Tiskové zprávy
Sdružení TEREZA: Co prožily a objevily Děti ve svém živlu
270 zkoumajících žáků, 12 vzdělávajících se učitelů, 20 tvořivých lektorů, 12 výukových programů, 12 elektronických pracovních listů, 12 metodik k návazným praktickým úkolům, 10 živlových dnů pro celou školu a 120 stran publikace! To jsou výsledky dvouletého projektu "Děti ve svém živlu - Jak se dělá ekovýchova".
Dvě stě sedmdesát žáků z pražských škol zkoumalo během dvou let dva vybrané živly – vodu, vzduch či zemi. S jejich pomocí vedli učitelé své žáky k jednání odpovědnému k životnímu prostředí. Podpořil je v tom projekt Děti ve svém živlu - Jak se dělá ekovýchova, koordinovaný Sdružením TEREZA. V rámci projektu vznikla metodika, kterou mohou už v příštím školním roce využít pedagogové z 1. a 2. stupně základních škol.
Jaký byl školní rok s živlem voda na ZŠ Kunratice? Žáci sedmé třídy se poprvé setkali s živlem na výukovém programu "Kde začíná a končí řeka" ve Sdružení TEREZA. Putovali s kapkou vody od jejího pramene do ústí do moře. Zjistili, jak lidská činnost ovlivňuje její kvalitu a uspořádali si zasedání s návrhy na zlepšení situace konkrétně na řece Vltavě. Ve škole potom zkoumali kvalitu vody v Kunratickém potoce, který jim teče za školou. Na druhém programu v TEREZE "Velké vodní pátrání" objevovali žáci souvislosti používání čisticích prostředků s kvalitou vody. Při návazných úkolech si zahráli na detektivy a vyšetřovali používání čisticích prostředků a plýtvání vodou u nich ve škole i doma. Na Den Země si sedmáci spolu s Ekotýmem připravili pro mladší spolužáky z prvního stupně stanoviště, kde jim předávali, co sami zjistili a objevili o vodě. Na konferenci pak tři zástupci sedmé třídy předvedli na modelu fungování vodního filtru. Filtr si sami vyrobili právě pro Den Země.
Na závěr projektu se uskutečnila konference. Zapojené třídy tu se svými učiteli prezentovaly svou práci v projektu. Účastníci konference si mohli vyzkoušet pokusy s vodou, půdou a vzduchem a jiné aktivity, kterými je provedli zástupci zapojených tříd a lektoři živlových výukových programů. V závěru konference natočily týmy žáků reportáž o živlech. V reportáži se zaměřily na hodnocení projektu. Takto hodnotí projekt Karolína Krabcová z osmé třídy ZŠ nám. Jiřího z Poděbrad: „Projekt Děti ve svém živlu přinesl naší třídě hodně zkušeností od pokusů po zpracování posterů. Bylo to velice zajímavé, hodně nás to bavilo a musím říct, že můj názor na životné prostředí se tím projektem hodně změnil.“
Dvě stě sedmdesát žáků z pražských škol zkoumalo během dvou let dva vybrané živly – vodu, vzduch či zemi. S jejich pomocí vedli učitelé své žáky k jednání odpovědnému k životnímu prostředí. Podpořil je v tom projekt Děti ve svém živlu - Jak se dělá ekovýchova, koordinovaný Sdružením TEREZA. V rámci projektu vznikla metodika, kterou mohou už v příštím školním roce využít pedagogové z 1. a 2. stupně základních škol.
Jaký byl školní rok s živlem voda na ZŠ Kunratice? Žáci sedmé třídy se poprvé setkali s živlem na výukovém programu "Kde začíná a končí řeka" ve Sdružení TEREZA. Putovali s kapkou vody od jejího pramene do ústí do moře. Zjistili, jak lidská činnost ovlivňuje její kvalitu a uspořádali si zasedání s návrhy na zlepšení situace konkrétně na řece Vltavě. Ve škole potom zkoumali kvalitu vody v Kunratickém potoce, který jim teče za školou. Na druhém programu v TEREZE "Velké vodní pátrání" objevovali žáci souvislosti používání čisticích prostředků s kvalitou vody. Při návazných úkolech si zahráli na detektivy a vyšetřovali používání čisticích prostředků a plýtvání vodou u nich ve škole i doma. Na Den Země si sedmáci spolu s Ekotýmem připravili pro mladší spolužáky z prvního stupně stanoviště, kde jim předávali, co sami zjistili a objevili o vodě. Na konferenci pak tři zástupci sedmé třídy předvedli na modelu fungování vodního filtru. Filtr si sami vyrobili právě pro Den Země.
Na závěr projektu se uskutečnila konference. Zapojené třídy tu se svými učiteli prezentovaly svou práci v projektu. Účastníci konference si mohli vyzkoušet pokusy s vodou, půdou a vzduchem a jiné aktivity, kterými je provedli zástupci zapojených tříd a lektoři živlových výukových programů. V závěru konference natočily týmy žáků reportáž o živlech. V reportáži se zaměřily na hodnocení projektu. Takto hodnotí projekt Karolína Krabcová z osmé třídy ZŠ nám. Jiřího z Poděbrad: „Projekt Děti ve svém živlu přinesl naší třídě hodně zkušeností od pokusů po zpracování posterů. Bylo to velice zajímavé, hodně nás to bavilo a musím říct, že můj názor na životné prostředí se tím projektem hodně změnil.“
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




