Tiskové zprávy
Calla: Dálnice D3/R3 bude indukovat dopravu!
23. února 2004 | Calla, tel: 387 310 166
Takový je závěr oponentní studie dopravního poradce ing. Tomáše Otepky k Dokumentaci o hodnocení vlivu na životní prostředí rychlostní komunikace R3 v úseku hranice okresu Český Krumlov – Dolní Dvořiště (tzv. EIA). Vypracování tohoto odborného posudku si objednalo Sdružení Calla, kterému se současná EIA dokumentace jeví jako nevěrohodná. Výsledky této studie budou představeny na veřejné besedě, která se uskuteční ve středu 25. února od 18 hodin v galerii Měsíc ve dne (Nová ul. 3) v Českých Budějovicích.
„Tato studie nám potvrdila jev, který je již nějakou dobu odborné veřejnosti známý a to, že nová komunikace tzv. indukuje (přitahuje) dopravu. Tento jev lze zjednodušeně vyjádřit jako přímou úměru mezi množstvím dopravní infrastruktury a objemem dopravy. To znamená, že čím větší prostor danému druhu dopravy poskytneme, tím větší bude její objem. Stavět novou dálnici, abychom ulehčili současné přetížené silnici se tedy z dopravního hlediska jeví jako kontraprodutivní.“, říká Markéta Šišková ze Sdružení Calla.
K tomuto problému ve své studii ing. T. Otepka uvádí: „ Při porovnání obou, podle mého názoru, plně srovnatelných scénářů, dojdeme ke zjištění, že celková intenzita v silničním dopravním koridoru II/603 ( I/3) a R3 v roce 2020 v porovnání s I/3 v roce 2020 je citelně vyšší. Nárůst intenzit v závislosti na úseku se pohybuje ve dvacetiletém mezidobí v rozmezí 44 až 117%.“
Další závěr, který z posudku vyplývá je, že velikost mezinárodní dopravy (v roce 2000 byla cca 23%) je na současné komunikaci I/3 výrazně menší než objem dopravy regionální. Ve výhledovém časovém období, tedy do roku 2020, by při nulové variantě (bez R3) došlo k minimálnímu nárůstu tranzitní dopravy. Při realizaci dálnice D3 resp. rychlostní komunikace bude nárůst znatelnější (26%), ale přesto nebude tranzitní doprava tvořit ani polovinu celkové dopravy na této komunikaci.
Další informace:
Markéta Šišková, Sdružení Calla, tel. 387 310 166
Ing. Tomáš Otepka, tel. 606 792 679
„Tato studie nám potvrdila jev, který je již nějakou dobu odborné veřejnosti známý a to, že nová komunikace tzv. indukuje (přitahuje) dopravu. Tento jev lze zjednodušeně vyjádřit jako přímou úměru mezi množstvím dopravní infrastruktury a objemem dopravy. To znamená, že čím větší prostor danému druhu dopravy poskytneme, tím větší bude její objem. Stavět novou dálnici, abychom ulehčili současné přetížené silnici se tedy z dopravního hlediska jeví jako kontraprodutivní.“, říká Markéta Šišková ze Sdružení Calla.
K tomuto problému ve své studii ing. T. Otepka uvádí: „ Při porovnání obou, podle mého názoru, plně srovnatelných scénářů, dojdeme ke zjištění, že celková intenzita v silničním dopravním koridoru II/603 ( I/3) a R3 v roce 2020 v porovnání s I/3 v roce 2020 je citelně vyšší. Nárůst intenzit v závislosti na úseku se pohybuje ve dvacetiletém mezidobí v rozmezí 44 až 117%.“
Další závěr, který z posudku vyplývá je, že velikost mezinárodní dopravy (v roce 2000 byla cca 23%) je na současné komunikaci I/3 výrazně menší než objem dopravy regionální. Ve výhledovém časovém období, tedy do roku 2020, by při nulové variantě (bez R3) došlo k minimálnímu nárůstu tranzitní dopravy. Při realizaci dálnice D3 resp. rychlostní komunikace bude nárůst znatelnější (26%), ale přesto nebude tranzitní doprava tvořit ani polovinu celkové dopravy na této komunikaci.
Další informace:
Markéta Šišková, Sdružení Calla, tel. 387 310 166
Ing. Tomáš Otepka, tel. 606 792 679
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk