Tiskové zprávy
Ekologický právní servis: Další žaloby na hluk z dopravy. Lidé brání své zdraví u soudu
Dnes byly soudům doručeny další hromadné žaloby lidí, kteří už nehodlají dále trpět poškozování svého zdraví hlukem ze silniční dopravy. Žaloby se týkají čtyř lokalit v České republice, které trpí zejména kamionovou dopravou. Jedná se o Prahu Břevnov, Říčany, Plzeň a Domažlice.1) "Je evidentní, že pohár trpělivosti už přetekl, a lidé se rozhodli bránit své zdraví u soudu", říká k tomu právník Michal Bernard z Ekologického právního servisu, který hlukem postižené občany zastupuje.
Žaloby na vlastníky silnic jsou podle něho logickým důsledkem selhání úřadů, které mají ochranu zdraví před hlukem v popisu práce.2) Rozhodnutí odvolacího soudu z minulého týdne v případu pražské magistrály je jasným signálem, že hygienici, ministerstvo dopravy a stát jako celek se budou muset hlukem konečně začít odpovědně zabývat.
Ideální příležitostí pro boj s hlukem jsou tzv. akční plány. Ty musí být zpracovány do června tohoto roku, za široké účasti veřejnosti.3) Vše je samozřejmě provázáno s otázkou peněz. Na boj proti hluku bude však nutné vyčlenit mnohem větší objem prostředků než je tomu doposud. "Logickým zdrojem je Státní fond dopravní infrastruktury, Operační program doprava a rovněž výběr z mýtného pro kamiony. Je to přece doprava, která je největším zdrojem hluku. Proto by se podstatná část z více jak pětimiliardového ročního výnosu mýtného měla věnovat na jeho snižování" dodává Bernard.
Kontakt:
JUDr. Michal Bernard, mobil: 608 721 708
EPS, Záhře! bská 50, 120 00 Praha 2
email: michal.bernard@eps.cz
URL: http://www.eps.cz , www.hluk.eps.cz
1) Na Břevnově si soudu stěžuje dvanáct obyvatel ulic Patočkovy a Bělohorské. Hluk z dopravy tam výrazně překračuje maximálně povolených 70 dB ve dne a 60 dB v noci. Podobná situace je v Říčanech na Černokostelecká, která je průjezdním úsekem frekventované silnice I/2. V Domažlicích se jedná o výpadovku na jižním předměstí (ulice 28. října), v Plzni naopak o silnici přímo v centru -- Klatovskou třídu. Žaloby směřují v případě Břevnova na pražský magistrát, v ostatních případech na Ředitelství silnic a dálnic. Rozhodovat o nich bude Obvodní soud pro Prahu 1, resp. Obvodní soud pro Prahu 4. Bližší informace o jednotlivých případech najdete na http://www.hluk.eps.cz/index.php?page=kauzy
2) Podle zákona o ochraně veřejného zdraví jsou příslušnými orgány Ministerstvo zdravotnictví a jemu podřízené krajské hygienické stanice. Namísto důsledného vyžadování snižování hlukové ! zátěže ze silnic zpravidla vydávají jejich správcům tzv. hluko! vé výjim ky k provozování nadlimitního zdroje hluku. Těchto výjimek, které de facto umožňují poškozování zdraví lidí, dnes existuje zhruba 150.
3) Akční plány navazují na strategické hlukové mapy a musí obsahovat konkrétní opatření ke snižování hlukové zátěže. Měly by rovněž obsahovat závazný časový harmonogram pro jednotlivá opatření a alespoň rámcovou představu o alokaci finančních zdrojů.
Kontaktní osoba: Michal Bernard
Telefon: 608 721 708
E-mail: michal.bernard@eps.cz
Žaloby na vlastníky silnic jsou podle něho logickým důsledkem selhání úřadů, které mají ochranu zdraví před hlukem v popisu práce.2) Rozhodnutí odvolacího soudu z minulého týdne v případu pražské magistrály je jasným signálem, že hygienici, ministerstvo dopravy a stát jako celek se budou muset hlukem konečně začít odpovědně zabývat.
Ideální příležitostí pro boj s hlukem jsou tzv. akční plány. Ty musí být zpracovány do června tohoto roku, za široké účasti veřejnosti.3) Vše je samozřejmě provázáno s otázkou peněz. Na boj proti hluku bude však nutné vyčlenit mnohem větší objem prostředků než je tomu doposud. "Logickým zdrojem je Státní fond dopravní infrastruktury, Operační program doprava a rovněž výběr z mýtného pro kamiony. Je to přece doprava, která je největším zdrojem hluku. Proto by se podstatná část z více jak pětimiliardového ročního výnosu mýtného měla věnovat na jeho snižování" dodává Bernard.
Kontakt:
JUDr. Michal Bernard, mobil: 608 721 708
EPS, Záhře! bská 50, 120 00 Praha 2
email: michal.bernard@eps.cz
URL: http://www.eps.cz , www.hluk.eps.cz
1) Na Břevnově si soudu stěžuje dvanáct obyvatel ulic Patočkovy a Bělohorské. Hluk z dopravy tam výrazně překračuje maximálně povolených 70 dB ve dne a 60 dB v noci. Podobná situace je v Říčanech na Černokostelecká, která je průjezdním úsekem frekventované silnice I/2. V Domažlicích se jedná o výpadovku na jižním předměstí (ulice 28. října), v Plzni naopak o silnici přímo v centru -- Klatovskou třídu. Žaloby směřují v případě Břevnova na pražský magistrát, v ostatních případech na Ředitelství silnic a dálnic. Rozhodovat o nich bude Obvodní soud pro Prahu 1, resp. Obvodní soud pro Prahu 4. Bližší informace o jednotlivých případech najdete na http://www.hluk.eps.cz/index.php?page=kauzy
2) Podle zákona o ochraně veřejného zdraví jsou příslušnými orgány Ministerstvo zdravotnictví a jemu podřízené krajské hygienické stanice. Namísto důsledného vyžadování snižování hlukové ! zátěže ze silnic zpravidla vydávají jejich správcům tzv. hluko! vé výjim ky k provozování nadlimitního zdroje hluku. Těchto výjimek, které de facto umožňují poškozování zdraví lidí, dnes existuje zhruba 150.
3) Akční plány navazují na strategické hlukové mapy a musí obsahovat konkrétní opatření ke snižování hlukové zátěže. Měly by rovněž obsahovat závazný časový harmonogram pro jednotlivá opatření a alespoň rámcovou představu o alokaci finančních zdrojů.
Kontaktní osoba: Michal Bernard
Telefon: 608 721 708
E-mail: michal.bernard@eps.cz
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk