Tiskové zprávy
Ekologický právní servis: Chybné ekonomické studie mají sloužit k poskytnutí investičních pobídek pro Hyundai
Agentura CzechInvest nechala vypracovat dvě ekonomické studie dopadu projektu automobilky Hyundai na českou ekonomiku.[1] Podle společné analýzy sdružení právníků EPS z programu GARDE – Globální odpovědnost a think tanku Trast pro ekonomiku a společnost (Trast) [2] však spíše než o studie jde o jakési „promo-materiály“, nepříliš kvalitní „slohová cvičení“ bez skutečné vypovídací hodnoty. Přesto podle nedávno podepsané investiční smlouvy s Hyundai mají tyto studie sloužit na podporu jeho investice před Evropskou Komisí, která bude schvalovat tzv. veřejnou podporu,[3] tedy Českou republikou poskytnuté miliardové investiční pobídky.
„Studie zpracované na zakázku CzechInvestu si v mnoha bodech odporují, často argumentují na základě nepodložených údajů, a rozhodně nepředstavují tolik potřebné komplexní hodnocení ekonomických i neekonomických přínosů a rizik spojené s touto investicí.“ uvedl koordinátor programu Přímé zahraniční investice z Trastu Jan Drahokoupil.
Např. zatímco společná studie Petra Zahradníka a Jana Jedličky (Z+J) spatřuje největší přínos projektu Hyundai ve zvýšeném inkasu DPH z prodeje vozů na českém trhu, a to až 6 mld. Kč, studie zpracovaná Markétou Šichtářovou z Next Finance, s.r.o., (Next) k otázce příjmu z DPH rozsáhle poukazuje na nulový nebo zanedbatelný přínos pro státní rozpočet, neboť prodej automobilů značky Hyundai vytěsní z prodeje na českém trhu auta jiných značek.
Pro příklad vybíráme ze společné analýzy další výrazné rozdíly mezi studiemi spočívají v uváděných hodnotách příjmů a úspor státního rozpočtu:
- příjmy ze zdravotního a sociálního pojištění, ročně: Next: 1,7 mld. Kč; Z+J: 2,4 mld. Kč,
- daň z příjmu fyzických osob: Next: 0,44 mld. Kč; Z+J: 0,6 mld. Kč,
- dávky v nezaměstnanosti: Next: 1,29 mld. Kč; Z+J: téměř 1 mld. Kč,
- daně ze zisku právnických osob – Next: 0,78 mld. Kč; Z+J: 3,9 mld Kč.
Právník programu GARDE-Globální odpovědnost ze sdružení EPS Jiří Nezhyba k tomu dodává: „Uvedené jen dále dokresluje situaci, jak česká strana k investici automobilky Hyundai přistupuje nekriticky bez seriózních hodnocení. CzechInvest by měl důkladně zvážit, zda si Česká republika může dovolit předložit před Evropskou komisi žádost o schválení miliardových investičních pobídek odůvodněnou takto nekvalitními studiemi. “
Poznámky:
[1] obě studie a investiční smlouvu s Hyundai Motor Company si lze stáhnout z webových stránek CzechInvestu: http://www.czechinvest.org/web/mwci.nsf/pages/8184425B1540DFE5C125717000659F8C?OpenDocument
[2] celý text společné analýzy je v přiložen k této tiskové zprávě a lze jej stáhnout také z www.eps.cz a www.thinktank.cz
[3] viz Investiční smlouva, str. 21, článek č. 9.3, Schválení Veřejné podpory, Oznámení EK Investiční smlouvy
Kontakty:
Jiří Nezhyba, mobil: 775 154 073
program GARDE sdružení právníků EPS
Dvořákova 13, 602 00 Brno
tel: 545 575 229, fax: 542 213 373
e-mail: brno@eps.cz URL: http://www.eps.cz
Jan Drahokoupil, mobil: 605 538 578
Trast pro ekonomiku a společnost
Dvořákova 13, 602 00 Brno
tel. +420 511 110 326 (též vox), fax. +420 542 213 373
email: testrast@gmail.com URL: http://thinktank.cz
„Studie zpracované na zakázku CzechInvestu si v mnoha bodech odporují, často argumentují na základě nepodložených údajů, a rozhodně nepředstavují tolik potřebné komplexní hodnocení ekonomických i neekonomických přínosů a rizik spojené s touto investicí.“ uvedl koordinátor programu Přímé zahraniční investice z Trastu Jan Drahokoupil.
Např. zatímco společná studie Petra Zahradníka a Jana Jedličky (Z+J) spatřuje největší přínos projektu Hyundai ve zvýšeném inkasu DPH z prodeje vozů na českém trhu, a to až 6 mld. Kč, studie zpracovaná Markétou Šichtářovou z Next Finance, s.r.o., (Next) k otázce příjmu z DPH rozsáhle poukazuje na nulový nebo zanedbatelný přínos pro státní rozpočet, neboť prodej automobilů značky Hyundai vytěsní z prodeje na českém trhu auta jiných značek.
Pro příklad vybíráme ze společné analýzy další výrazné rozdíly mezi studiemi spočívají v uváděných hodnotách příjmů a úspor státního rozpočtu:
- příjmy ze zdravotního a sociálního pojištění, ročně: Next: 1,7 mld. Kč; Z+J: 2,4 mld. Kč,
- daň z příjmu fyzických osob: Next: 0,44 mld. Kč; Z+J: 0,6 mld. Kč,
- dávky v nezaměstnanosti: Next: 1,29 mld. Kč; Z+J: téměř 1 mld. Kč,
- daně ze zisku právnických osob – Next: 0,78 mld. Kč; Z+J: 3,9 mld Kč.
Právník programu GARDE-Globální odpovědnost ze sdružení EPS Jiří Nezhyba k tomu dodává: „Uvedené jen dále dokresluje situaci, jak česká strana k investici automobilky Hyundai přistupuje nekriticky bez seriózních hodnocení. CzechInvest by měl důkladně zvážit, zda si Česká republika může dovolit předložit před Evropskou komisi žádost o schválení miliardových investičních pobídek odůvodněnou takto nekvalitními studiemi. “
Poznámky:
[1] obě studie a investiční smlouvu s Hyundai Motor Company si lze stáhnout z webových stránek CzechInvestu: http://www.czechinvest.org/web/mwci.nsf/pages/8184425B1540DFE5C125717000659F8C?OpenDocument
[2] celý text společné analýzy je v přiložen k této tiskové zprávě a lze jej stáhnout také z www.eps.cz a www.thinktank.cz
[3] viz Investiční smlouva, str. 21, článek č. 9.3, Schválení Veřejné podpory, Oznámení EK Investiční smlouvy
Kontakty:
Jiří Nezhyba, mobil: 775 154 073
program GARDE sdružení právníků EPS
Dvořákova 13, 602 00 Brno
tel: 545 575 229, fax: 542 213 373
e-mail: brno@eps.cz URL: http://www.eps.cz
Jan Drahokoupil, mobil: 605 538 578
Trast pro ekonomiku a společnost
Dvořákova 13, 602 00 Brno
tel. +420 511 110 326 (též vox), fax. +420 542 213 373
email: testrast@gmail.com URL: http://thinktank.cz
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk