Filip Šebek "> ČRA podporuje projekt snažící se začlenit témata globálního vzdělávání do výuky v českých školách - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/cra-podporuje-projekt-snazici-se-zaclenit-temata-globalniho-vzdelavani-do-vyuky-v-ceskych-skolach-2
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Česká rozvojová agentura: ČRA podporuje projekt snažící se začlenit témata globálního vzdělávání do výuky v českých školách

Projekt s názvem Jsme součástí světa a učíme (se) o tom reaguje na potřeby pedagogických pracovníků a přispívá ke stírání problémů a překážek, které jim brání komplexněji a s jistotou uchopit témata globálního vzdělávání v jejich výuce. Projekt realizovaný vzdělávací organizací ARPOK zároveň podporuje budování povědomí o globálním vzdělávání mezi veřejností, zejména pak mezi rodiči a v rámci komunity školy.

Přestože je důležitost integrace globálního vzdělávání (GV) do formálního vzdělávání zmíněno v řadě dokumentů (např. Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030 či Národní strategie GRV pro období 2018-2030), je do škol stále integrováno jen částečně, nesystematicky nebo vůbec. Ze zpráv České školní inspekce a dalších vyplývá, že problematika humanitární pomoci a rozvojové spolupráce je do výuky zařazována minimálně. Současně jsou stále v malé míře využívané aktivizující participativní metody, které kladou vyšší nároky na iniciativu žáků.


Žáci také dosahují nízké průměrné úrovně čtenářské gramotnosti. Pro pedagogy je obtížné se připravit na dané hodiny metodicky a zároveň být připraven na neočekávané momenty, kontroverzní témata apod. „Pro pedagogy je navíc náročná orientace v metodických materiálech GV a výběr těch vhodných pro jejich potřeby. Z jednotlivých druhů didaktických materiálů pedagogičtí pracovníci nejčastěji postrádají krátké aktivity k jednotlivým tématům, které by mohli začlenit do svých hodin dle potřeby, pracovní listy pro žáky a kompletní didaktické materiály zaměřené na tematické celky,“ přibližuje důvody pro realizaci projektu Lenka Pánková z organizace ARPOK.


Projekt svým záměrem přispívá k propojení formálního vzdělávání s GV na českých školách. Vybavuje budoucí i současné pedagogické pracovníky a žáky potřebnými kompetencemi, které jim pomohou podílet se na udržitelném a odpovědném rozvoji světa. Aktivity projektu směřují ke zvýšení odborných znalostí pedagogických pracovníků a studentů učitelství v začleňování takových nástrojů a příležitostí do své praxe, které umožní vyučujícím i žákům osvojit znalosti, dovednosti, postoje a hodnoty potřebné pro aktivní zapojení do současného světa a pochopení jeho výzev.

Projekt poskytuje stabilní rámec pro začleňování GV do formálního vzdělávání na několika úrovních. „Jedná se o individuální zvyšování odborných znalostí a kompetencí pedagogických pracovníků a studentů učitelství o GV prostřednictvím nabídky akcí a aktivit (např. konference, týden globálního vzdělávání, výukové materiály, inspirační setkání). Jednotliví pedagogičtí pracovníci zařazující materiály GV do své praxe ve výuce i mimo ni podporují žáky v pochopení a aktivním zapojení do výzev současného světa,“ vysvětluje Lenka Pánková.

Součásti projektu bylo i inspirační setkání, které proběhlo 12. 11. 2024. Jeho hlavní náplní bylo propojování globálních témat, dětských knih, rozvoje čtenářství a ukázek publikací ARPOKu na toto téma. Jako je například kniha Amanda a svět. Ta představuje příběhy holčičky Amandy a slona Moda, kteří společně objevují svět. Příběhy jsou určeny pro děti od 5 do 9 let a nabízí těchto deset témat: životní prostředí a klimatická změna, voda, jídlo, spotřeba, zdraví, vzdělání, kulturní rozmanitost, rovnost, migrace, lidská práva. Všechna tato témata jsou vzájemně propojena, seznamují děti s globálními otázkami, vychovávají je k zodpovědnosti, porozumění a empatii. Každý příběh je navíc doplněn o informace k danému tématu, tipy na další knihy či tematické lekce.

Mimo individuální podporu jednotlivých vyučujících nabízí projekt dlouhodobou metodickou podporu pro komplexní začlenění globálních témat a prezentaci realizovaných aktivit – program Světová škola. Tento projekt poskytuje svou jednoduchou filozofií (uč se – zjišťuj – jednej) atraktivní cestu, jak začleňovat GV nejen do výuky, ale i života školy.

Nositelem projektu je vzdělávací organizace ARPOK, o.p.s., která i přes svou regionální působnost rozvíjí globální vzdělávání v ČR již od roku 2004. Česká rozvojová agentura podpořila již v minulosti řadu vzdělávacích projektů ARPOKu, například o tom, že rozvojová témata lze vyučovat i v rámci češtiny a matematiky, si můžete přečíst zde. ARPOK je také aktivním členem v pracovní skupině globálního vzdělávání při FoRS. Ve spolupráci s organizacemi ADRA a Člověk v tísni se podílí na rozvoji programu Světová škola již od školního roku 2013/2014, nabízí podporu a péči již 28 Světovým školám.
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist