https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/cesko-nemecka-dohoda-o-splavneni-labe-je-prvnim-krokem-kanalu-dunaj-odra-labe
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Strana zelených: Česko-německá dohoda o splavnění Labe je prvním krokem kanálu Dunaj-Odra-Labe

7. května 2021 | Strana zelených
Česká vláda v tichosti schválila dohodu s Německem o zlepšování splavnosti Labe a na spadnutí jsou první práce na oderské větvi kanálu Dunaj-Odra-Labe na hranicích s Polskem (DOL). Vše bez ohledu na převažující názory poukazující na negativní dopady a celkovou nekoncepčnost tohoto megalomanského projektu.

„V rámci veřejného slyšení v Senátu k problematice kanálu DOL zazněla celá řada vážných zpochybnění relevantnosti studie z jiných resortů (MŽP, MF, NKÚ), akademických pracovišť, výzkumných ústavů, univerzit či nevládních organizací. O tom, že rizika možných vlivů na životní prostředí byla vyhodnocena ve studii proveditelnosti zcela nadstandardně, je přesvědčen pouze resort ministra Havlíčka a zpracovatelé studie, a to je málo,“ říká senátor za Zelené Petr Orel.

Navíc říční nákladní doprava ve 21. století není v české kotlině rentabilní. Svůj dopravní význam mohla mít v dobách, kdy ještě nebyla vybudována železnice. „V našich podmínkách nedává projekt megalomanského kanálu smysl, na tom se shodnou nezávislí experti na dopravu i ekonomové. Lodní doprava v dnešní době rozhodně není “zadarmo”, jak často mylně argumentují příznivci kanálu. K miliardám korun utopených v betonu musíme totiž přičíst i nevyčíslitelnou cenu nenávratně zničené přírody,“ komentuje kontroverzní projekt DOL spolupředsedkyně Zelených Magdalena Davis.

Dohoda mezi českou a německou vládou o zlepšování splavnosti Labe pro nákladní lodní dopravu je velmi zpátečnická. Po desítkách let neúspěšných pokusů o lepší splavnost Labe a zbytečně vynaložených stovkách milionů korun by snad už všem zúčastněným mohlo být jasné, že přírodě neporučíme. Místo destruktivní regulace toku naší největší řeky musíme cennou krajinu v okolí Labe chránit, stejně jako chráněné a vzácné biotopy meandrující Odry.

„Společně s dalšími odborníky vyzýváme naši vládu, aby se vzdala iluze Labe jako významné vodní cesty a definitivně potopila Zemanův vysněný a zcela nesmyslný projekt plavebního kanálu Dunaj-Odra-Labe, který se splavněním Labe úzce souvisí,“ říká spolupředseda Zelených Michal Berg a závěrem vyzývá: „Zaměřme se místo toho na modernizaci železniční dopravy. Ušetříme stovky miliard z našich kapes i naši krajinu.“

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist