Tiskové zprávy
Česká rozvojová agentura: ČRA podpořila studenty při výrobě deseti krátkých animovaných filmů zaměřených na ekologická témata a ochranu klimatu
V pondělí 4. prosince proběhla v pražském kině Aero slavnostní projekce deseti krátkých animovaných filmů zaměřených na ekologická témata a ochranu klimatu, které natočili žáci a studenti z pražských základních a středních škol. Všechny filmy vznikly díky podpoře České rozvojové agentury v rámci projektu s názvem Klimatická spravedlnost aneb filmem proti chudobě a změně klimatu. Do projektu se zapojilo celkem 6 škol a téměř 400 studentů a starších žáků.
Klimatická krize, která dnes představuje vážné ohrožení pro naši planetu, není pouze jednou z největších soudobých výzev pro přežití naší civilizace, nýbrž také obrovskou nespravedlností. Nejvážněji dopadá na ty, kteří nejméně přispěli k jejímu zavinění, a kopíruje a prohlubuje nerovné rozložení bohatství a moci ve světě. Její projevy jsou vůbec nejhorší v rozvojových zemích tzv. globálního jihu, které přitom historicky k poškození klimatu přispěly nepoměrně méně, než státy bohatého severu. Dopady přehřívaní planety, jako jsou sucha, povodně, neúrody, tropické bouře a další projevy extrémního počasí, mají závažné sociální důsledky. Prohlubují chudobu, hlad či sociální vyloučení milionů lidí a stávají se také jedním z hlavních hybatelů migrace.
Cílem projektu “Klimatická spravedlnost aneb filmem proti chudobě a změně klimatu” podpořeném Českou rozvojovou agenturou je dokázat pojmenovat příčiny klimatické krize, rozpoznat rozdíl mezi jejími příčinami a projevy a definovat hlavní aktéry klimatické krize včetně uvědomění si vlastní odpovědnosti za klimatickou krizi. Zároveň také pochopit význam termínu klimatická bezpečnost a (ne)spravedlnost, popsat její aktéry a pochopit jak a kde všude klimatická krize působí.
Projekt “Klimatická spravedlnost aneb filmem proti chudobě a změně klimatu” realizovaný spolkem Metaculture je určený pro žáky 8. a 9. třídy ZŠ a studenty 1. a 2. ročníků SŠ a gymnázií. „V projektu jsme během letošního školního roku na besedách a animačních workshopech seznamovali žáky s příčinami a následky klimatické krize a učili je jim lépe porozumět. Přemýšlením nad tvorbou animovaných filmů má projekt motivovat děti a mládež ke změně postojů a ukázat jim, proč by neměli být k ochraně klimatu a životního prostředí lhostejní. Jsou to právě děti, které díky kouzlům animace vytváří kulisy, postavy a vypráví příběhy, které pak ožívají na velkém plátně,“ říká Daniel Dvořák, předseda spolku Metaculture a koordinátor projektu a dodává: „Nechceme současnou mladou generaci děsit hrozivými scénáři a vyvolávat v nich paniku, strach a pocit viny, ale naopak pozitivním přístupem ovlivňovat chování budoucí generace tak, aby každý přijal vlastní odpovědnost za řešení současné klimatické krize.”
Posláním projektu je kromě výše řečeného také schopnost identifikovat aktuální problémy a zhodnotit čím jako jednotlivec mohu přispět k ochraně klimatu a zmírnění dopadů klimatické krize. Tvorbou a sdílením animovaných filmů se projekt snaží reagovat na dopady klimatické krize a motivovat ke změně a přístupu. „Pochyby a pesimismus, které mě provázely po celou dobu tvorby vzdělávací metodiky, jsem poté jako lektor, setřásl ve chvíli, kdy jsem se stanul před školní katedrou. Setkal jsem se s nepochopením i popíráním, stejně jako se souhlasnými názory a silnými zastánci dobrých řešení. Mohu však konstatovat, že i když současná situace je alarmující, ještě tu šance na záchranu planety je,” shrnuje Pavel Ehrlich, metodik, lektor a absolvent Katedry environmentálních studií.
Klimatická krize, která dnes představuje vážné ohrožení pro naši planetu, není pouze jednou z největších soudobých výzev pro přežití naší civilizace, nýbrž také obrovskou nespravedlností. Nejvážněji dopadá na ty, kteří nejméně přispěli k jejímu zavinění, a kopíruje a prohlubuje nerovné rozložení bohatství a moci ve světě. Její projevy jsou vůbec nejhorší v rozvojových zemích tzv. globálního jihu, které přitom historicky k poškození klimatu přispěly nepoměrně méně, než státy bohatého severu. Dopady přehřívaní planety, jako jsou sucha, povodně, neúrody, tropické bouře a další projevy extrémního počasí, mají závažné sociální důsledky. Prohlubují chudobu, hlad či sociální vyloučení milionů lidí a stávají se také jedním z hlavních hybatelů migrace.
Cílem projektu “Klimatická spravedlnost aneb filmem proti chudobě a změně klimatu” podpořeném Českou rozvojovou agenturou je dokázat pojmenovat příčiny klimatické krize, rozpoznat rozdíl mezi jejími příčinami a projevy a definovat hlavní aktéry klimatické krize včetně uvědomění si vlastní odpovědnosti za klimatickou krizi. Zároveň také pochopit význam termínu klimatická bezpečnost a (ne)spravedlnost, popsat její aktéry a pochopit jak a kde všude klimatická krize působí.
Projekt “Klimatická spravedlnost aneb filmem proti chudobě a změně klimatu” realizovaný spolkem Metaculture je určený pro žáky 8. a 9. třídy ZŠ a studenty 1. a 2. ročníků SŠ a gymnázií. „V projektu jsme během letošního školního roku na besedách a animačních workshopech seznamovali žáky s příčinami a následky klimatické krize a učili je jim lépe porozumět. Přemýšlením nad tvorbou animovaných filmů má projekt motivovat děti a mládež ke změně postojů a ukázat jim, proč by neměli být k ochraně klimatu a životního prostředí lhostejní. Jsou to právě děti, které díky kouzlům animace vytváří kulisy, postavy a vypráví příběhy, které pak ožívají na velkém plátně,“ říká Daniel Dvořák, předseda spolku Metaculture a koordinátor projektu a dodává: „Nechceme současnou mladou generaci děsit hrozivými scénáři a vyvolávat v nich paniku, strach a pocit viny, ale naopak pozitivním přístupem ovlivňovat chování budoucí generace tak, aby každý přijal vlastní odpovědnost za řešení současné klimatické krize.”
Posláním projektu je kromě výše řečeného také schopnost identifikovat aktuální problémy a zhodnotit čím jako jednotlivec mohu přispět k ochraně klimatu a zmírnění dopadů klimatické krize. Tvorbou a sdílením animovaných filmů se projekt snaží reagovat na dopady klimatické krize a motivovat ke změně a přístupu. „Pochyby a pesimismus, které mě provázely po celou dobu tvorby vzdělávací metodiky, jsem poté jako lektor, setřásl ve chvíli, kdy jsem se stanul před školní katedrou. Setkal jsem se s nepochopením i popíráním, stejně jako se souhlasnými názory a silnými zastánci dobrých řešení. Mohu však konstatovat, že i když současná situace je alarmující, ještě tu šance na záchranu planety je,” shrnuje Pavel Ehrlich, metodik, lektor a absolvent Katedry environmentálních studií.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk