Tiskové zprávy
Martin Mejstřík: Chobotnice nad Prahou
V poslední době se pozornost novinářů i veřejnosti upírá k problému Národní knihovny Jana Kaplického, zastupitelé řeší jeho provokativní architekturu, zatímco na Letné v tichosti a bez povšimnutí probíhá plným tempem výstavba dálničních vjezdů do tunelu pod Stromovkou a monstrosního podzemního parkoviště o kapacitě téměř devíti set míst. Až do poloviny Letenské pláně zeje dnes otevřená stavební jáma, která má dosahovat hloubky sedmi podzemních pater.
Pražskému vedení radnice se tak daří realisovat projekt pocházející ze sedmdesátých let, na který komunisté neměli peníze. Projektanti tomu za totality říkali ZÁKOS – základní komunikační systém. V jeho rámci měl být v Praze budován systém severojižní a východozápadní magistrály protknutý roštově několika radiálami.
Senátor Mejstřík komentuje: „Severojižní magistrálu protínající Václavské náměstí komunisté postavit stačili. A současný primátor Pavel Bém tuto dálnici pod Národním museem označil za ‚nejhrubší infrastrukturní omyl urbanistického rozvoje Prahy dvacátého století‘. Pražská radnice však bez mrknutí oka pokračuje dál v tomto komunistickém ‚omylu‘ a zahájila stavbu další části ZÁKOSu, tunel pod Královskou oborou, kterou se nebojím nazvat urbanistickým zločinem. Není bez zajímavosti, že je to ta část, jejíž realisaci se podařilo demonstrantům na podzim ’89 zastavit. Jen tak dál, soudruzi!“
Občané a občanská sdružení z Prahy 6 a 7 proti stavbě tunelů tzv. „komplexu Blanka“ dlouhé roky protestují. U Městského soudu v Praze leží téměř půl roku správní žaloby na dvě nejdůležitější stavební povolení tunelu pod Stromovkou a s ním spojených podzemních garáží. Soud ještě nerozhodl, ale práce na tunelu pod Letnou probíhají na plné obrátky. „Primátor Bém charakterisuje Kaplického návrh jako necitlivý vůči historicky dotvořenému území pražské památkové reservace. Škoda, že stejný metr nebere na z urbanistického a dopravního hlediska megalomanskou a pomýlenou a z architektonického hlediska bezduchou a utilitární stavbu tunelu, která vyrůstá v těsném doteku se zamýšlenou stavbou Národní knihovny,“ konstatuje dále senátor Mejstřík.
„Nebezpečná a odpudivá není Kaplického Chobotnice, ale chobotnice, které dle mého názoru skutečně hýbou městem. Podíváte-li se na výčet firem, které pravidelně získávají největší zakázky zadávané pražským magistrátem, budou vám jasná jejich jména,“ uzavírá senátor Martin Mejstřík.
Mgr. Martin Mejstřík
Senát PČR
Valdštejnské nám. 4, 118 01 Praha 1
tel.: 25707 2786
mejstrikm@senat.cz, www.martinmejstrik.cz
Pražskému vedení radnice se tak daří realisovat projekt pocházející ze sedmdesátých let, na který komunisté neměli peníze. Projektanti tomu za totality říkali ZÁKOS – základní komunikační systém. V jeho rámci měl být v Praze budován systém severojižní a východozápadní magistrály protknutý roštově několika radiálami.
Senátor Mejstřík komentuje: „Severojižní magistrálu protínající Václavské náměstí komunisté postavit stačili. A současný primátor Pavel Bém tuto dálnici pod Národním museem označil za ‚nejhrubší infrastrukturní omyl urbanistického rozvoje Prahy dvacátého století‘. Pražská radnice však bez mrknutí oka pokračuje dál v tomto komunistickém ‚omylu‘ a zahájila stavbu další části ZÁKOSu, tunel pod Královskou oborou, kterou se nebojím nazvat urbanistickým zločinem. Není bez zajímavosti, že je to ta část, jejíž realisaci se podařilo demonstrantům na podzim ’89 zastavit. Jen tak dál, soudruzi!“
Občané a občanská sdružení z Prahy 6 a 7 proti stavbě tunelů tzv. „komplexu Blanka“ dlouhé roky protestují. U Městského soudu v Praze leží téměř půl roku správní žaloby na dvě nejdůležitější stavební povolení tunelu pod Stromovkou a s ním spojených podzemních garáží. Soud ještě nerozhodl, ale práce na tunelu pod Letnou probíhají na plné obrátky. „Primátor Bém charakterisuje Kaplického návrh jako necitlivý vůči historicky dotvořenému území pražské památkové reservace. Škoda, že stejný metr nebere na z urbanistického a dopravního hlediska megalomanskou a pomýlenou a z architektonického hlediska bezduchou a utilitární stavbu tunelu, která vyrůstá v těsném doteku se zamýšlenou stavbou Národní knihovny,“ konstatuje dále senátor Mejstřík.
„Nebezpečná a odpudivá není Kaplického Chobotnice, ale chobotnice, které dle mého názoru skutečně hýbou městem. Podíváte-li se na výčet firem, které pravidelně získávají největší zakázky zadávané pražským magistrátem, budou vám jasná jejich jména,“ uzavírá senátor Martin Mejstřík.
Mgr. Martin Mejstřík
Senát PČR
Valdštejnské nám. 4, 118 01 Praha 1
tel.: 25707 2786
mejstrikm@senat.cz, www.martinmejstrik.cz
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk