Jiří Nezhyba, Jan Rovenský, Markéta Plechatá, Ondřej Hogen "> Chomutovský dopravní podnik cenzuruje informační kampaně neziskových organizací. Primátorku Řápkovou to nezajímá. - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/chomutovsky-dopravni-podnik-cenzuruje-informacni-kampane-neziskovych-organizaci-primatorku-rapkovou-to-nezajima
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

EPS: Chomutovský dopravní podnik cenzuruje informační kampaně neziskových organizací. Primátorku Řápkovou to nezajímá.

Chomutov, 9. září 2009 – Ing. Jiří Melničuk, generální ředitel Dopravního podniku měst Chomutova a Jirkova, zakázal, aby mohly neziskové organizace využít reklamní prostor na chomutovských autobusech a trolejbusech pro své dvě probíhající veřejné kampaně. Jako jediný důvod dopravní podnik uvedl, že prostor pro podobný typ reklamy „neprojímá“, protože „prezentuje názor jedné strany.“ (1) Ivana Řápková (ODS), primátorka města Chomutova, které dopravní podnik vlastní a kontroluje (2), se ze zástupci postižených organizací odmítla setkat. (3)

Chomutov, 9. září 2009 – Ing. Jiří Melničuk, generální ředitel Dopravního podniku měst Chomutova a Jirkova, zakázal, aby mohly neziskové organizace využít reklamní prostor na chomutovských autobusech a trolejbusech pro své dvě probíhající veřejné kampaně. Jako jediný důvod dopravní podnik uvedl, že prostor pro podobný typ reklamy „neprojímá“, protože „prezentuje názor jedné strany.“ (1) Ivana Řápková (ODS), primátorka města Chomutova, které dopravní podnik vlastní a kontroluje (2), se ze zástupci postižených organizací odmítla setkat. (3)


Dopravní podnik tak zasáhl do dvou probíhajících informačních kampaní neziskových organizací: „Žít nebo těžit?“, jejímž cílem je zrušení dobývacích prostorů zasahujících území měst a obcí, především severočeského Horního Jiřetína (4), a „Pohoda ČEZ - včerejší technologie již dnes“, která prosazuje zvýšení účinnosti elektrárny Prunéřov II. s využitím tzv. nejlepší dostupné technologie, nebo její úplné uzavření (5).


V obou případech přitom dopravní podnik s umístěním reklamy původně souhlasil. Plakátky „Žít nebo těžit?“ se dokonce do vozů MHD dostaly (a stále zde patrně jsou); ředitel Melničuk zakázal teprve výlep reklamních fólií na vnější části vozidel. Učinil tak až poté, co sdružení Kořeny na základě předběžné domluvy s pracovnicí dopravních podniků samolepicí fólie nechalo vyrobit.


Ondřej Hogen z občanského sdružení Kořeny, který žije v těžbou ohroženém Horním Jiřetíně, dnes uvedl: „Zbytečným tiskem nám samozřejmě vznikla škoda, ale to je v tuhle chvíli vedlejší. Podstatné je, že management společnosti vlastněné městem svévolně určuje, kdo smí a kdo nesmí z nejvýraznější místních reklamních ploch oslovovat občany Chomutova. Jednostranná reklama na zboží či služby či vzájemné napadání politiků je zjevně v pořádku, stačí zaplatit. Ale když se lidé ohrožení těžbou uhlí nebo provozem elektrárny pokusí na svůj problém upozornit veřejnost a zatlačit na politiky, mají smůlu.“


"Každá reklama z povahy věci prezentuje jen názor jedné strany. Podle dopravního podniku bychom asi měli na našich plakátech dát prostor ČEZu, aby se mohl ohradit proti našemu názoru, který je přitom shodný s postojem Ministerstva životního prostředí. To také požaduje vyšší účinnost elektrárny Prunéřov II při její modernizaci," uvádí právník Ekologického právního servisu Jiří Nezhyba.


Jan Rovenský z Greenpeace doplnil: „Je jasné, že jednostranná reklama není to, co dopravním podnikům ve skutečnosti vadí, stačí si prohlédnout libovolný chomutovský městský autobus. O skutečných motivech nám tak nezbývá než spekulovat. Na potlačení našich kampaní mají přirozený zájem nejsilnější hráči v regionu: důlní společnosti, ČEZ, i obě největší politické strany. Kdo konkrétné ale v tomhle případě zatahal za pomyslné nitky, nevíme.“

Poznámky:
1) V prvním z uvedených případů dopravní podnik potvrdil e-mailem možnost umístění samolepicích fólií na chomutovské autobusy (včetně počtu kusů) občanskému sdružení Kořeny v rámci kampaně „‘Žít nebo těžit?“. Poté, co sdružení nechalo předmětné fólie vytisknout, bylo pracovnicí dopravních podniků telefonicky informováno, že vedení společnosti si umístění reklamy nepřeje.


Ve druhém případě zaslal dopravní podnik Ekologickému právnímu servisu návrh smlouvy a zálohovou fakturu na umístění reklamních letáků ke kampani „Pohoda ČEZ – včerejší technologie již dnes“ ve vnitřním prostoru vozidel. Po seznámení se s obsahem letáku dopravní podnik umístění reklamy e-mailem odmítl s následujícím odůvodněním: „Dobrý den, je mi velice líto, ale pro reklamu tohoto typu plochy neprojímáme (prezentace názoru jedné strany). Zálohovou fakturu na letáky, která Vám byla již zaslána prosím neproplácejte. Hezký den Holá K.“(Odesláno z reklama@dpchj.cz, v případě zájmu Vám můžeme zaslat poskytnout kopii celé emailové komunikace EPS a DPMCHaJ).


2) Akciová společnost Dopravní podnik města Chomutova a Jirkova je vlastněna oběma uvedenými městy – podle dostupných údajů (http://ipoint.financninoviny.cz) drží město Chomutov 84 % akcií ve společnosti. Tomu odpovídá i personální unie vedení firmy s místními politickými elitami:
• Jan Řehák (ODS) - náměstek primátorky města Chomutova a předseda představenstva DPMCHaJ
• Jindřich Stádník (ODS) - předseda Komise pro podporu občanských aktivit a člen představenstva DPMCHaJ
• Stanislav Aubrecht (ODS) - člen rady města Chomutova a člen dozorčí rady DPMCHaJ
• Jan Mareš (ČSSD) - člen rady města Chomutova a člen představenstva DPMCHaJ
• Jiří Roth (ex-Strana zelených) – člen zastupitelstva města Chomutova a člen dozorčí rady DPMCHaJ



3) Na žádost Greenpeace o setkání reagoval sekretariát primátorky Řápkové zdvořilým odmítnutím s odůvodněním, že paní primátorka je do konce září velice časově vytížena. Namísto toho nabídl jednání s náměstkyní primátorky Marií Štáfkovou (ČSSD), která se však na řízení dopravních podniků nepodílí.



4) „Žít nebo těžit? – za zrušení dobývacího prostoru pod Horním Jiřetínem“ – tuto kampaň v současnosti společně vedou místní občanské sdružení Kořeny a Greenpeace ČR. Jejím aktuálním cílem je přimět lídry politických stran, aby se před blížícími se volbami zavázali ke zrušení dobývacích prostorů, které ohrožují město Horní Jiřetín a další severočeská města a vesnice. Podrobnosti naleznete na www.zitnebotezit.cz.



5) „Pohoda ČEZ - včerejší technologie již dnes“ - cílem této společné kampaně Ekologického právního servisu, Greenpeace ČR a místního sdružení Chomutov pod pokličkou ČEZ je přesvědčit ČEZ, aby v Prunéřově použil nejlepší dostupnou technologii pro nová zařízení s čistou účinností nad 42 % nebo se výslovně zavázal, že elektrárnu nejpozději v roce 2015 zcela odstaví. Podrobnosti naleznete na www.pohodacez.cz.

Kontakty:
Jan Rovenský, vedoucí energetické a klimatické kampaně Greenpeace ČR
Tel: +420 723 623 238, e-mail: jan.rovensky@cz.greenpeace.org
Jiří Nezhyba, právník programu GARDE Ekologického právního servisu
Tel: +420 775 154 073, e-mail: jiri.nezhyba@eps.cz
Markéta Plechatá, mluvčí sdružení. „Chomutov – pod pokličkou ČEZ“
Tel: +420 606 400 036, E-mail: cvppc@seznam.cz
Ondřej Hogen, koordinátor kampaně „Žít nebo těžit“ o.s. Kořeny
tel: +777 666 768, e-mail: oskoreny@email.cz

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist