Petr Firbas "> Další skandál na cestě – Nový územní plán Jihomoravského kraje - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/dalsi-skandal-na-ceste-novy-uzemni-plan-jihomoravskeho-kraje
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Další skandál na cestě – Nový územní plán Jihomoravského kraje

18. března 2011 |
Autor: Petr Firbas
JM kraj zveřejnil tzv. 2. Návrh územního plánu kraje (Zásad územního rozvoje - ZÚR). Tento návrh je předurčen k zrušení soudem, protože nerespektuje zákonné požadavky na hygienické limity v druhém největším městě ČR, Brně.

Přestože v jižní části brněnské aglomerace jsou po mnoho let překračovány zákonné limity hlučnosti a prašnosti a stát je povinen zde přijímat územně plánovací opatření k nápravě, JM kraj jde hlavou proti zdi a nejen nerespektuje tuto povinnost, ale i navrhuje takové řešení, které by již nadlimitně zatíženou oblast dále zatížilo.

Na území městské části Brno-Bosonohy kraj navrhuje vybudovat obří křížení transevropských dálničních komunikací D1, R43 (Hitlerova dálnice) a JZ tangenty – R52 pro spojení na Vídeň. Toto chybné řešení je jádrem problému. Existuje přitom právně průchodné řešení, které by vedlo nejen k snížení zátěže v dané oblasti (a to jak dopravní, tak i prašnosti a hlučnosti), a které je o 30 miliard levnější. Toto alternativní řešení potvrzené autorizovanými studiemi z hlediska dopravního, ekonomického i vlivu na přírodu (NATURA2000) je založeno na vedení středoevropské tranzitní dopravy ve směru sever-jih po nejkratších a logických trasách (Vídeň – obchvat Břeclavi – R55 ve směru na sever Moravy a Polsko a Vídeň – obchvat Znojma – Jihlava – Praha).

Místo potřebných a plnohodnotných obchvatů Břeclavi a Znojma na trasách schválených vládou v nejvyšším dokumentu územního plánovaní ČR, tzv. Politice územního rozvoje, kraj pod vedením hejtmana Haška prosazuje chybná řešení.

Vše je propojeno s návrhem superkoncepce dopravní sítě od ministra dopravy Bárty. Konzultace proběhly s hejtmanem Haškem, ale ne s veřejností. Výsledek je šokující. V Mikulově je prakticky nová, pouze něco málo než 10 let dokončená silnice I/52, která je plnohodnotným obchvatem celé obytné části Mikulova a prochází pouze mezi kasiny, nevěstinci, benzinovými pumpami, průmyslovým a obchodními objekty. Bártova superkoncepce tento „obchvat pro nevěstince“ uvádí jako nejvyšší prioritu

... Hejtman Hašek by nám všem měl jasně vysvětlit, proč bojuje za variantu o 30 miliard korun dražší a proč po Bártovi v Mikulově na zámku takovouto zbytečnou investici požadoval a proč ji prosazuje v územním plánu kraje.

Pro R43 existuje návrh přímé trasy do prostoru Boskovic, který je plnohodnotným obchvatem všech obcí, včetně Brna. Kraj však napřed prosazoval R43 v závlekové, o cca o 10 km delší, trase okolo Drásova, v posledních době začal preferovat variantu východně od Malhostovic a nyní je opět prosazována trasa těsně okolo nové zástavby v Drásově.

Zveřejněný návrh ZÚR je označen jako „druhý“, protože v roce 2010 musel kraj schválit nové Zadání ZÚR, protože prohrál u Nejvyššího správního soudu (NSS) a kvůli spojení Brno-Vídeň byl zrušen územní plán Břeclavska. V květnu 2010 prohrálo město Brno jak u NSS, tak i u ústavního soudu kvůli Hitlerově trase R43 přes Brno. I toto bylo pochybení ze strany kraje, který nesprávně prosazoval R43, a to nejen v Brně, ale i mnoha dalších obcích JMK. JM kraj ignoruje rozsudky NSS, které jsou závazné, a to precedenční rozsudky k Zásadám územního rozvoje Prahy, kde se NSS jasně k problematice vyjádřil.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist