Tiskové zprávy
Děti Země: Dálnice D8 může být hotova nejdříve v roce 2015
21. září 2009 | Děti Země
Sázkaři by měli vyhlásit tipovací soutěž, navrhují Děti Země
Nejnovějším horkým tématem se zřejmě už poněkolikáté stává termín dostavby dálnice D8 přes České středohoří. Přestože pro její rychlou výstavbu byly sepisovány petice a v roce 1998 ústecký magistrát dokonce vytvořil krizový štáb, neexistuje nikdo, kdo by znal a nějak ovlivnil termín jejího zprovoznění. Podle Ředitelství silnic a dálnic ČR to může být prosinec 2010, podle Dětí Země zase nejdříve rok 2012. Ovšem Ředitelství vodních cest ČR zase tvrdí, že termín bude někdy v letech 2015-25.
„Vyhlásit tipovací soutěž o termín dostavby s vysokou výhrou by bylo asi nejrozumnější, neboť bychom rychle a levně zjistili, s jak velkou přesností ho lidé ze sázkařského prostředí odhadnou,“ domnívá se Miroslav Patrik z Dětí Země, podle kterého by ale nevýhodou bylo dlouhé čekání na výsledek.
Proto se mu nelíbí, že si investor objednal analýzu o možných termínech dostavby dálnice, protože půjde spíše o vyhozené peníze. Přitom už podle údajů Ředitelství vodních cest ČR z července 2009 v rámci soudního sporu o výstavbu vodního díla Přelouč na Labi by dálnice D8 měla být hotova až v letech 2015-25.
„Nechápu, proč vodní betonáři nepředají své dopravní analýzy dálničním betonářům, ale každý izolovaně utrácí značné veřejné peníze pro spřátelené firmy,“ diví se Patrik.
Například analýza Dopravní fakulty ČVUT v Praze z května 2008 o posouzení důsledků pozastavení stavby tunelu Prackovice na D8 byla pro ŘSD ČR sepsána za měsíc v rozsahu 9 stran a stála občany téměř 600 tisíc korun. Přitom za tyto peníze neobsahuje žádné nové zásadní skutečnosti, které by nebyly už dávno známé.
První známý termín výstavby dálnice D8 přes České středohoří uvedla vláda ve svém usnesení č. 631 z listopadu 1993, podle kterého se mělo stavět v letech 1996-2000. Po sedmi sedm letech firma Pragoprojekt, s. a., posunula termín dostavby o šest let. V lednu 2009 svůj termín výstavby zase upřesnila na léta 2007-10.
„Podle čtyř let starého rozboru z března 2005, který jsme předložili tehdejším zastupitelům Ústeckého kraje na jednání o tunelu Kubačka, by dálnice D8 v případě potíží o soudů mohla být hotova v letech 2012-3, což kupodivu stále ještě platí, než nereálné odhady odborných firem najatých investorem,“ upozorňuje Patrik. 1)
V rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury na roky 2009 a 2010 je uváděn rok dostavby 2012. Dokonce nyní vládou schválený harmonogram výstavby dopravní infrastruktury uvádí optimistický termín 2010-11. Stavební náklady se nyní odhadují na 16,3 mld. Kč, i když ještě loni byly 14,8 mld. Kč. 2)
Odkazy na internetové stránky:
1) Podkladový materiál ekologických sdružení pro zastupitele Ústeckého kraje na jednání dne 9. 3. 2005
http://www.tunelkubacka.ecn.cz/index.php?co=analyza
2) Harmonogram výstavby dopravní infrastruktury v ČR v letech 2010-12 (17.09.09)
http://www.mdcr.cz/cs/Media/Tiskove_zpravy/TZ_17_09_2009.htm
Nejnovějším horkým tématem se zřejmě už poněkolikáté stává termín dostavby dálnice D8 přes České středohoří. Přestože pro její rychlou výstavbu byly sepisovány petice a v roce 1998 ústecký magistrát dokonce vytvořil krizový štáb, neexistuje nikdo, kdo by znal a nějak ovlivnil termín jejího zprovoznění. Podle Ředitelství silnic a dálnic ČR to může být prosinec 2010, podle Dětí Země zase nejdříve rok 2012. Ovšem Ředitelství vodních cest ČR zase tvrdí, že termín bude někdy v letech 2015-25.
„Vyhlásit tipovací soutěž o termín dostavby s vysokou výhrou by bylo asi nejrozumnější, neboť bychom rychle a levně zjistili, s jak velkou přesností ho lidé ze sázkařského prostředí odhadnou,“ domnívá se Miroslav Patrik z Dětí Země, podle kterého by ale nevýhodou bylo dlouhé čekání na výsledek.
Proto se mu nelíbí, že si investor objednal analýzu o možných termínech dostavby dálnice, protože půjde spíše o vyhozené peníze. Přitom už podle údajů Ředitelství vodních cest ČR z července 2009 v rámci soudního sporu o výstavbu vodního díla Přelouč na Labi by dálnice D8 měla být hotova až v letech 2015-25.
„Nechápu, proč vodní betonáři nepředají své dopravní analýzy dálničním betonářům, ale každý izolovaně utrácí značné veřejné peníze pro spřátelené firmy,“ diví se Patrik.
Například analýza Dopravní fakulty ČVUT v Praze z května 2008 o posouzení důsledků pozastavení stavby tunelu Prackovice na D8 byla pro ŘSD ČR sepsána za měsíc v rozsahu 9 stran a stála občany téměř 600 tisíc korun. Přitom za tyto peníze neobsahuje žádné nové zásadní skutečnosti, které by nebyly už dávno známé.
První známý termín výstavby dálnice D8 přes České středohoří uvedla vláda ve svém usnesení č. 631 z listopadu 1993, podle kterého se mělo stavět v letech 1996-2000. Po sedmi sedm letech firma Pragoprojekt, s. a., posunula termín dostavby o šest let. V lednu 2009 svůj termín výstavby zase upřesnila na léta 2007-10.
„Podle čtyř let starého rozboru z března 2005, který jsme předložili tehdejším zastupitelům Ústeckého kraje na jednání o tunelu Kubačka, by dálnice D8 v případě potíží o soudů mohla být hotova v letech 2012-3, což kupodivu stále ještě platí, než nereálné odhady odborných firem najatých investorem,“ upozorňuje Patrik. 1)
V rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury na roky 2009 a 2010 je uváděn rok dostavby 2012. Dokonce nyní vládou schválený harmonogram výstavby dopravní infrastruktury uvádí optimistický termín 2010-11. Stavební náklady se nyní odhadují na 16,3 mld. Kč, i když ještě loni byly 14,8 mld. Kč. 2)
Odkazy na internetové stránky:
1) Podkladový materiál ekologických sdružení pro zastupitele Ústeckého kraje na jednání dne 9. 3. 2005
http://www.tunelkubacka.ecn.cz/index.php?co=analyza
2) Harmonogram výstavby dopravní infrastruktury v ČR v letech 2010-12 (17.09.09)
http://www.mdcr.cz/cs/Media/Tiskove_zpravy/TZ_17_09_2009.htm
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk