Tiskové zprávy
Auto*Mat: Cyklisté chtějí rovnoprávnost v ulicích Prahy
Velká jarní cyklojízda vzkázala politikům: zlepšete podmínky pro cyklisty v Praze.
Hluk a znečištěné ovzduší z automobilové dopravy jsou největším problémem životního prostředí v Praze. Cyklodoprava společně s kvalitní MHD je jednoznačným konkurentem osobní automobilové dopravě. Bohužel vedení hlavního města stále nechává rozvoj cyklistické infrastruktury na vedlejší koleji.
Více než 350 účastníků včerejší jízdy vyjádřilo své přání, aby se Praha změnila z města aut na město vstřícné vůči cyklistům a chodcům. Cílem cyklojízdy (1) bylo upozornit na nedostatečný rozvoj infrastruktury pro cyklisty a chodce v centrální části města a naopak enormní investice do výstavby kapacitních komunikací.
V Praze je dnes oficiálně 199 km cyklotras a 90 km stezek, ale jen1/6 stezek jsou novostavby, zbylých 5/6 stezek vzniklo pouhým označením stávajících chodníků či parkových cest. Téměř polovina cyklotras je nevyhovujících: vedou po frekventovaných silnicích bez oddělení cyklistů nebo zcela nezajímavými směry. Síť je nespojitá, nejnebezpečnější místa (tj. křižovatky) jsou řešena metodou „cyklisto, poraď si sám“.
Dalším problémem při zlepšování cyklistické infrastruktury ve městě je i to, že se na cyklisty nepamatuje při rekonstrukci ulic. Realizace pruhů pro cyklisty při rekonstrukcích stávajících ulic je nejefektivnější způsob rozvoje cyklostezek: v nákladech rekonstrukce se to prakticky neprojeví a navíc odpadá složité projednávání samostatného cykloprojektu. Promarněných šancí z nedávné doby je bezpočet: Bubenské nábřeží, Sokolovská, Křižíkova, Českomoravská, Zelený pruh.
„Jde o to, aby město konečně k cyklodopravě přistoupilo jako k plnohodnotnému způsobu dopravy pro všední den (do školy, do práce), a ne aby ji stále uklízelo do úzké přihrádky rekreace nebo sportu,“ vysvětluje Petra Kolínská, mluvčí Auto*Matu (2).
Cyklojízdě vyjádřil svoji podporu ministr životního prostředí Libor Ambrozek, mezi účastníky cyklojízdy patřila jedna z finalistek soutěže Superstar Kristýna Peterková a předseda Strany zelených Martin Bursík. Nejmladšímu účastníkovi jízdy byl rok, nejstaršímu 72 let. Účastníky jízdy po celou dobu provázeli též andělé.
Fotky z cyklojízdy jsou k dispozici na internetu www.automat.ecn.cz. Autorem fotografií je Jan Wünsch.
Kontakt pro novináře:
Petra Kolínská
mluvčí projektu Auto*Mat
tel.: 776 55 20 22
Hluk a znečištěné ovzduší z automobilové dopravy jsou největším problémem životního prostředí v Praze. Cyklodoprava společně s kvalitní MHD je jednoznačným konkurentem osobní automobilové dopravě. Bohužel vedení hlavního města stále nechává rozvoj cyklistické infrastruktury na vedlejší koleji.
Více než 350 účastníků včerejší jízdy vyjádřilo své přání, aby se Praha změnila z města aut na město vstřícné vůči cyklistům a chodcům. Cílem cyklojízdy (1) bylo upozornit na nedostatečný rozvoj infrastruktury pro cyklisty a chodce v centrální části města a naopak enormní investice do výstavby kapacitních komunikací.
V Praze je dnes oficiálně 199 km cyklotras a 90 km stezek, ale jen1/6 stezek jsou novostavby, zbylých 5/6 stezek vzniklo pouhým označením stávajících chodníků či parkových cest. Téměř polovina cyklotras je nevyhovujících: vedou po frekventovaných silnicích bez oddělení cyklistů nebo zcela nezajímavými směry. Síť je nespojitá, nejnebezpečnější místa (tj. křižovatky) jsou řešena metodou „cyklisto, poraď si sám“.
Dalším problémem při zlepšování cyklistické infrastruktury ve městě je i to, že se na cyklisty nepamatuje při rekonstrukci ulic. Realizace pruhů pro cyklisty při rekonstrukcích stávajících ulic je nejefektivnější způsob rozvoje cyklostezek: v nákladech rekonstrukce se to prakticky neprojeví a navíc odpadá složité projednávání samostatného cykloprojektu. Promarněných šancí z nedávné doby je bezpočet: Bubenské nábřeží, Sokolovská, Křižíkova, Českomoravská, Zelený pruh.
„Jde o to, aby město konečně k cyklodopravě přistoupilo jako k plnohodnotnému způsobu dopravy pro všední den (do školy, do práce), a ne aby ji stále uklízelo do úzké přihrádky rekreace nebo sportu,“ vysvětluje Petra Kolínská, mluvčí Auto*Matu (2).
Cyklojízdě vyjádřil svoji podporu ministr životního prostředí Libor Ambrozek, mezi účastníky cyklojízdy patřila jedna z finalistek soutěže Superstar Kristýna Peterková a předseda Strany zelených Martin Bursík. Nejmladšímu účastníkovi jízdy byl rok, nejstaršímu 72 let. Účastníky jízdy po celou dobu provázeli též andělé.
Fotky z cyklojízdy jsou k dispozici na internetu www.automat.ecn.cz. Autorem fotografií je Jan Wünsch.
Kontakt pro novináře:
Petra Kolínská
mluvčí projektu Auto*Mat
tel.: 776 55 20 22
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk