Tiskové zprávy
MŽP ČR: Dálnice "D3 - Středočeská část" získala kladné stanovisko EIA při splnění 172 podmínek
Ministerstvo životního prostředí vydalo souhlasné stanovisko EIA (posouzení vlivů záměru na životní prostředí) k záměru "D3 - Středočeská část". Kladné stanovisko je podmíněno splněním 172 podmínek k ochraně životního prostředí a veřejného zdraví. K realizaci jsou akceptovatelné obě navržené varianty – západní varianta (západní koridor) a východní varianta (východní koridor) - s tím, že západní varianta je výhodnější z důvodu méně významných negativních vlivů na veřejné zdraví.
Návrh variant západního koridoru je z hlediska posuzování vlivů na životní prostředí rozdělen do 4 úseků s variantním řešením na části těchto úseků. Součástí záměru v západním koridoru je obchvat Jílového u Prahy, přivaděč Týnec nad Sázavou a Václavická spojka. Ve východním koridoru je trasa dálnice D3 členěna do třech dílčích úseků „A“, „B“ a “C“ s variantním řešením na části těchto úseků. Východní koridor je navržen v ose stávající silnice I/3 a s napojením na silniční okruh kolem Prahy počítá přibližně v místech napojení dálnice D1.
Souhlasné stanovisko je podmíněno splněním 172 podmínek, které se vztahují k přípravné fázi záměru, k jeho realizaci i k samotnému provozu. Týkají se klíčových oblastí – např. ochrany veřejného zdraví, vod, fauny a flory, ovzduší, geologie a horninového prostředí, půdy a nerostného bohatství nebo odpadů. Stanovisko obsahuje i řadu podmínek k ochraně fauny, flory a ekosystémů.
Příklady některých podmínek:
* Realizovat preventivní opatření na minimalizaci hluku při výstavbě (např. protihluková ochrana stacionárních zařízení, dodržování pracovní doby od 6:00 do 21:00 hod, vyloučení provádění hlučných prací v noční době od 21:00 do 7:00 hodin, omezení těžké nákladní dopravy na pracovní dny, minimalizace výstavby o víkendech, omezení hlučných stavebních prací v brzkých ranních a pozdních odpoledních hodinách apod.) s cílem zajistit dodržení limitních hodnot hluku dle nařízení vlády č. 272/2011 Sb.
Proces posuzování vlivů na životní prostředí projednávaného záměru proběhl po formální a věcné stránce v souladu se zákonem. Všechny připomínky vznesené k předmětnému záměru byly vypořádány. Z hlediska ochrany životního prostředí nebyl nalezen takový faktor, který by bránil realizaci záměru za předpokladu dodržení navržených podmínek stanoviska EIA.
Vydané stanovisko EIA je jedním z nezbytných odborných podkladů pro následné správní úřady, v jejichž pravomoci je vydat povolující rozhodnutí (např. územní rozhodnutí, stavební povolení a další). Nejde tedy o rozhodnutí o realizaci či nerealizaci záměru. Povolující úřady (např. příslušný stavební úřad pro územní rozhodnutí apod.) jsou povinny podmínky ze stanoviska EIA převzít do svého rozhodnutí. V případě, že tak u některé podmínky stanoviska EIA neučiní, musí tuto skutečnost řádně zdůvodnit.
Celé znění stanoviska EIA lze nalézt v Informačním systému EIA, na adrese http://www.mzp.cz/eia pod kódem záměru 325.
Návrh variant západního koridoru je z hlediska posuzování vlivů na životní prostředí rozdělen do 4 úseků s variantním řešením na části těchto úseků. Součástí záměru v západním koridoru je obchvat Jílového u Prahy, přivaděč Týnec nad Sázavou a Václavická spojka. Ve východním koridoru je trasa dálnice D3 členěna do třech dílčích úseků „A“, „B“ a “C“ s variantním řešením na části těchto úseků. Východní koridor je navržen v ose stávající silnice I/3 a s napojením na silniční okruh kolem Prahy počítá přibližně v místech napojení dálnice D1.
Souhlasné stanovisko je podmíněno splněním 172 podmínek, které se vztahují k přípravné fázi záměru, k jeho realizaci i k samotnému provozu. Týkají se klíčových oblastí – např. ochrany veřejného zdraví, vod, fauny a flory, ovzduší, geologie a horninového prostředí, půdy a nerostného bohatství nebo odpadů. Stanovisko obsahuje i řadu podmínek k ochraně fauny, flory a ekosystémů.
Příklady některých podmínek:
* Realizovat preventivní opatření na minimalizaci hluku při výstavbě (např. protihluková ochrana stacionárních zařízení, dodržování pracovní doby od 6:00 do 21:00 hod, vyloučení provádění hlučných prací v noční době od 21:00 do 7:00 hodin, omezení těžké nákladní dopravy na pracovní dny, minimalizace výstavby o víkendech, omezení hlučných stavebních prací v brzkých ranních a pozdních odpoledních hodinách apod.) s cílem zajistit dodržení limitních hodnot hluku dle nařízení vlády č. 272/2011 Sb.
Proces posuzování vlivů na životní prostředí projednávaného záměru proběhl po formální a věcné stránce v souladu se zákonem. Všechny připomínky vznesené k předmětnému záměru byly vypořádány. Z hlediska ochrany životního prostředí nebyl nalezen takový faktor, který by bránil realizaci záměru za předpokladu dodržení navržených podmínek stanoviska EIA.
Vydané stanovisko EIA je jedním z nezbytných odborných podkladů pro následné správní úřady, v jejichž pravomoci je vydat povolující rozhodnutí (např. územní rozhodnutí, stavební povolení a další). Nejde tedy o rozhodnutí o realizaci či nerealizaci záměru. Povolující úřady (např. příslušný stavební úřad pro územní rozhodnutí apod.) jsou povinny podmínky ze stanoviska EIA převzít do svého rozhodnutí. V případě, že tak u některé podmínky stanoviska EIA neučiní, musí tuto skutečnost řádně zdůvodnit.
Celé znění stanoviska EIA lze nalézt v Informačním systému EIA, na adrese http://www.mzp.cz/eia pod kódem záměru 325.
Vydání tohoto textu bylo podpořeno z Revolvingového fondu Ministerstva životního prostředí ČR. Za obsah je zodpovědná výhradně redakce serveru Ekolist.cz a nelze jej v žádném případě považovat za názor MŽP.
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk