Lucie Režná "> Dělejte byznys a ne politiku, vzkazují Češi firmám. Proč lidé bojkotují značky? - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/delejte-byznys-a-ne-politiku-vzkazuji-cesi-firmam.proc-lide-bojkotuji-znacky
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

NMS Market Research: Dělejte byznys a ne politiku, vzkazují Češi firmám. Proč lidé bojkotují značky?

7. listopadu 2025 | NMS Market Research
Autor: Lucie Režná, tel: 724 950 557
Čtyři z deseti Čechů už někdy bojkotovali obchodní značku – tedy záměrně přestali nebo výrazně omezili nákup výrobků či služeb firmy kvůli jejím hodnotám, postojům a vystupování. Lidem nejvíce vadí politické angažmá značek nebo jejich majitelů. Nejčastěji zmiňují bojkot Agrofertu. Zásadní roli ale může hrát i špatný zákaznický servis. Aktivistický přístup se týká zejména nejmladších zákazníků z generace Z a mileniálů. Ochota bojkotovat značku s věkem klesá.

Mezi hlavními důvody pro bojkot patří politické a společenské postoje značky, se kterými kupující nesouhlasí (41 %). Důvod bojkotovat značku kvůli jejímu politickému angažmá dokonce předčil neetickou výrobu, kterou jako důvod k omezení nákupů uvedlo 32 % dotázaných, nebo nevhodnou či urážlivou reklamu a komunikaci, kterou za problematickou označilo 22 % respondentů.

Stejné tendence vidíme i v průzkumu, kde jsme se ptali Čechů na bojkot známých osobností. V něm ochotu omezit sledování celebrity kvůli jejím politickým názorům, které nesouzní s mými vlastními, vyjádřilo dokonce 62 % dotázaných, kteří už někdy k takovému omezení přistoupili.

Ženy citlivěji vnímají neetickou výrobu nebo negativní dopady na životní prostředí. Neetická výroba byla důvodem k omezení nákupu značky pro 46 % z nich a negativní dopady značky na životní prostředí pro 38 %. Mezi muži označilo neetickou výrobu jako motiv k omezení značky pouze 17 % a dopady na životní prostředí 22 %.

„Dnes vidíme, že mladí lidé a influenceři na sociálních sítích častěji upozorňují na problémy s masovou výrobou a neekologické či neudržitelné chování firem. Právě generace Z pak nejčastěji, oproti starším generacím, uváděla jako důvod bojkotu značek neetickou výrobu – konkrétně 44 %. Znečišťování životního prostředí přivedlo k omezení nákupů 38 % zástupců Gen Z,“ komentuje výsledky Lucie Režná z NMS

A dodává: „Zástupci nejmladší generace zároveň nejčastěji uváděli, že bojkotují a nenakupují na Temu nebo Shein e-shopech.“


Ambice značku bojkotovat a realita se liší

Těm, kteří žádnou značku doposud nebojkotovali, jsme položili otázku, z jakých důvodů by značku omezili. Celkem 77 % z nich uvedlo, že by omezili nákup u firmy, pokud by nebyli spokojeni se zákaznickou podporou a servisem. Pouze 34 % lidí ale z tohoto důvodu už někdy v minulosti k omezení nákupů skutečně přistoupilo.

Podobný střet s realitou je vidět u nevhodné či urážlivé reklamy, kde je rozdíl mezi teoretickým a reálným důvodem k bojkotu 33 procentních bodů. Tedy 55 % lidí, kteří nikdy značku neomezili, si dokáže bojkot představit, pokud by se značka v reklamách a komunikaci začala prezentovat nevhodně nebo urážela vybranou skupinu obyvatel. Reálně ovšem pouze 22 % z těch, kteří už někdy značku omezili, tak učinilo právě kvůli urážlivé reklamě.

„Tento rozdíl v datech ukazuje, že i když by lidé často chtěli sledovat své morální a etické hodnoty, v reálném životě nakonec nejsou tak důslední,“ dodává k výzkumu Lucie Režná.

„Potvrzují to i závěry z moderovaných diskusí se zástupci generace Z, které proběhly na začátku roku. Účastníci diskusí se opakovaně vyjádřili, že značku přestali sledovat kvůli jejímu vystupování a prezentaci na sociálních sítích, od nákupu je ale takové chování neodradilo. Jednoduše dali přednost levnému nákupu před hledáním alternativy u značky, se kterou morálně souzní více.“


Češi omezují hlavně nákup značek spojených s Andrejem Babišem

Lidé, kteří již někdy v minulosti přistoupili k bojkotování značky, tak nejčastěji učinili (22 %) směrem k holdingu Agrofert nebo jiným značkám spojeným s předsedou hnutí ANO Andrejem Babišem. Další známé značky respondenti uváděli jen v jednotkách procent a Agrofert je v tomto žebříčku hravě předběhl.

„Značky z holdingu Agrofert nejvíce omezili voliči bývalé vládní pětikoalice, tedy podporovatelé SPOLU, STAN a Pirátů. Tito voliči obecně přistupují k bojkotu hlavně kvůli neshodám s politickým směřováním firem. Příznivci STAN a Pirátů zároveň výrazně častěji než jiní voliči omezují nákup u značek, které se dle nich nechovají ekologicky nebo nezajišťují svým pracovníkům důstojné pracovní podmínky,“ doplňuje k výsledkům Režná z NMS.

Zejména ženy a zástupci generace Z uváděli mezi omezovanými značkami Temu a Shein. Celkově tyto řetězce s oblečením omezila 4 % dotázaných. Mezi zmiňovanými značkami se dále objevilo Nestlé (3 %), O2 (3 %) nebo Alza (2 %). O2 se na „seznam hříšníků“ dostalo kvůli slabému zákaznickému servisu a Alzu Češi spojovali s nevhodnou reklamou a komunikací.

Důvody pro odstranění těchto firem ze svého nákupního seznamu se u každé značky liší. Zatímco u firem spojených s Andrejem Babišem je nejčastějším důvodem politické vystupování firmy či vlastníka, Temu, Shein či Nestlé lidé bojkotují zejména kvůli špatným pracovním podmínkám zaměstnanců a dopadům na životní prostředí.


Metodologie

Online průzkumu se zúčastnilo 1 002 respondentů. Sběr dat probíhal na reprezentativním vzorku online populace 18+ pomocí on-line dotazování od 1. do 7. září 2025.


O agentuře NMS Market Research

NMS Market Research je výzkumná agentura s více než 20letou historií. Mimo výzkumu trhu, který poskytuje stovkám klientů z celého světa, zkoumá i politická a společenská témata. Vedle České republiky působí i v dalších zemích v Evropě a také v Asii. NMS je členem mezinárodní organizace ESOMAR a národní organizace SIMAR.
Lucie Režná, tel: 724 950 557
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist