https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/ckd-vagonka-ostrava-doda-ceskym-draham-jiz-osmnactou-jednotku-471-nove-soupravy-zacnou-jezdit-na-dalsich-tratich-ve
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

České dráhy: ČKD Vagonka Ostrava dodá Českým drahám již osmnáctou jednotku 471, nové soupravy začnou jezdit na dalších tratích ve středních Čechách a v příštím roce na Ostravsku

7. prosince 2005 | České dráhy
Patrové elektrické jednotky řady 471 zlepší v příštím roce kulturu cestování na dalších tratích v Praze a ve Středočeském kraji. Po tratích Praha – Kolín – Pardubice a Praha – Beroun (především víkendová doprava) zajistí v průběhu roku 2006 provoz většiny osobních vlaků na trati Praha – Kralupy nad Vltavou – Roudnice nad Labem (Ústecký kraj). České dráhy by měly získat od výrobce ČKD Vagonka v Ostravě, člena skupiny Škoda Transportation, na přelomu letošního a příštího roku již devatenáctou jednotku. V roce 2006 se předpokládá dodávka dalších 6 souprav (18 vozů). Tyto jednotky budou využity nejen v centrální části Čech, ale plánuje se jejich první nasazení také v Moravskoslezském kraji.

Elektrické jednotky řady 471 jsou patrové nízkopodlažní soupravy, které nahrazují příměstské vlaky vyráběné v 60. a 70. letech. Významným způsobem změnily pohled na kulturu cestování v příměstské dopravě. Jednotky jsou klimatizovány. Nástupní prostor je řešen jako nízkopodlažní se snadným vstupem pro osoby se zdravotním postižením, staré lidi, maminky s kočárky nebo vozíčkáře. Těm slouží i speciální nástupní plošiny a bezbariérové toalety. V oddílech jsou moderní pohodlné sedačky s textilním potahem. Vlak nabízí také místa pro cestující s jízdními koly. Díky zvýšené kapacitě soupravy ve srovnání s jednotkami ze 60. a 70. let bylo možné v části jednoho vozu nabídnout také místa 1. třídy pro náročné cestující.

Příměstské patrové jednotky s nízkopodlažním nástupem řady 471 budou České dráhy využívat na všech příměstských tratích v pražské a v ostravské aglomeraci. V Praze se předpokládá jejich nasazení na průjezdné spoje přes centrum města, kde vytvoří obdobu rychlého vlakového spojení, které je známé z německých velkoměst pod označením S-Bahn nebo z Paříže pod označením R.E.R., lidově také označované jako rychlé metro. Soupravy by v příštích letech měly být nasazeny na linky Kolín – Praha – Beroun, Nymburk – Praha – Benešov, Praha – Roudnice nad Labem a na rychlé osobní vlaky Praha – Kolín – Pardubice – Hradec Králové. Pro tento plánovaný rozsah dopravy bude třeba více než 50 moderních jednotek. V ostravské aglomeraci se předpokládá využití těchto souprav podobným způsobem na elektrifikovaných tratích procházejících centrem města a na tratích z Ostravy ve směrech Český Těšín, Opava a Přerov. Pro provoz na Ostravsku se předpokládá využití nejméně patnácti třívozových jednotek. V současné době mají České dráhy smluvně zajištěnu dodávku 30 souprav (90 vozů) s předpokládaným termínem dodání do roku 2007.

Vzhledem k nutnosti nahradit všechny staré příměstské vlaky ze 60.a 70. letech a s ohledem na rostoucí požadavky na příměstskou dopravu v aglomeracích Praha a Ostrava předpokládají České dráhy nakup dalších příměstských patrových jednotek s nízkopodlažním nástupem, kompatibilních s dosud dodávanými jednotkami 471. Cílem je snížit náklady na údržbu, homologaci a pořizování takovýchto vozidel, jakož i zajistit možnost vzájemné záměny a spojování souprav do vícevozových vlaků. V nejbližší době tak bude nutné rozhodnout o nákupu dalších nízkopodlažních příměstských souprav.

České dráhy se zabývají také možností nákupu dvousystémových nízkopodlažních příměstských jednotek pro brněnskou aglomeraci, neboť vedle Prahy a Ostravy jde o nejdynamičtěji se rozvíjející oblast s příměstskou vlakovou dopravu. V dopravní špičce je na vybraných tratích v okolí Brna interval mezi spoji pouhých 20 až 30 minut. V současné době jsou v této lokalitě v provozu pouze staré dožívající pantografické jednotky ze 70.let nebo klasické vozové soupravy s lokomotivou, což negativně ovlivňuje provozní náklady a operativnost těchto vlaků. Staré soupravy také nepříznivě ovlivňují konkurenceschopnost Českých drah v této oblasti.

České dráhy nadále zvažují také možnost nákupu koncepčně shodných nízkopodlažních patrových jednotek pro meziměstskou dopravu. Předpokládá se jejich výhodné uplatnění na tratích s intervalovou dopravou, velkým počtem zastávek, malými vzdálenostmi mezi stanicemi s častou a intenzivní výměnou cestujících. Takové soupravy by našly zřejmě ideální využití například na tratích Brno – Přerov – Ostrava, Břeclav – Přerov, Praha – Plzeň nebo Děčín – Cheb.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist