Tiskové zprávy
České dráhy: ČKD Vagonka Ostrava dodá Českým drahám již osmnáctou jednotku 471, nové soupravy začnou jezdit na dalších tratích ve středních Čechách a v příštím roce na Ostravsku
7. prosince 2005 | České dráhy
Patrové elektrické jednotky řady 471 zlepší v příštím roce kulturu cestování na dalších tratích v Praze a ve Středočeském kraji. Po tratích Praha – Kolín – Pardubice a Praha – Beroun (především víkendová doprava) zajistí v průběhu roku 2006 provoz většiny osobních vlaků na trati Praha – Kralupy nad Vltavou – Roudnice nad Labem (Ústecký kraj). České dráhy by měly získat od výrobce ČKD Vagonka v Ostravě, člena skupiny Škoda Transportation, na přelomu letošního a příštího roku již devatenáctou jednotku. V roce 2006 se předpokládá dodávka dalších 6 souprav (18 vozů). Tyto jednotky budou využity nejen v centrální části Čech, ale plánuje se jejich první nasazení také v Moravskoslezském kraji.
Elektrické jednotky řady 471 jsou patrové nízkopodlažní soupravy, které nahrazují příměstské vlaky vyráběné v 60. a 70. letech. Významným způsobem změnily pohled na kulturu cestování v příměstské dopravě. Jednotky jsou klimatizovány. Nástupní prostor je řešen jako nízkopodlažní se snadným vstupem pro osoby se zdravotním postižením, staré lidi, maminky s kočárky nebo vozíčkáře. Těm slouží i speciální nástupní plošiny a bezbariérové toalety. V oddílech jsou moderní pohodlné sedačky s textilním potahem. Vlak nabízí také místa pro cestující s jízdními koly. Díky zvýšené kapacitě soupravy ve srovnání s jednotkami ze 60. a 70. let bylo možné v části jednoho vozu nabídnout také místa 1. třídy pro náročné cestující.
Příměstské patrové jednotky s nízkopodlažním nástupem řady 471 budou České dráhy využívat na všech příměstských tratích v pražské a v ostravské aglomeraci. V Praze se předpokládá jejich nasazení na průjezdné spoje přes centrum města, kde vytvoří obdobu rychlého vlakového spojení, které je známé z německých velkoměst pod označením S-Bahn nebo z Paříže pod označením R.E.R., lidově také označované jako rychlé metro. Soupravy by v příštích letech měly být nasazeny na linky Kolín – Praha – Beroun, Nymburk – Praha – Benešov, Praha – Roudnice nad Labem a na rychlé osobní vlaky Praha – Kolín – Pardubice – Hradec Králové. Pro tento plánovaný rozsah dopravy bude třeba více než 50 moderních jednotek. V ostravské aglomeraci se předpokládá využití těchto souprav podobným způsobem na elektrifikovaných tratích procházejících centrem města a na tratích z Ostravy ve směrech Český Těšín, Opava a Přerov. Pro provoz na Ostravsku se předpokládá využití nejméně patnácti třívozových jednotek. V současné době mají České dráhy smluvně zajištěnu dodávku 30 souprav (90 vozů) s předpokládaným termínem dodání do roku 2007.
Vzhledem k nutnosti nahradit všechny staré příměstské vlaky ze 60.a 70. letech a s ohledem na rostoucí požadavky na příměstskou dopravu v aglomeracích Praha a Ostrava předpokládají České dráhy nakup dalších příměstských patrových jednotek s nízkopodlažním nástupem, kompatibilních s dosud dodávanými jednotkami 471. Cílem je snížit náklady na údržbu, homologaci a pořizování takovýchto vozidel, jakož i zajistit možnost vzájemné záměny a spojování souprav do vícevozových vlaků. V nejbližší době tak bude nutné rozhodnout o nákupu dalších nízkopodlažních příměstských souprav.
České dráhy se zabývají také možností nákupu dvousystémových nízkopodlažních příměstských jednotek pro brněnskou aglomeraci, neboť vedle Prahy a Ostravy jde o nejdynamičtěji se rozvíjející oblast s příměstskou vlakovou dopravu. V dopravní špičce je na vybraných tratích v okolí Brna interval mezi spoji pouhých 20 až 30 minut. V současné době jsou v této lokalitě v provozu pouze staré dožívající pantografické jednotky ze 70.let nebo klasické vozové soupravy s lokomotivou, což negativně ovlivňuje provozní náklady a operativnost těchto vlaků. Staré soupravy také nepříznivě ovlivňují konkurenceschopnost Českých drah v této oblasti.
České dráhy nadále zvažují také možnost nákupu koncepčně shodných nízkopodlažních patrových jednotek pro meziměstskou dopravu. Předpokládá se jejich výhodné uplatnění na tratích s intervalovou dopravou, velkým počtem zastávek, malými vzdálenostmi mezi stanicemi s častou a intenzivní výměnou cestujících. Takové soupravy by našly zřejmě ideální využití například na tratích Brno – Přerov – Ostrava, Břeclav – Přerov, Praha – Plzeň nebo Děčín – Cheb.
Elektrické jednotky řady 471 jsou patrové nízkopodlažní soupravy, které nahrazují příměstské vlaky vyráběné v 60. a 70. letech. Významným způsobem změnily pohled na kulturu cestování v příměstské dopravě. Jednotky jsou klimatizovány. Nástupní prostor je řešen jako nízkopodlažní se snadným vstupem pro osoby se zdravotním postižením, staré lidi, maminky s kočárky nebo vozíčkáře. Těm slouží i speciální nástupní plošiny a bezbariérové toalety. V oddílech jsou moderní pohodlné sedačky s textilním potahem. Vlak nabízí také místa pro cestující s jízdními koly. Díky zvýšené kapacitě soupravy ve srovnání s jednotkami ze 60. a 70. let bylo možné v části jednoho vozu nabídnout také místa 1. třídy pro náročné cestující.
Příměstské patrové jednotky s nízkopodlažním nástupem řady 471 budou České dráhy využívat na všech příměstských tratích v pražské a v ostravské aglomeraci. V Praze se předpokládá jejich nasazení na průjezdné spoje přes centrum města, kde vytvoří obdobu rychlého vlakového spojení, které je známé z německých velkoměst pod označením S-Bahn nebo z Paříže pod označením R.E.R., lidově také označované jako rychlé metro. Soupravy by v příštích letech měly být nasazeny na linky Kolín – Praha – Beroun, Nymburk – Praha – Benešov, Praha – Roudnice nad Labem a na rychlé osobní vlaky Praha – Kolín – Pardubice – Hradec Králové. Pro tento plánovaný rozsah dopravy bude třeba více než 50 moderních jednotek. V ostravské aglomeraci se předpokládá využití těchto souprav podobným způsobem na elektrifikovaných tratích procházejících centrem města a na tratích z Ostravy ve směrech Český Těšín, Opava a Přerov. Pro provoz na Ostravsku se předpokládá využití nejméně patnácti třívozových jednotek. V současné době mají České dráhy smluvně zajištěnu dodávku 30 souprav (90 vozů) s předpokládaným termínem dodání do roku 2007.
Vzhledem k nutnosti nahradit všechny staré příměstské vlaky ze 60.a 70. letech a s ohledem na rostoucí požadavky na příměstskou dopravu v aglomeracích Praha a Ostrava předpokládají České dráhy nakup dalších příměstských patrových jednotek s nízkopodlažním nástupem, kompatibilních s dosud dodávanými jednotkami 471. Cílem je snížit náklady na údržbu, homologaci a pořizování takovýchto vozidel, jakož i zajistit možnost vzájemné záměny a spojování souprav do vícevozových vlaků. V nejbližší době tak bude nutné rozhodnout o nákupu dalších nízkopodlažních příměstských souprav.
České dráhy se zabývají také možností nákupu dvousystémových nízkopodlažních příměstských jednotek pro brněnskou aglomeraci, neboť vedle Prahy a Ostravy jde o nejdynamičtěji se rozvíjející oblast s příměstskou vlakovou dopravu. V dopravní špičce je na vybraných tratích v okolí Brna interval mezi spoji pouhých 20 až 30 minut. V současné době jsou v této lokalitě v provozu pouze staré dožívající pantografické jednotky ze 70.let nebo klasické vozové soupravy s lokomotivou, což negativně ovlivňuje provozní náklady a operativnost těchto vlaků. Staré soupravy také nepříznivě ovlivňují konkurenceschopnost Českých drah v této oblasti.
České dráhy nadále zvažují také možnost nákupu koncepčně shodných nízkopodlažních patrových jednotek pro meziměstskou dopravu. Předpokládá se jejich výhodné uplatnění na tratích s intervalovou dopravou, velkým počtem zastávek, malými vzdálenostmi mezi stanicemi s častou a intenzivní výměnou cestujících. Takové soupravy by našly zřejmě ideální využití například na tratích Brno – Přerov – Ostrava, Břeclav – Přerov, Praha – Plzeň nebo Děčín – Cheb.
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk