazaly-za-prvni-pololeti-narust-objemu-a-trzeb-nakladni-prepravy-realizovane-pod-znackou-cd-cargo
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

České dráhy: České dráhy vykázaly za první pololetí nárůst objemu a tržeb nákladní přepravy realizované pod značkou ČD Cargo

23. srpna 2006 | České dráhy
Nárůst objemu přepraveného nákladu o 12,4 procenta oproti stejnému období loňského roku vykázaly za první pololetí 2006 České dráhy, když za měsíce leden – červen realizovaly přepravu celkem 41,87 milionů tun nákladu. Spolu s růstem objemu přepraveného nákladu rostly Českým drahám také zaúčtované tržby z nákladní železniční dopravy – a to v meziročním srovnání o 1,3 %. České dráhy za období leden – červen 2006 zaúčtovaly tržby z nákladní přepravy ve výši celkem 8,09 miliard Kč, zatímco loni to bylo za stejné období o 105,6 milionů méně. Růst i hodnota tržeb z přepravy nákladů za první pololetí je ve skutečnosti ještě vyšší – a to s ohledem na účetní zpožďování úhrad od některých partnerů.

„ Oba ukazatele hovoří jednoznačně o renesanci železniční nákladní dopravy, a to v situaci, kdy železniční nákladní doprava je oproti silniční stále znevýhodněna nerovnými podmínkami v oblasti úhrady za dopravní cestu. Zároveň se do pozitivních výsledků v oblasti nákladní dopravy ČD Cargo promítají manažerské změny, kdy od května 2005 po příchodu nového vedení Českých drah došlo k vyčlenění aktivit ČD Cargo pod vlastní řídící linii “, říká Rodan Šenekl, náměstek generálního ředitele ČD pro nákladní dopravu.

Nárůst přepravních objemů byl v prvním pololetí roku 2006 zaznamenán především v komoditách železo, černé uhlí a koks a také v kombinované dopravě. Vliv na tento nárůst měla příznivá situace na trhu s hutnickými výrobky a železem a příznivě ovlivnila také přepravu železných rud, koksu, dolomitických vápenců a železného šrotu. Také přepravy aut měly s ohledem na stoupající výrobu v TPCA Kolín a v závodě Škoda Auto v Kvasinách (nádraží Solnice) vzestupný trend. Společnost TPCA přitom původně ani při výstavbě kolínského závodu nepočítala se zavlečkováním areálu – železniční napojení vzniklo až dodatečně. Dnes tato společnost využívá pro distribuci většiny svých produktů k zákazníkům právě železniční dopravu.

V oblasti kombinované dopravy zahájily České dráhy provoz terminálu kombinované dopravy v Lovosicích. Do tohoto terminálu je směrován prozatím 3x týdně přímý vlak z Hamburku, ve kterém jsou přepravovány převážně silniční návěsy, výměnné nástavby silničních vozidel, případně i kontejnery. Za více než dva měsíce provozu tak byly komunikace ušetřeny téměř tisícovky kamionů.

Největší podíl na realizovaných výkonech v oblasti nákladní přepravy si drží vnitrostátní nákladní doprava. Zde objem přepravovaného nákladu za první pololetí činil téměř 16 milionů tun. Za ním následuje dovoz s 11,4 miliónu tun a tzv. vývoz s 10,6 miliónu tun. Z hlediska přepravovaných komodit se nejvíce přepravovalo hnědé a černé uhlí, kde objem přepravy dosáhl 7,1 respektive 5,2 mil. tun. Významná byla také přeprava rud (3,9 mil. tun), železa a ocele (3,7 mil. tun) či kontejnerová přeprava (2,7 mil. tun). Největší nárůst byl zaznamenán u přepravy koksu – a to ve výši cca 25 %, když hmotnost přepraveného nákladu dosáhla u této komodity 1,5 mil. tun. Stoupající tendenci má přeprava dřeva a výrobků dřevozpracujícího průmyslu.


Celkový objem tržeb v oblasti nákladní dopravy se pak dělil dle přeprav jednotlivých komodit následovně:

* 24 % železo a stroj.výrobky
* 17 % hnědé uhlí
* 16 % černé uhlí a koks
* 10 % chemie
* 8 % stavebniny
* 7 % kombinovaná přeprava
* 6 % dřevo a papír
* 1,6 % potraviny a zemědělské výrobky

Další výhled rozvoje nákladní dopravy pod značkou ČD Cargo

České dráhy počítají s další expanzí nákladní dopravy pod značkou ČD Cargo, a to cestou autonomního profilování v rámci skupiny Českých drah. Nákladní doprava Českých drah zaujímá svými výkony páté místo v EU a přes zvyšující se konkurenci na liberalizovaném trhu nákladní dopravy si chtějí tyto pozice udržet.

České dráhy mají v nákladní železniční dopravě následující podnikatelské priority:

* Realizace aktivit zaměřených na převedení více zásilek ze silnice na železnici
* Zvýšení podílu přepravy dřeva, zemědělských a potravinářských výrobků, chemie
* Udržení přepravy hromadných substrátů na železnici ve stávajícím objemu
* Zvyšování podílu kombinovaných přeprav
* Vyšší orientace na komplexní služby včetně mezinárodních přeprav
* Rozvíjení spolupráce se zahraničními subjekty

Součástí priorit je také aktivní podíl Českých drah na investicích do infrastruktury podporujících napojování průmyslových areálů na železniční dopravu. Zde České dráhy například v minulých dnech iniciovaly jednání o napojení vznikající subdodavatelské zóny v Ostravě Hrabové na železniční dopravu. Průmyslová zóna Ostrava Hrabová bude přitom sloužit jako výrobní základna komponentů pro vznikající korejské automobilky v Nošovicích a v Žilině.

Během následujících dvou let nasadí České dráhy do provozu více než 1450 nových nebo modernizovaných železničních nákladních vozů

Součástí rozvoje aktivit pod značkou ČD Cargo je také modernizace vozového parku nákladní dopravy. Zde České dráhy v roce 2006 pořídily nebo pořídí následující nové nákladní vozy:
Cisterny 30 ks
Kontejnerové vozy 50 ks
Vozy pro přepravu potravin a zem. produktů 100 ks
Velkoprostorové nákladní vozy 200 ks

Vedle toho budou České dráhy – podobně jako v segmentu osobní dopravy – modernizovat stávající vozový park. V tomto případě se bude jednat o následující vozy:
Vozy na přepravu ocelářských výrobků 950 ks
Vozy na dřevo a kulatinu 125 ks

Další růst požadavků na kapacitu nákladní přepravy bude pokryt také pronájmem nákladních vozů. S modernizací a pořizováním nových vozů se počítá i v následujících letech.
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist