Tiskové zprávy
Děti Země: Den bez aut v Brně v režii nevládních organizací
16. září 2002 | Děti Země
Děti Země s podporou Národní sítě Zdravých měst ČR, Českých drah a Ministerstva životního prostředí na pátek 20. září vyhlásily desátý ročník Dne bez aut. Součástí je i petiční výzva “Nechte auto doma!”, k níž se lze připojit na www.detizeme.cz/denbezaut. Mezi padesátkou měst, kde akce ke Dni bez aut během týdne pondělí do neděle proběhnou je i Brno. Avšak stejně jako v minulých letech, se nejaktivněji zapojila jen ekologická občanská sdružení a město zůstalo poněkud stranou.
“Je opravdu smutné, že vedení druhého největšího města se tváří, že Den bez aut neexistuje, i když některé její složky se k němu připojily,” hodnotí kritickou situaci v Brně vyhlašovatel Dne bez aut Miroslav Patrik z Dětí Země. Připomněl také, že brněnští radní loni s akcí vyslovili souhlas, letos už ani to ne.
Podle Dětí Země je však horší to, že tato negativní atmosféra patrně letos zasáhla i vedení městské části Brno – střed. To nejdříve schválilo vysoký poplatek za pořádání třídenní ekologické výstavy před OD Centrum na Malinovského náměstí a následně zakázalo 7. ročník cyklistické jízdy městem.
V případě výstavy podaly Děti Země s ohledem na veřejně prospěšnou akci odvolání k magistrátu (v roce 1999 obdobný spor vyhrály), u cyklojízdy pak NESEHNUTÍ poslalo žalobu Krajskému soudu, který má rozhodnout v pondělí 16. září.
Poslední trapný incident se stal v sobotu 14. září, kdy příslušníci brněnské městské policie u přístaviště chtěli zabránit sběru podpisů pod petici proti rychlostní silnici R43. Dožadovali se povolení záboru prostranství na stoly s podpisovými archy a sundání transparentů na stromech, přestože zákon č. 85/1990 Sb. o právu petičním v §4, odst. 3 říká, že povolení státních orgánů není nutné, pokud nedochází k omezení provozu vozidel a k narušení veřejného pořádku. Takový způsob kontroly zde byl poprvé po čtyřech letech.
“Mám nepříjemný dojem, že někdo se zde snaží nastolit takový stav, že veřejná prezentace odlišných názorů se bude trestat, což mi připomíná předlistopadové bolševické metody státní moci”, přemítá Miroslav Patrik. Proto doufá, že tato konfrontační politika Brna pod vedením primátora Petra Duchoně z ODS vůči ekologickým sdružením konečně skončí po listopadových volbách a prosadí se jiný politický styl.
Den bez aut v Brně hlavně pořádá osm občanských sdružení. Jde např. o výtvarnou soutěž pro děti, výstavu o dopravě v zahraničních partnerských městech Brna před OD Centrum od 18. září, happenig proti špatně parkujícím autům 19. září, cyklistickou jízdu a besedu 20. září, symbolickou blokádu silnice R43 během víkendu 21. a 22. září u přehrady a o vydání fotografické knihy s úspěšným rozdělením veřejného prostoru na úkor automobilů v některých zahraničních městech.
Městská policie na Brněnské přehradě ve dnech 21. a 22. září připravila bezplatnou registraci bicyklů a pro děti mobilní dopravní hřiště. Dopravní podnik zase v těchto dnech umožnil cyklistům se svými bicykly jízdu zdarma ve speciálních autobusech a zorganizoval dětskou soutěž o dopravě; její výherci se o tomto víkendu budou moci projet zdarma na parníku.
Den bez aut podporují Národní síť Zdravých měst ČR, České dráhy, MŽP a Odborové sdružení železničářů. Akci finančně podpořily Nadace Partnerství Brno, Nadace VIA Praha a OSŽ.
“Je opravdu smutné, že vedení druhého největšího města se tváří, že Den bez aut neexistuje, i když některé její složky se k němu připojily,” hodnotí kritickou situaci v Brně vyhlašovatel Dne bez aut Miroslav Patrik z Dětí Země. Připomněl také, že brněnští radní loni s akcí vyslovili souhlas, letos už ani to ne.
Podle Dětí Země je však horší to, že tato negativní atmosféra patrně letos zasáhla i vedení městské části Brno – střed. To nejdříve schválilo vysoký poplatek za pořádání třídenní ekologické výstavy před OD Centrum na Malinovského náměstí a následně zakázalo 7. ročník cyklistické jízdy městem.
V případě výstavy podaly Děti Země s ohledem na veřejně prospěšnou akci odvolání k magistrátu (v roce 1999 obdobný spor vyhrály), u cyklojízdy pak NESEHNUTÍ poslalo žalobu Krajskému soudu, který má rozhodnout v pondělí 16. září.
Poslední trapný incident se stal v sobotu 14. září, kdy příslušníci brněnské městské policie u přístaviště chtěli zabránit sběru podpisů pod petici proti rychlostní silnici R43. Dožadovali se povolení záboru prostranství na stoly s podpisovými archy a sundání transparentů na stromech, přestože zákon č. 85/1990 Sb. o právu petičním v §4, odst. 3 říká, že povolení státních orgánů není nutné, pokud nedochází k omezení provozu vozidel a k narušení veřejného pořádku. Takový způsob kontroly zde byl poprvé po čtyřech letech.
“Mám nepříjemný dojem, že někdo se zde snaží nastolit takový stav, že veřejná prezentace odlišných názorů se bude trestat, což mi připomíná předlistopadové bolševické metody státní moci”, přemítá Miroslav Patrik. Proto doufá, že tato konfrontační politika Brna pod vedením primátora Petra Duchoně z ODS vůči ekologickým sdružením konečně skončí po listopadových volbách a prosadí se jiný politický styl.
Den bez aut v Brně hlavně pořádá osm občanských sdružení. Jde např. o výtvarnou soutěž pro děti, výstavu o dopravě v zahraničních partnerských městech Brna před OD Centrum od 18. září, happenig proti špatně parkujícím autům 19. září, cyklistickou jízdu a besedu 20. září, symbolickou blokádu silnice R43 během víkendu 21. a 22. září u přehrady a o vydání fotografické knihy s úspěšným rozdělením veřejného prostoru na úkor automobilů v některých zahraničních městech.
Městská policie na Brněnské přehradě ve dnech 21. a 22. září připravila bezplatnou registraci bicyklů a pro děti mobilní dopravní hřiště. Dopravní podnik zase v těchto dnech umožnil cyklistům se svými bicykly jízdu zdarma ve speciálních autobusech a zorganizoval dětskou soutěž o dopravě; její výherci se o tomto víkendu budou moci projet zdarma na parníku.
Den bez aut podporují Národní síť Zdravých měst ČR, České dráhy, MŽP a Odborové sdružení železničářů. Akci finančně podpořily Nadace Partnerství Brno, Nadace VIA Praha a OSŽ.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk