Tiskové zprávy
Děti Země: Děti Země k D11: „Hájíme zájmy veřejnosti“
3. srpna 2017 | Děti Země
Rozhovor s předsedou Dětí Země Miroslavem Patrikem o podaném rozkladu dne 3.7.2017 proti vydání stavebního povolení pro dálnici D1106 Hradec Králové - Předměřice, který vyšel v Hradeckém deníku dne 3.8.2017
* * * * * * * * * * *
Stavební práce zdrží námitky ekologů. Spolku jde prý o ochranu přírody a kontrolu a dodržování zákona.
Zbývá už jen pár dní a u Hradce Králové se otevře další úsek dálnice D11, konkrétně 21. srpna. Plány s výstavbou další části, která má pokračovat ve směru na Předměřice nad Labem, však v minulém týdnu dostaly trhlinu.
Čáru přes rozpočet udělal Ředitelství silnic a dálnic, respektive ministerstvu dopravy, takzvaný rozklad proti stavebnímu povolení. Ten podaly dvě soukromé majitelky, které zpochybňují právo k užívání svých pozemků u Svobodných Dvorů. Stejným způsobem vyslovil své námitky proti plánovanému pokračování ve výstavbě dálnice i spolek Děti Země.
Zatímco případný spor se soukromými majitelkami pozemků nemá mít podle zástupců Ředitelství silnic a dálnic zásadnější dopad na termín výstavby dalšího úseku autostrády, odvolání ekologických aktivistů bude tvrdším oříškem. A to především úřady. Spolku se totiž nelíbí jejich závazná stanoviska.
Předseda spolku Děti Země Miroslav Patrik prozradil Deníku důvody odvolání proti vydání stavebního povolení na daný úsek dálnice D11.
* * * * * * * * * *
* Hlučnost při stavbě, nejasné podmínky kácení dřevin či z vašeho pohledu problematická legislativa v oblasti životního prostředí. Z těchto důvodů se rozhodl podat váš spolek takzvaný rozklad proti stavebnímu povolení na další úsek dálnice D11 u Hradce Králové. Vnímáte, že vám tento krok u veřejnosti na popularitě zrovna nepřidal?
Těžko říci, zda popularita klesla či stoupla. Naším cílem je ochrana přírody a kontrola dodržování zákona. Popularitu musejí hlavně sledovat politici, kteří usilují o politickou moc a kteří musejí před volbami slibovat voličům i nesplnitelné věci, jako třeba rychlé, levné a kvalitní dálnice, ačkoliv jsou to už z logiky báchorky.
* Podle zástupců ŘSD další výstavba bude mít i kvůli vašim připomínkám zpoždění. Dokonce hodnotí vaše počínání jako z principu účelové. O jakém „účelu“ se tedy podle vás bavíme?
Neznám jedinou dálnici, která by neměla zpoždění, aniž by se jí účastnil nějaký spolek. Takže jde o zavádějící sdělení, protože pro ŘSD ČR by bylo jistě nejkrásnější, kdyby spolky své námitky a návrhy ze strachu vůbec nepředkládaly.
Bizarní je, že tohle stavební řízení mělo do vydání stavebního povolení trvat tak tři měsíce, nikoliv měsíců dvanáct. Těch devět měsíců tu stavbu někdo „blokoval“. A ministr Ťok nám toho pana Tajemného ani na své teatrální tiskové konferenci neprozradil. Proč asi!
* V současné chvíli se vedou debaty ohledně novely stavebního zákona, která by mohla vypadat i tak, že se kompetence veřejnosti a spolků v účasti na odvolacích řízeních výrazně okleští. To by se samozřejmě dotklo i vašich aktivit. Jak debaty zákonodárců vnímáte?
Tyhle diskuse podrobně nesledujeme, protože vždy se objeví nějaká legislativní ptákovina, která spíše vytvoří nový problém. Navíc těch novel stavebního zákona od roku 2006 bylo tolik, že se obávám, že mu už stejně nikdo pořádně nerozumí. A hlavně ne zákonodárci s jejich lidovou tvořivostí, pokud obcházejí „legislativní kolečko“. Naše aktivity budou záviset až na výsledku této x-té novely, takže musíme zatím jen čekat.
* Prezident Zeman na své poslední návštěvě Královéhradeckého kraje mluvil o takzvaných ekoteroristech, kteří často blokují veřejné stavby. Ani váš krok u hradecké veřejnosti nevzbudil zrovna nadšení. Jak byste svým kritikům oponoval?
Antiliberální a antidemokratické zastrašovací výpady různých papalášů proti angažované veřejnosti, která má zájem se podílet na rozhodování státu, diskutovat, posílat své připomínky a námitky a samozřejmě se právně bránit proti zlovůli státu a porušování zákonů, tu byly vždy. A to bez ohledu na režim.
Vzpomeňme si jen na podepsání Charty 77 před padesáti lety, kdy petenti měli takovou „drzost“, když tehdy po státu chtěli, aby dodržoval lidská a občanská práva, k čemuž se sám zavázal. Naše činnost je podobná, ale týká se ochrany přírody a krajiny.
* Spolu s vámi podaly rozklad proti stavebnímu povolení i dvě soukromé osoby. Ty argumentují tím, že stát nemá právo na jejich pozemky. Komunikujete v těchto věcech i s touto stranou?
O jejich rozkladu jsme se dověděli až z úřední desky ministerstva dopravy. Jeho obsahu nicméně rozumím, protože přesně popisuje nečinnost či aroganci ŘSD ČR vůči vlastníkům nemovitostí. Komunikovat s nimi nepotřebujeme, protože my hájíme veřejný zájem, oni zase svůj soukromý, což je logické.
* Věříte, že ministerstvo dopravy vyslyší vaše připomínky a celý projekt upraví tak, abyste nemuseli vznášet další připomínky? Pokud nevyslyší, existuje ještě nějaká zákonná cesta, kterou byste využili?
O našich námitkách a návrzích rozhodnou, až na jednu výjimku, nadřízené státní orgány, které budou řešit zákonnost závazných stanovisek. Politici totiž svými zákony zařídili, aby spolky povinně podávaly odvolání či rozklady, protože téměř všechny podklady, které se týkají ochrany přírody a životního prostředí, jsou místo správních rozhodnutí jen závaznými stanovisky.
My se tak u dálnice D11 řídíme jen tím, co nám politici, zejména za hnutí ANO jako je Šlechtová, Brabec a Ťok, schválili. Ano, ve hře je samozřejmě i soudní proces.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk