https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/denne-z-budejovic-do-ria-moderni-vlaky-na-jihu-cech-ujedou-kazdy-den-10-000-kilometru
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

České dráhy: Denně z Budějovic do Ria, moderní vlaky na jihu Čech ujedou každý den 10 000 kilometrů

1. dubna 2025 | České dráhy
České dráhy ve spolupráci s Jihočeským krajem nasadily v uplynulých letech na páteřní elektrizované tratě a na linku Tábor – Písek – Strakonice nové klimatizované a bezbariérové jednotky RegioPanter a RegioFox. Každý den ujedou moderní vlaky na jihočeských tratích skoro 10 tisíc kilometrů, jako by denně urazily vzdálenost z Českých Budějovic až do brazilského Rio de Janeiro.

„Díky spolupráci s Jihočeským krajem jsme na regionální linky mohli nasadit celkem 19 moderních elektrických jednotek RegioPanter a 7 motorových jednotek RegioFox. Oproti zrušeným vlakům sestaveným z klasických vagónů a lokomotiv jsou ty současné nejméně o dvě generace modernější. Nabízejí bezbariérový nástup, klimatizované oddíly, palubní Wi-Fi síť, možnost dobíjet cestovní elektroniku a jsou vybaveny také nejnovějším typem sedaček od české firmy. Těch míst v moderních jihočeských vlacích je bez mála tři a půl tisíce. Díky tomu lze i regionální spoj využít jako kancelář, malé privátní kino, kde lze sledovat na mobilu nebo tabletu filmy a dělat kopu dalších aktivit,“ říká Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel ČD.

„Úroveň veřejné dopravy je jedním z ukazatelů kvality života a přispívá k dalšímu rozvoji regionu. Proto je modernizace vozidlového parku na železnici a její zpřístupnění všem občanům Jihočeského kraje včetně například osob na vozíku jednou z našich priorit. Díky spolupráci s Českými drahami se nám podařilo zavést na jihočeských železničních linkách úplně novou kvalitu cestování a vidíme, že to Jihočeši i návštěvníci našeho kraje oceňují. Po nasazení nových vlaků jsme zaznamenali nárůst počtu cestujících a třeba na lince České Budějovice – Písek to dělá téměř 8 % cestujících navíc,“ říká Martin Kuba, hejtman Jihočeského kraje zodpovědný i za oblast dopravy.
Provoz regionálních vlaků na páteřních linkách v Jihočeském kraji zajišťují jednotky RegioPanter. Zdroj: Archiv ČD.
RegioPanter v Jihočeském kraji

První čtyři RegioPantery se v Českých Budějovicích objevily v letech 2012 až 2014. Dalších 15 „Panterů“ a sedm „Lišek“ bylo na jihočeské tratě nasazeno v letech 2022 a 2024. Za tuto dobu ujely moderní jednotky na jihočeských tratích už celkem 10,75 milionů kilometrů, z toho polovina připadá na nejnovější vlaky. Průměrný věk jihočeských regionálních souprav na hlavních tratích je pouhých 3,5 roku a společně s Regionovami na vedlejších tratích je to jen 9 let. Jihočeský kraj tak disponuje jedním z nejmladších parků regionálních železničních vozidel v Česku.

RegioPantery obsluhují osobní a spěšné vlaky na spojích:
* České Budějovice – České Velenice,
* České Budějovice – Rybník – Lipno nad Vltavou,
* České Budějovice – Veselí nad Lužnicí – Tábor / Jindřichův Hradec,
* České Budějovice – Písek,
* České Budějovice – Strakonice.

RegioFoxy ovládly osobní a spěšné spoje na trati Tábor – Písek – Strakonice.

Stranou nezůstává ani legendární Bechyňka, tedy trať Tábor – Bechyně. Právě se rozbíhá modernizace vagónů, které jsou na ní používány, takže i zde budou moci postupně cestující využít Wi-Fi připojení či zásuvky pro dobíjení drobné elektroniky.

Tím vším však modernizace vozového parku Českých drah v Jihočeském kraji nekončí. Do budoucna se Jihočeši i návštěvníci kraje mohou těšit na zcela nové vlaky např. na trati Veselí nad Lužnicí – České Velenice, a to po její plánované elektrifikaci.

Železnice nabízí v Jihočeském kraji nejen pohodlnou jízdu v moderních soupravách, ale také rychlé cestování. Cestovní čas nejrychlejšími vlaky z krajského města do Tábora je pouhých 37 minut. Do Soběslavi se jede rychlíkem 33 minut a do Písku to různým typem spojů trvá zhruba tři čtvrtě hodiny až 54 minut. Do Strakonic jede rychlík 43 minut a osobní vlak 56 minut. Rychlé jsou i cesty za hranice kraje. Z Prahy do Českých Budějovic se cestuje 1 hod. 39 minut a do Tábora 1 hod. 1 min. Z Českých Budějovic do Plzně to trvá 1 hod. 52 min. Obě trasy jsou dobou jízdy na železnici konkurenceschopné k cestě autem, s tím rozdílem, že v autě nelze pracovat, sledovat filmy, číst knihy a dělat řadu dalších zábavnějších činností, než je řídit auto. Navíc linky Ex 7 Jižní expres a R 17 Vltava / Lužnice dostali cestující svými známkami 4,14 a 4,18 (nejvyšší hodnocení je 5) na pozici šestého a sedmého nejlépe hodnoceného vlaku Českých drah z celkem 24 hodnocených linek.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist