Tiskové zprávy
Děti Země - Klub za udržitelnou dopravu: Děti Země nadále podporují obce proti severní variantě R35
Aniž jsme to plánovali, stává se R35 pro nás prioritou, říká Miroslav Patrik
Snahu osmi malých obcí na Pardubicku v trase plánované rychlostní silnice R35 v severní variantě změnit rozhodnutí krajských zastupitelů z minulého roku ve prospěch jižní varianty této silnice podporují kromě místních sdružení Zelený Kohout z České Třebové a Občanského sdružení R35 z Rybníka také brněnské Děti Země. S žádostí o podporu jižní varianty se proto obrátily na jiné organizace po celé republice. Cílem je poslat před březnovým jednáním zastupitelů kraje odmítavé stanovisko dotčených obcí, které bylo přijato 3. února v Rybníku. Zastupitelé navzdory názoru MŽP a řady odborníků doporučili krajskému úřadu, aby se dále zabýval jen severní variantou R35.
„My to samozřejmě jen tak nevzdáváme, i když jsme očekávali, že když všechny důvody celého procesu schvalování návrhu konceptu územního plánu kraje směřují pro jižní variantu, tak zastupitelé se podle toho také zachovají,“ prohlásil Miroslav Patrik z Dětí Země.
Podle něho není pro Děti Země nijak složité, aby se R35 stala jejich prioritou společně s dálnicí D8 do Ústí nad Labem, s dálnicí D11 do Hradce Králové a dálnicí D1 a D47 na Ostravsko. Navíc je ještě několik měsíců čas, než zastupitelé kraje schválí koncept kraje. Kromě toho dosud nedořešeným problémem je také střet silnice R35 s Ptačí oblastí Komárov, který není ještě vyřešen a ani k tomu nemusí v brzké době dojít.
„Prostě vyměníme jednu naši dopravní kampaň za jinou, neboť dálniční obchvat Plzně se teď staví, takže se můžeme více věnovat severní variantě R35,“ plánuje Patrik do budoucna.
Děti Země si také se Zeleným Kohoutem pořídily podrobný zápis z jednání zastupitelů 18. prosince 2003, při němž dvacet pět z celkových čtyřiceti pěti zastupitelů zvedlo ruku pro severní variantu R35.
Z tohoto zápisu mj. vyplývá, že z politického hlediska pro Sever v drtivé většině hlasovali zastupitelé z ODS a KSČM, proti ní zase téměř všichni zastupitelé z ČSSD. Ovšem zcela nejednotně hlasovala Čtyřkoalice. Pro Sever totiž byli 2 zástupci z KDU-ČSL a 2 zástupci z US (a 1 nyní nezařazen), takže tyto hlasy možná chyběly pro schválení Jihu.
Z hlediska vlivu bydliště zastupitelů na volbu varianty R35 zase vyplynulo, že 64 % zastupitelů (29) rozhodovalo o budoucnosti východní části kraje, i když bydlí v její západní části. Je pak logické a patrně i správné, že 3 zastupitelé bydlící mimo oba koridory ze 4, se hlasování zdrželi.
===============================================================
Příloha tiskové zprávy:
Zápis z jednání zastupitelů Pardubického kraje ze dne 18. 12. 2003 (4 strany)
Zápis z jednání zastupitelstva Pardubického kraje dne 18. 12. 2003,
který se týká schválení bodu č. 7. - Doporučení pro pořizovatele ÚP VÚC PK
Přítomno: všech 45 zastupitelů kraje
Jednání řídil: hejtman kraje Roman Línek
Poznámka k zápisu: Průběh jednání je zestručněn, takže byly zaznamenány pouze nejdůležitější údaje.
Ondřej Kudrnáč (4K)
· jde o nejsledovanější jednání zastupitelstva, takže si myslím, že v této věci bylo již vše prodiskutováno a projednáno
· my tu dnes neschvalujeme konečnou trasu, pouze doporučujeme pořizovateli územního plánu kraje variantu, která se zapracuje do konceptu územního plánu
· koncept územního plánu kraje se bude schvalovat až na jaře, dnes pouze doporučíme jednu z variant R35 a R43
Josef Jílek (4K)
· potvrzuji slova kolegy Kudrnáče, že silnice R35 se těší značné pozornosti občanů a médií
· navrhuji nestandardně hlasovat o variantě R35 tajným hlasováním
· navrhuji rozdělit bod č. 7 jednání do dvou částí, a to za a) hlasování o variantě R35 a za b) o variantě R43
Jiří Stříteský (ODS)
· hlasování tajně je nepřijatelné, proto jsem pro veřejné, neboť politik musí před svými voliči obhájit svůj názor
Václav Horský (KSČM)
· jsem pro veřejné hlasování
· u rychlostní silnice R43 podporuji VÝCHODNÍ variantu
Jan Čulík (ODS)
· jsem pro veřejné hlasování
Jiří Zámečník (ČSSD)
· Výbor pro regionální a strategický rozvoj kraje se silnicí R35 zabýval na svém zasedání, přičemž hlasování členů výboru dopadlo v poměru 8:1 pro JIŽNÍ variantu, zároveň podporujeme VÝCHODNÍ variantu R43
Miloslav Macela (4K)
· navrhuji nejprve zvolit způsob hlasování, pak teprve hlasovat o variantách R35 a R43
Jaroslav Bajt (KSČM)
· náš klub se shodl na veřejné volbě
Roman Línek (4K)
· my tu hlasujeme za celý kraj, ne každý za svou ulici a všichni víme, kolik různých lobby se v této věci angažuje
· není rovněž zbabělostí podpořit tajnou volbu
Michal Rabas (ODS)
· tajná volba je plivnutí do tváře voličům
Hlasování o veřejné volbě variant R35 a R43:
PRO = 25, PROTI = 14, ZDRŽELO SE = 5, schváleno je VEŘEJNĚ HLASOVAT O VARIANTĆH R35 A R43
Vít Vavřina (Sdružení pro Pardubický kraj, dále SPPK)
· ať volba dopadne jakkoliv, vždy bude někdo protestovat, např. Děti Země a Zelený Kohout jsou pro JIŽNÍ variantu
· je třeba si také ujasnit pojmy a nemíchat dohromady “dopravní obslužnost” a “dopravní dostupnost”
· může nastat stav, že bude nedostatek financí pro výstavbu jakékoliv varianty, neboť SEVERNÍ varianta je příliš drahá, takže ji nelze stavět, JIŹNÍ prochází kolem silnice I/35, takže další peníze nejsou pro PA kraj vlastně potřeba
· podnikatelům dávají spíše důraz na dopravní dostupnost ze strany silnic, železnice jim moc nepomůže
Ondřej Kudrnáč (4K)
· my dnes jen doporučíme jednu variantu R35 pro další postup práce pořizovatele, na jaře 2004 pak schválíme koncept územního plánu a na podzim 2004 celý územní plán
Michal Rabas (ODS)
· je třeba si uvědomit, že tu nejde jen o výši spotřebovaných financí na R35, SEVERNÍ varianta je sice dražší, ale zase přinese pro naše firmy zakázky a práci pro mnoho lidí na řadu let, což je důležitý ekonomický faktor
Miloš Horáček (ČSSD)
· avšak betonová lobby vítězí
· pro SEVERNÍ variantu je hlavně MD, ale většina posudků je pro JIŹNÍ variantu - pro mě je to jasná záležitost
Josef Jebousek (4K)
· nevím, proč neustále upřednostňovat starosty měst a nebrat na vědomí stanoviska starostů obcí
· JIŹNÍ varianta nemá žádné odpůrce ze strany obcí a měst, ale proti SEVERNÍ je 11 obcí v její trase a pro tuto variantu jen města Česká Třebová (přitom tunelová varianta pod Kozlovcem není reálná, takže město ani netuší, co si na jaře odhlasovalo) a Ústí nad Orlici
· zapomíná se tu na odbornou studii Dr. J. Quitta z Brna, která varuje o znečištění ovzduší v údolí mezi Českou Třebovou a Ústím nad Orlicí, pokud bude postavena SEVERNÍ varianta
Jan Čulík (ODS)
· máme k dispozici nesprávné údaje o délce variant R35, neboť Valbek uvádí přibližně stejnou délku obou tras: SEVERNÍ varianta = 72,61 km a JIŽNÍ varianta = 75,2 km
· projel jsem řadu zemí Evropy po dálnicích, SEVERNÍ varianta bude obsahovat technické klenoty, klenuté mosty a moderní zahloubení silnice
· technický a inženýrský boom umí řešit problémy spojené s velkými stavbami včetně exhalací, když ne dnes, tak určitě v budoucnu a nyní se úspěšně řeší obchvaty Vysokého Mýta a Holic v šířce 11,5 m, což vyhovuje
Jiří Zámečník (ČSSD)
· upozorňuji na to, že za dva roky máme k dispozici odborné studie a posudky a teď je budeme zpochybňovat!?
· údaje, která uváděl kolega Čulík, nejsou pravdivá, neboť jde o délku JIŽNÍ varianty, která vede přes Choceň a podle všech oficiálních materiálů je skutečná JIŽNÍ varianta o 20 km kratší a o 6 miliard korun levnější
· tyto studie jsou hlavní podklad pro jednání
Milan Stejný (ODS)
· ke konzultaci byli přizvání pracovníci z regionálního rozvoje
· Výbor pro životní prostředí kraje doporučil jednoznačně JIŽNÍ variantu, musíme se rozhodnout
Roman Línek (4K)
· pokud se rozhodneme pro jednu variantu a pak zjistíme, že jde o slepou uličku, je možné se pak vrátit k té druhé
Karel Škarka (SPPK)
· doslechl jsem se, že když se není možné shodnout na technických parametrech R35, musí přijít na řadu politikové, s tím ale tvrdě nesouhlasím, neboť politikové musí rozhodovat na základě odborných pokladů
· když bude SEVERNÍ varianta, tak bude 20 km od Svitav, když bude JIŽNÍ varianta, tak Ústí nad Orlicí nebo Česká Třebová budou od ní vzdáleny 16-18 km (tato varianta neřeší Letohrad, Králíky, Lanškrouna apod.)
· ovšem s úctou k životnímu prostředí a lidským sídlům jsem pro JIŽNÍ variantu
Petr Šilar (4K)
· máme tu k dispozici jistou petici starostů měst na podporu SEVERNÍ varianty, ale např. v Letohradě většina rady města petici starosty nepodpořila, což je problematické, neboť se jedná o stanovisko starostů, ne zastupitelstev měst
· D11 a R35 je nutné rychle postavit, JIŽNÍ varianta jako silniční tranzit bude protiváhou železničního koridoru
Miloslav Macela (4K)
· dnes vydáme doporučení pro krajský úřad a pak nastane vyjednávání s DOSS jako je MŽP a MD
· prosím návrhovou komisi o formulaci hlasování
Miroslav Brýdl (4K)
· jsem pro JIŽNÍ variantu, a to ze tří důvodů – ekologických, ekonomických a časových, pokud se rozhodneme pro SEVERNÍ variantu, dopadneme jako např. D8 v Českém středohoří
· financí není tolik a pokud se špatně rozhodneme, tak nebudeme mít nic – ani 4pruh na “S” a ani 2pruh na “J”
Karel Ryšán (ČSSD)
· zazněly tu technické argumenty pro SEVERNÍ i pro JIŽNÍ varianty – např. proti SEVERNÍ je Řetová a Rybník
· Lhotka nechce přemostění u SEVERNÍ varianty, naproti tomu Česká Třebová chce vedení R35 zase v zářezu
Josef Jebousek (4K)
· je škoda, že radní Čulík tu až dnes zpochybňuje délky variant R35, přitom pro rozhodování bychom měli mít správné informace a podklady od krajského úřadu
Jaroslav Moučka (KSČM)
· podle mě i doc. Stanislava Mirvalda z Plzně u dálnic přeceňujeme vždy dílčí analytická kritéria na úkor syntézy, proto jsem si udělal model a dal na misku vah diskutovaná kritéria - vyšla mi SEVERNÍ varianta
· pak jsem na váhy přidal ekologické parametry – vyšla mi JIŽNÍ varianta, pro kterou budu také hlasovat
Jaroslav Trávníček (ČSSD)
· musím komentovat některé předchozí názor: „severní varianta přinese víc práce, protože je dražší“ - to je nesmysl, neboť peníze se dají využít na potřebnější věci; „severní varianta bude mít překrásné stavby“ - nechceme přece jezdit stylem most - tunel, když nemusíme, navíc exhalace a hluk mají být tam, kde nikomu nebudou vadit – např. v České Třebové se vždy držel smog a zplodiny
Michal Rabas (ODS)
· zastánci severní varianty nejsou žádná betonová lobby
· moje důvody pro SEVERNÍ variantu: a) rovnoměrný rozvoj kraje, tzn. na “severu” nová R35 a železnice a na „jihu“ modernizovaná I/35, b) když už za státní peníze něco stavět, tak raději novou a dražší R35, než modernizovat I/35
Miloš Krejsa (ČSSD)
· je zřejmé, že SEVERNÍ varianta přinese jen více práce pro stavaře , dopravní síť je zastaralá, práce tedy bude vždy
· některé ekologické organizace se zabývají jen tím, co je financováno
· osobně se o variantě R35 zdržím hlasování
Vít Vavřina (SPPK)
· Výbor pro dopravu kraje o variantě R35 jednal, ale nerozhodl – jediný pro JIŽNÍ variantu byl kolega Jebousek
Josef Kladivo (4K)
· reaguji na poznámku o nevyužívání železnice - je třeba přemýšlet o tom, co bude za 20 let, neboť železnice tu je a jsou do ní vkládány nemalé investice, takže stát by měl železnici více podporovat
· JIŽNÍ varianta bude postavena dříve, nezapomeňme, že na Svitavsku je opravdu nejvyšší nezaměstnanost
· SEVERNÍ varianta bude mít v zimně vyšší náklady na údržbu
Jiří Stříteský (ODS)
· kolega Brýdl tvrdil, že jsem z Litomyšle, a proto jsem pro JIŽNÍ variantu, ale já jsem z Pardubic
· jelikož nejsem stavební odborník, sešel jsem se s různými odborníky, a to i na magistrátu v Pardubicích
· pět let jsem vyjednával se zahraničními investory a vím, že když dáme přednost JIŽNÍ variantě, tak sever odřízneme
· důležitá je dopravní dostupnost – v r. 2005 bude D11 u Pardubic, na jihu už silnice je, ale sever je bez dostupnosti
Jaromír Lohniský (KSČM)
· v USA dnes předělávají čtyřpruhové dálnice na osmipruhové a pro mě je proto důležitější mít dvě silnice než jednu
· R35 bude za 15-20 let, jsem pro SEVERNÍ variantu
Roman Línek (4K)
· výstavba a provoz R35 není jen o práci pro stavební firmy, navíc R35 není určena jen pro tranzitní dopravu, ale má význam i jako vnitrokrajská komunikace, takže jsem pro SEVERNÍ variantu, která má i tuto druhou funkci
· územní plán kraje lze za několik let kdykoliv změnit, pokud to bude nutné
Karel Škarka (SPPK)
· R35 na severu dostupnost SV části kraje neřeší, včetně dopravy kolem České Třebové a Ústí nad Orlicí
· nejzávažnější je pohled do budoucna, co bude za 50 let
· na SEVERNÍ variantě jsou hluboká údolí, kde se budou držet emise a hluk a budou tam často inverze
Miroslav Mareš (ODS)
· na severu bude nejlepší postavit novou 4pruhovou na R35, neboť na jihu bude modernizovaný 2pruh na I/35
· jsem pro SEVERNÍ variantu
Tomáš Kopecký (4K)
· jsem učitel z Chrudimi a pro mě je nejdůležitější ochrana životního prostředí (i pro naše děti)
· na základě odborných podkladů jsem pro JIŽNÍ variantu
2) Hlasování o R43-východ: PRO = 44, PROTI = 1, ZDRŽELO SE = 0, schválen VÝCHODNÍ koridor R43.
1) Hlasování o R35-sever: PRO = 25, PROTI = 16, ZDRŽELO SE = 4, schválen SEVERNÍ koridor R35.
PRO R35-sever (25):
4K (5 osob ze 14) = Pavel Hurych (Pardubice), Květoslava Jeníčková (Lázně Bohdaneč), Ondřej Kudrnáč (Chrudim), Roman Línek (Pardubice) a Miloslav Macela (Chrudim)
ODS (11 osob z 13) = Jiří Čepelka (Ústí nad Orlicí), Jan Čulík (Choceň), Václav Josefy (Chrudim), Jan Kolomý (Lanškroun), Ladislav Libý (Chrudim), Marie Málková (Slatiňany), Miroslav Mareš (Pardubice), Petr Morávek (Přelouč), Michal Rabas (Pardubice), Jiří Stříteský (Pardubice) a Jaromír Vacek (Studené)
KSČM (8 osob z 9) = Jaroslav Bajt (Žamberk), Jozef Fulier (Moravská Třebová), Václav Horský (Moravská Třebová), Jaromír Lohniský (Holice), Jana Severová (Ústí nad Orlicí), Zdenka Šťastná (Pardubice-Nemošice), Bohumil Vaško Vysoké Mýto) a Miroslav Žítek (Ronov nad Doubravou)
SPPK (1 osoba ze 2) = Vít Vavřina (Pardubice)
PROTI R35-sever (16):
4K (7 osob z 14) = Miroslav Brýdl (Litomyšl), Jiří Hyksa (Luže), Josef Jebousek (Desná), Josef Kladivo (Dolní Újezd), Tomáš Kopecký Chrudim), Václav Kotlár (Svitavy) a Petr Šilar (Letohrad)
ODS (2 osoby z 13) = Josef Janeček (Litomyšl) a Milan Stejný (Moravská Třebová)
KSČM (1 osoba z 9) = Jaroslav Moučka (Chrudim)
ČSSD (5 osob ze 7) = Ladislav Effenberk (Holice), Miloš Horáček (Moravská Třebová), Karel Ryšán (Česká Třebová), Jaroslav Trávníček (Chrudim) a Jiří Zámečník (Svitavy)
SPPK (1 osoba ze 2) = Karel Škarka (Ústí nad Orlicí)
ZDRŽELI SE k R35-sever(4):
4K (2 osoby ze 14) = Josef Jílek (Moravská Třebová) a Jan Karel (Pardubice)
ČSSD ( 2 osoby ze 7) = Miloš Krejsa (Nekoř) a Miloslav Kubín (Slatiňany)
Vyhodnocení hlasování 45 zastupitelů Pardubického kraje o koridoru R35 ze dne 18. 12. 2003 dle stranickosti:
Strana Počet zastupitelů Pro severní koridor R35 Pro jižní koridor R35 Hlasování se zdrželo
4KOALICE 14 36 % zastupitelů 50 % zastupitelů 14 % zastupitelů
ODS 13 85 % zastupitelů 15 % zastupitelů 0 % zastupitelů
KSČM 9 89 % zastupitelů 11 % zastupitelů 0 % zastupitelů
ČSSD 7 0 % zastupitelů 71 % zastupitelů 29 % zastupitelů
SPPK 2 50 % zastupitelů 50 % zastupitelů 0 % zastupitelů
Pro R35-severní z hlediska politické příslušnosti v drtivé většině hlasovali zastupitelé z ODS a KSČM, proti ní v drtivé většině zase zastupitelé ČSSD. Zcela nejednotně však hlasovali zastupitelé nejsilnější Čtyřkoalice, když pro R35-severní hlasovali 2 zástupci z KDU-ČSL a 2 zástupci z US (a 1 nyní nezařazen). Jelikož kvórum pro schválení bylo 23 hlasů (ze 45) a pro R35-severní hlasovalo celkem 25 zastupitelů, představují tito 4 (5?) její zástupci „potřebné chybějící“ hlasy.
Hlasování 45 zastupitelů Pardubického kraje o koridoru R35 ze dne 18. 12. 2003 dle bydliště:
Jméno Příjmení Strana Město Bydliště ve vztahu ke koridoru R35 Hlasování o koridoru R35 ze dne 18. 12. 2003 Vyhodnocení
Ing. Miloš Krejsa ČSSD Nekoř sever --- ---
Ing. Josef Jílek 4K: KDU-ČSL Moravská Třebová X --- ---
Mgr. Jan Karel 4K: DEU Pardubice X --- ---
Miloslav Kubín ČSSD Slatiňany X --- ---
Ing. Miroslav Brýdl 4K: US Litomyšl jih jih shoda
Jiří Hyksa 4K: KDU-ČSL Luže jih jih shoda
Ing. Josef Janeček ODS Litomyšl jih jih shoda
Josef Jebousek 4K: DEU Desná jih jih shoda
Ing. Josef Kladivo 4K: US Dolní Újezd jih jih shoda
Jiří Zámečník ČSSD Svitavy jih jih shoda
Václav Kotlár 4K: ? Svitavy sever jih NE
Ing. Dr. Karel Ryšán ČSSD Česká Třebová sever jih NE
Ing. Petr Šilar 4K: US Letohrad sever jih NE
Mgr. Karel Škarka SPPK Ústí nad Orlicí sever jih NE
Ladislav Effenberk ČSSD Holice X jih ---
Miloš Horáček ČSSD Moravská Třebová X jih ---
Mgr. Tomáš Kopecký 4K: US Chrudim X jih ---
Ing. Jaroslav Moučka KSČM Chrudim IV X jih ---
Milan Stejný ODS Moravská Třebová X jih ---
Ing. Jaroslav Trávníček ČSSD Chrudim X jih ---
Jaroslav Bajt KSČM Žamberk sever sever shoda
Jiří Čepelka ODS Ústí nad Orlicí sever sever shoda
Jan Kolomý ODS Lanškroun sever sever shoda
Jana Severová KSČM Ústí nad Orlicí sever sever shoda
Ing. Jaromír Vacek ODS Studené sever sever shoda
Jan Čulík ODS Choceň X sever ---
Jozef Fulier KSČM Moravská Třebová X sever ---
RNDr. Václav Horský KSČM Moravská Třebová X sever ---
Ing. Pavel Hurych 4K: US Pardubice X sever ---
Ing. Květoslava Jeníčková 4K: US Lázně Bohdaneč X sever ---
Ing. Václav Jozefy, CSc. ODS Chrudim X sever ---
Ing. Ondřej Kudrnáč 4K: ? Chrudim III X sever ---
Ing. Ladislav Libý ODS Chrudim X sever ---
Ing. Roman Línek 4K: KDU-ČSL Pardubice X sever ---
Jaromír Lohniský KSČM Holice X sever ---
Bc. Miloslav Macela 4K: KDU-ČSL Chrudim X sever ---
Maria Málková ODS Slatiňany X sever ---
Ing. Miroslav Mareš ODS Pardubice X sever ---
Ing. Petr Morávek ODS Břehy X sever ---
Ing. Michal Rabas ODS Pardubice X sever ---
Ing. Jiří Stříteský ODS Pardubice X sever ---
JUDr. Zdenka Šťastná KSČM Pardubice – Nemošice X sever ---
MUDr. Bohumil Vaško KSČM Vysoké Mýto X sever ---
Ing. Vít Vavřina SPPK Pardubice X sever ---
Mgr. Miroslav Žítek KSČM Ronov nad Doubravou X sever __
X = bydliště zastupitele je buď mimo oba diskutované koridory R35, resp. cca západně od Vysokého Mýta, nebo poloha obou koridorů nemá vůči bydlišti patrně žádný vztah (např. Choceň, Moravská Třebová či Vysoké Mýto)
Vyhodnocení 45 hlasování zastupitelů Pardubického kraje o koridoru R35 ze dne 18. 12. 2003 dle bydliště:
Hlasování o R35 Zastupitelé mimo koridory Zastupitelé ze „severu“ Zastupitelé z „jihu“
25 = pro R35-sever 80 % zastupitelů 20 % zastupitelů 0 % zastupitelů
16 = pro R35-jih 38 % zastupitelů 20 % zastupitelů 38 % zastupitelů
04 = se zdrželo 75 % zastupitelů 25 % zastupitelů 0 % zastupitelů
Pro R35-severní z hlediska umístění bydliště zastupitelů hlasovalo 80 % mimo oba koridory a 20 % ze „severu“. Z 10 zastupitelů bydlících na „severu“ hlasovalo pro R35-sever 5 a 1 se zdržel, pro R35-jih hlasovali 4 zastupitelé. Naopak všech 6 zastupitelů bydlící na „jihu“ hlasovalo pro R35-jih. Je tedy zřejmé, že vliv bydliště vůči poloze koridoru R35 nehrál při rozhodování 45 zastupitelů velkou roli (29 jich bydlí mimo oba koridory). Jinak řečeno, cca 64 % zastupitelů rozhodovalo o budoucnosti východní části kraje, i když k ní nemají z hlediska svého bydliště žádný „citový“ vztah. Je pak logické a patrně i správné, že 3 zastupitelé bydlící mimo oba koridory ze 4, se hlasování zdrželi. O koridoru R35-sever rozhodly jiné motivy.
Zelený Kohout Česká Třebová a Děti Země Brno, 18. 12. 2003
Snahu osmi malých obcí na Pardubicku v trase plánované rychlostní silnice R35 v severní variantě změnit rozhodnutí krajských zastupitelů z minulého roku ve prospěch jižní varianty této silnice podporují kromě místních sdružení Zelený Kohout z České Třebové a Občanského sdružení R35 z Rybníka také brněnské Děti Země. S žádostí o podporu jižní varianty se proto obrátily na jiné organizace po celé republice. Cílem je poslat před březnovým jednáním zastupitelů kraje odmítavé stanovisko dotčených obcí, které bylo přijato 3. února v Rybníku. Zastupitelé navzdory názoru MŽP a řady odborníků doporučili krajskému úřadu, aby se dále zabýval jen severní variantou R35.
„My to samozřejmě jen tak nevzdáváme, i když jsme očekávali, že když všechny důvody celého procesu schvalování návrhu konceptu územního plánu kraje směřují pro jižní variantu, tak zastupitelé se podle toho také zachovají,“ prohlásil Miroslav Patrik z Dětí Země.
Podle něho není pro Děti Země nijak složité, aby se R35 stala jejich prioritou společně s dálnicí D8 do Ústí nad Labem, s dálnicí D11 do Hradce Králové a dálnicí D1 a D47 na Ostravsko. Navíc je ještě několik měsíců čas, než zastupitelé kraje schválí koncept kraje. Kromě toho dosud nedořešeným problémem je také střet silnice R35 s Ptačí oblastí Komárov, který není ještě vyřešen a ani k tomu nemusí v brzké době dojít.
„Prostě vyměníme jednu naši dopravní kampaň za jinou, neboť dálniční obchvat Plzně se teď staví, takže se můžeme více věnovat severní variantě R35,“ plánuje Patrik do budoucna.
Děti Země si také se Zeleným Kohoutem pořídily podrobný zápis z jednání zastupitelů 18. prosince 2003, při němž dvacet pět z celkových čtyřiceti pěti zastupitelů zvedlo ruku pro severní variantu R35.
Z tohoto zápisu mj. vyplývá, že z politického hlediska pro Sever v drtivé většině hlasovali zastupitelé z ODS a KSČM, proti ní zase téměř všichni zastupitelé z ČSSD. Ovšem zcela nejednotně hlasovala Čtyřkoalice. Pro Sever totiž byli 2 zástupci z KDU-ČSL a 2 zástupci z US (a 1 nyní nezařazen), takže tyto hlasy možná chyběly pro schválení Jihu.
Z hlediska vlivu bydliště zastupitelů na volbu varianty R35 zase vyplynulo, že 64 % zastupitelů (29) rozhodovalo o budoucnosti východní části kraje, i když bydlí v její západní části. Je pak logické a patrně i správné, že 3 zastupitelé bydlící mimo oba koridory ze 4, se hlasování zdrželi.
===============================================================
Příloha tiskové zprávy:
Zápis z jednání zastupitelů Pardubického kraje ze dne 18. 12. 2003 (4 strany)
Zápis z jednání zastupitelstva Pardubického kraje dne 18. 12. 2003,
který se týká schválení bodu č. 7. - Doporučení pro pořizovatele ÚP VÚC PK
Přítomno: všech 45 zastupitelů kraje
Jednání řídil: hejtman kraje Roman Línek
Poznámka k zápisu: Průběh jednání je zestručněn, takže byly zaznamenány pouze nejdůležitější údaje.
Ondřej Kudrnáč (4K)
· jde o nejsledovanější jednání zastupitelstva, takže si myslím, že v této věci bylo již vše prodiskutováno a projednáno
· my tu dnes neschvalujeme konečnou trasu, pouze doporučujeme pořizovateli územního plánu kraje variantu, která se zapracuje do konceptu územního plánu
· koncept územního plánu kraje se bude schvalovat až na jaře, dnes pouze doporučíme jednu z variant R35 a R43
Josef Jílek (4K)
· potvrzuji slova kolegy Kudrnáče, že silnice R35 se těší značné pozornosti občanů a médií
· navrhuji nestandardně hlasovat o variantě R35 tajným hlasováním
· navrhuji rozdělit bod č. 7 jednání do dvou částí, a to za a) hlasování o variantě R35 a za b) o variantě R43
Jiří Stříteský (ODS)
· hlasování tajně je nepřijatelné, proto jsem pro veřejné, neboť politik musí před svými voliči obhájit svůj názor
Václav Horský (KSČM)
· jsem pro veřejné hlasování
· u rychlostní silnice R43 podporuji VÝCHODNÍ variantu
Jan Čulík (ODS)
· jsem pro veřejné hlasování
Jiří Zámečník (ČSSD)
· Výbor pro regionální a strategický rozvoj kraje se silnicí R35 zabýval na svém zasedání, přičemž hlasování členů výboru dopadlo v poměru 8:1 pro JIŽNÍ variantu, zároveň podporujeme VÝCHODNÍ variantu R43
Miloslav Macela (4K)
· navrhuji nejprve zvolit způsob hlasování, pak teprve hlasovat o variantách R35 a R43
Jaroslav Bajt (KSČM)
· náš klub se shodl na veřejné volbě
Roman Línek (4K)
· my tu hlasujeme za celý kraj, ne každý za svou ulici a všichni víme, kolik různých lobby se v této věci angažuje
· není rovněž zbabělostí podpořit tajnou volbu
Michal Rabas (ODS)
· tajná volba je plivnutí do tváře voličům
Hlasování o veřejné volbě variant R35 a R43:
PRO = 25, PROTI = 14, ZDRŽELO SE = 5, schváleno je VEŘEJNĚ HLASOVAT O VARIANTĆH R35 A R43
Vít Vavřina (Sdružení pro Pardubický kraj, dále SPPK)
· ať volba dopadne jakkoliv, vždy bude někdo protestovat, např. Děti Země a Zelený Kohout jsou pro JIŽNÍ variantu
· je třeba si také ujasnit pojmy a nemíchat dohromady “dopravní obslužnost” a “dopravní dostupnost”
· může nastat stav, že bude nedostatek financí pro výstavbu jakékoliv varianty, neboť SEVERNÍ varianta je příliš drahá, takže ji nelze stavět, JIŹNÍ prochází kolem silnice I/35, takže další peníze nejsou pro PA kraj vlastně potřeba
· podnikatelům dávají spíše důraz na dopravní dostupnost ze strany silnic, železnice jim moc nepomůže
Ondřej Kudrnáč (4K)
· my dnes jen doporučíme jednu variantu R35 pro další postup práce pořizovatele, na jaře 2004 pak schválíme koncept územního plánu a na podzim 2004 celý územní plán
Michal Rabas (ODS)
· je třeba si uvědomit, že tu nejde jen o výši spotřebovaných financí na R35, SEVERNÍ varianta je sice dražší, ale zase přinese pro naše firmy zakázky a práci pro mnoho lidí na řadu let, což je důležitý ekonomický faktor
Miloš Horáček (ČSSD)
· avšak betonová lobby vítězí
· pro SEVERNÍ variantu je hlavně MD, ale většina posudků je pro JIŹNÍ variantu - pro mě je to jasná záležitost
Josef Jebousek (4K)
· nevím, proč neustále upřednostňovat starosty měst a nebrat na vědomí stanoviska starostů obcí
· JIŹNÍ varianta nemá žádné odpůrce ze strany obcí a měst, ale proti SEVERNÍ je 11 obcí v její trase a pro tuto variantu jen města Česká Třebová (přitom tunelová varianta pod Kozlovcem není reálná, takže město ani netuší, co si na jaře odhlasovalo) a Ústí nad Orlici
· zapomíná se tu na odbornou studii Dr. J. Quitta z Brna, která varuje o znečištění ovzduší v údolí mezi Českou Třebovou a Ústím nad Orlicí, pokud bude postavena SEVERNÍ varianta
Jan Čulík (ODS)
· máme k dispozici nesprávné údaje o délce variant R35, neboť Valbek uvádí přibližně stejnou délku obou tras: SEVERNÍ varianta = 72,61 km a JIŽNÍ varianta = 75,2 km
· projel jsem řadu zemí Evropy po dálnicích, SEVERNÍ varianta bude obsahovat technické klenoty, klenuté mosty a moderní zahloubení silnice
· technický a inženýrský boom umí řešit problémy spojené s velkými stavbami včetně exhalací, když ne dnes, tak určitě v budoucnu a nyní se úspěšně řeší obchvaty Vysokého Mýta a Holic v šířce 11,5 m, což vyhovuje
Jiří Zámečník (ČSSD)
· upozorňuji na to, že za dva roky máme k dispozici odborné studie a posudky a teď je budeme zpochybňovat!?
· údaje, která uváděl kolega Čulík, nejsou pravdivá, neboť jde o délku JIŽNÍ varianty, která vede přes Choceň a podle všech oficiálních materiálů je skutečná JIŽNÍ varianta o 20 km kratší a o 6 miliard korun levnější
· tyto studie jsou hlavní podklad pro jednání
Milan Stejný (ODS)
· ke konzultaci byli přizvání pracovníci z regionálního rozvoje
· Výbor pro životní prostředí kraje doporučil jednoznačně JIŽNÍ variantu, musíme se rozhodnout
Roman Línek (4K)
· pokud se rozhodneme pro jednu variantu a pak zjistíme, že jde o slepou uličku, je možné se pak vrátit k té druhé
Karel Škarka (SPPK)
· doslechl jsem se, že když se není možné shodnout na technických parametrech R35, musí přijít na řadu politikové, s tím ale tvrdě nesouhlasím, neboť politikové musí rozhodovat na základě odborných pokladů
· když bude SEVERNÍ varianta, tak bude 20 km od Svitav, když bude JIŽNÍ varianta, tak Ústí nad Orlicí nebo Česká Třebová budou od ní vzdáleny 16-18 km (tato varianta neřeší Letohrad, Králíky, Lanškrouna apod.)
· ovšem s úctou k životnímu prostředí a lidským sídlům jsem pro JIŽNÍ variantu
Petr Šilar (4K)
· máme tu k dispozici jistou petici starostů měst na podporu SEVERNÍ varianty, ale např. v Letohradě většina rady města petici starosty nepodpořila, což je problematické, neboť se jedná o stanovisko starostů, ne zastupitelstev měst
· D11 a R35 je nutné rychle postavit, JIŽNÍ varianta jako silniční tranzit bude protiváhou železničního koridoru
Miloslav Macela (4K)
· dnes vydáme doporučení pro krajský úřad a pak nastane vyjednávání s DOSS jako je MŽP a MD
· prosím návrhovou komisi o formulaci hlasování
Miroslav Brýdl (4K)
· jsem pro JIŽNÍ variantu, a to ze tří důvodů – ekologických, ekonomických a časových, pokud se rozhodneme pro SEVERNÍ variantu, dopadneme jako např. D8 v Českém středohoří
· financí není tolik a pokud se špatně rozhodneme, tak nebudeme mít nic – ani 4pruh na “S” a ani 2pruh na “J”
Karel Ryšán (ČSSD)
· zazněly tu technické argumenty pro SEVERNÍ i pro JIŽNÍ varianty – např. proti SEVERNÍ je Řetová a Rybník
· Lhotka nechce přemostění u SEVERNÍ varianty, naproti tomu Česká Třebová chce vedení R35 zase v zářezu
Josef Jebousek (4K)
· je škoda, že radní Čulík tu až dnes zpochybňuje délky variant R35, přitom pro rozhodování bychom měli mít správné informace a podklady od krajského úřadu
Jaroslav Moučka (KSČM)
· podle mě i doc. Stanislava Mirvalda z Plzně u dálnic přeceňujeme vždy dílčí analytická kritéria na úkor syntézy, proto jsem si udělal model a dal na misku vah diskutovaná kritéria - vyšla mi SEVERNÍ varianta
· pak jsem na váhy přidal ekologické parametry – vyšla mi JIŽNÍ varianta, pro kterou budu také hlasovat
Jaroslav Trávníček (ČSSD)
· musím komentovat některé předchozí názor: „severní varianta přinese víc práce, protože je dražší“ - to je nesmysl, neboť peníze se dají využít na potřebnější věci; „severní varianta bude mít překrásné stavby“ - nechceme přece jezdit stylem most - tunel, když nemusíme, navíc exhalace a hluk mají být tam, kde nikomu nebudou vadit – např. v České Třebové se vždy držel smog a zplodiny
Michal Rabas (ODS)
· zastánci severní varianty nejsou žádná betonová lobby
· moje důvody pro SEVERNÍ variantu: a) rovnoměrný rozvoj kraje, tzn. na “severu” nová R35 a železnice a na „jihu“ modernizovaná I/35, b) když už za státní peníze něco stavět, tak raději novou a dražší R35, než modernizovat I/35
Miloš Krejsa (ČSSD)
· je zřejmé, že SEVERNÍ varianta přinese jen více práce pro stavaře , dopravní síť je zastaralá, práce tedy bude vždy
· některé ekologické organizace se zabývají jen tím, co je financováno
· osobně se o variantě R35 zdržím hlasování
Vít Vavřina (SPPK)
· Výbor pro dopravu kraje o variantě R35 jednal, ale nerozhodl – jediný pro JIŽNÍ variantu byl kolega Jebousek
Josef Kladivo (4K)
· reaguji na poznámku o nevyužívání železnice - je třeba přemýšlet o tom, co bude za 20 let, neboť železnice tu je a jsou do ní vkládány nemalé investice, takže stát by měl železnici více podporovat
· JIŽNÍ varianta bude postavena dříve, nezapomeňme, že na Svitavsku je opravdu nejvyšší nezaměstnanost
· SEVERNÍ varianta bude mít v zimně vyšší náklady na údržbu
Jiří Stříteský (ODS)
· kolega Brýdl tvrdil, že jsem z Litomyšle, a proto jsem pro JIŽNÍ variantu, ale já jsem z Pardubic
· jelikož nejsem stavební odborník, sešel jsem se s různými odborníky, a to i na magistrátu v Pardubicích
· pět let jsem vyjednával se zahraničními investory a vím, že když dáme přednost JIŽNÍ variantě, tak sever odřízneme
· důležitá je dopravní dostupnost – v r. 2005 bude D11 u Pardubic, na jihu už silnice je, ale sever je bez dostupnosti
Jaromír Lohniský (KSČM)
· v USA dnes předělávají čtyřpruhové dálnice na osmipruhové a pro mě je proto důležitější mít dvě silnice než jednu
· R35 bude za 15-20 let, jsem pro SEVERNÍ variantu
Roman Línek (4K)
· výstavba a provoz R35 není jen o práci pro stavební firmy, navíc R35 není určena jen pro tranzitní dopravu, ale má význam i jako vnitrokrajská komunikace, takže jsem pro SEVERNÍ variantu, která má i tuto druhou funkci
· územní plán kraje lze za několik let kdykoliv změnit, pokud to bude nutné
Karel Škarka (SPPK)
· R35 na severu dostupnost SV části kraje neřeší, včetně dopravy kolem České Třebové a Ústí nad Orlicí
· nejzávažnější je pohled do budoucna, co bude za 50 let
· na SEVERNÍ variantě jsou hluboká údolí, kde se budou držet emise a hluk a budou tam často inverze
Miroslav Mareš (ODS)
· na severu bude nejlepší postavit novou 4pruhovou na R35, neboť na jihu bude modernizovaný 2pruh na I/35
· jsem pro SEVERNÍ variantu
Tomáš Kopecký (4K)
· jsem učitel z Chrudimi a pro mě je nejdůležitější ochrana životního prostředí (i pro naše děti)
· na základě odborných podkladů jsem pro JIŽNÍ variantu
2) Hlasování o R43-východ: PRO = 44, PROTI = 1, ZDRŽELO SE = 0, schválen VÝCHODNÍ koridor R43.
1) Hlasování o R35-sever: PRO = 25, PROTI = 16, ZDRŽELO SE = 4, schválen SEVERNÍ koridor R35.
PRO R35-sever (25):
4K (5 osob ze 14) = Pavel Hurych (Pardubice), Květoslava Jeníčková (Lázně Bohdaneč), Ondřej Kudrnáč (Chrudim), Roman Línek (Pardubice) a Miloslav Macela (Chrudim)
ODS (11 osob z 13) = Jiří Čepelka (Ústí nad Orlicí), Jan Čulík (Choceň), Václav Josefy (Chrudim), Jan Kolomý (Lanškroun), Ladislav Libý (Chrudim), Marie Málková (Slatiňany), Miroslav Mareš (Pardubice), Petr Morávek (Přelouč), Michal Rabas (Pardubice), Jiří Stříteský (Pardubice) a Jaromír Vacek (Studené)
KSČM (8 osob z 9) = Jaroslav Bajt (Žamberk), Jozef Fulier (Moravská Třebová), Václav Horský (Moravská Třebová), Jaromír Lohniský (Holice), Jana Severová (Ústí nad Orlicí), Zdenka Šťastná (Pardubice-Nemošice), Bohumil Vaško Vysoké Mýto) a Miroslav Žítek (Ronov nad Doubravou)
SPPK (1 osoba ze 2) = Vít Vavřina (Pardubice)
PROTI R35-sever (16):
4K (7 osob z 14) = Miroslav Brýdl (Litomyšl), Jiří Hyksa (Luže), Josef Jebousek (Desná), Josef Kladivo (Dolní Újezd), Tomáš Kopecký Chrudim), Václav Kotlár (Svitavy) a Petr Šilar (Letohrad)
ODS (2 osoby z 13) = Josef Janeček (Litomyšl) a Milan Stejný (Moravská Třebová)
KSČM (1 osoba z 9) = Jaroslav Moučka (Chrudim)
ČSSD (5 osob ze 7) = Ladislav Effenberk (Holice), Miloš Horáček (Moravská Třebová), Karel Ryšán (Česká Třebová), Jaroslav Trávníček (Chrudim) a Jiří Zámečník (Svitavy)
SPPK (1 osoba ze 2) = Karel Škarka (Ústí nad Orlicí)
ZDRŽELI SE k R35-sever(4):
4K (2 osoby ze 14) = Josef Jílek (Moravská Třebová) a Jan Karel (Pardubice)
ČSSD ( 2 osoby ze 7) = Miloš Krejsa (Nekoř) a Miloslav Kubín (Slatiňany)
Vyhodnocení hlasování 45 zastupitelů Pardubického kraje o koridoru R35 ze dne 18. 12. 2003 dle stranickosti:
Strana Počet zastupitelů Pro severní koridor R35 Pro jižní koridor R35 Hlasování se zdrželo
4KOALICE 14 36 % zastupitelů 50 % zastupitelů 14 % zastupitelů
ODS 13 85 % zastupitelů 15 % zastupitelů 0 % zastupitelů
KSČM 9 89 % zastupitelů 11 % zastupitelů 0 % zastupitelů
ČSSD 7 0 % zastupitelů 71 % zastupitelů 29 % zastupitelů
SPPK 2 50 % zastupitelů 50 % zastupitelů 0 % zastupitelů
Pro R35-severní z hlediska politické příslušnosti v drtivé většině hlasovali zastupitelé z ODS a KSČM, proti ní v drtivé většině zase zastupitelé ČSSD. Zcela nejednotně však hlasovali zastupitelé nejsilnější Čtyřkoalice, když pro R35-severní hlasovali 2 zástupci z KDU-ČSL a 2 zástupci z US (a 1 nyní nezařazen). Jelikož kvórum pro schválení bylo 23 hlasů (ze 45) a pro R35-severní hlasovalo celkem 25 zastupitelů, představují tito 4 (5?) její zástupci „potřebné chybějící“ hlasy.
Hlasování 45 zastupitelů Pardubického kraje o koridoru R35 ze dne 18. 12. 2003 dle bydliště:
Jméno Příjmení Strana Město Bydliště ve vztahu ke koridoru R35 Hlasování o koridoru R35 ze dne 18. 12. 2003 Vyhodnocení
Ing. Miloš Krejsa ČSSD Nekoř sever --- ---
Ing. Josef Jílek 4K: KDU-ČSL Moravská Třebová X --- ---
Mgr. Jan Karel 4K: DEU Pardubice X --- ---
Miloslav Kubín ČSSD Slatiňany X --- ---
Ing. Miroslav Brýdl 4K: US Litomyšl jih jih shoda
Jiří Hyksa 4K: KDU-ČSL Luže jih jih shoda
Ing. Josef Janeček ODS Litomyšl jih jih shoda
Josef Jebousek 4K: DEU Desná jih jih shoda
Ing. Josef Kladivo 4K: US Dolní Újezd jih jih shoda
Jiří Zámečník ČSSD Svitavy jih jih shoda
Václav Kotlár 4K: ? Svitavy sever jih NE
Ing. Dr. Karel Ryšán ČSSD Česká Třebová sever jih NE
Ing. Petr Šilar 4K: US Letohrad sever jih NE
Mgr. Karel Škarka SPPK Ústí nad Orlicí sever jih NE
Ladislav Effenberk ČSSD Holice X jih ---
Miloš Horáček ČSSD Moravská Třebová X jih ---
Mgr. Tomáš Kopecký 4K: US Chrudim X jih ---
Ing. Jaroslav Moučka KSČM Chrudim IV X jih ---
Milan Stejný ODS Moravská Třebová X jih ---
Ing. Jaroslav Trávníček ČSSD Chrudim X jih ---
Jaroslav Bajt KSČM Žamberk sever sever shoda
Jiří Čepelka ODS Ústí nad Orlicí sever sever shoda
Jan Kolomý ODS Lanškroun sever sever shoda
Jana Severová KSČM Ústí nad Orlicí sever sever shoda
Ing. Jaromír Vacek ODS Studené sever sever shoda
Jan Čulík ODS Choceň X sever ---
Jozef Fulier KSČM Moravská Třebová X sever ---
RNDr. Václav Horský KSČM Moravská Třebová X sever ---
Ing. Pavel Hurych 4K: US Pardubice X sever ---
Ing. Květoslava Jeníčková 4K: US Lázně Bohdaneč X sever ---
Ing. Václav Jozefy, CSc. ODS Chrudim X sever ---
Ing. Ondřej Kudrnáč 4K: ? Chrudim III X sever ---
Ing. Ladislav Libý ODS Chrudim X sever ---
Ing. Roman Línek 4K: KDU-ČSL Pardubice X sever ---
Jaromír Lohniský KSČM Holice X sever ---
Bc. Miloslav Macela 4K: KDU-ČSL Chrudim X sever ---
Maria Málková ODS Slatiňany X sever ---
Ing. Miroslav Mareš ODS Pardubice X sever ---
Ing. Petr Morávek ODS Břehy X sever ---
Ing. Michal Rabas ODS Pardubice X sever ---
Ing. Jiří Stříteský ODS Pardubice X sever ---
JUDr. Zdenka Šťastná KSČM Pardubice – Nemošice X sever ---
MUDr. Bohumil Vaško KSČM Vysoké Mýto X sever ---
Ing. Vít Vavřina SPPK Pardubice X sever ---
Mgr. Miroslav Žítek KSČM Ronov nad Doubravou X sever __
X = bydliště zastupitele je buď mimo oba diskutované koridory R35, resp. cca západně od Vysokého Mýta, nebo poloha obou koridorů nemá vůči bydlišti patrně žádný vztah (např. Choceň, Moravská Třebová či Vysoké Mýto)
Vyhodnocení 45 hlasování zastupitelů Pardubického kraje o koridoru R35 ze dne 18. 12. 2003 dle bydliště:
Hlasování o R35 Zastupitelé mimo koridory Zastupitelé ze „severu“ Zastupitelé z „jihu“
25 = pro R35-sever 80 % zastupitelů 20 % zastupitelů 0 % zastupitelů
16 = pro R35-jih 38 % zastupitelů 20 % zastupitelů 38 % zastupitelů
04 = se zdrželo 75 % zastupitelů 25 % zastupitelů 0 % zastupitelů
Pro R35-severní z hlediska umístění bydliště zastupitelů hlasovalo 80 % mimo oba koridory a 20 % ze „severu“. Z 10 zastupitelů bydlících na „severu“ hlasovalo pro R35-sever 5 a 1 se zdržel, pro R35-jih hlasovali 4 zastupitelé. Naopak všech 6 zastupitelů bydlící na „jihu“ hlasovalo pro R35-jih. Je tedy zřejmé, že vliv bydliště vůči poloze koridoru R35 nehrál při rozhodování 45 zastupitelů velkou roli (29 jich bydlí mimo oba koridory). Jinak řečeno, cca 64 % zastupitelů rozhodovalo o budoucnosti východní části kraje, i když k ní nemají z hlediska svého bydliště žádný „citový“ vztah. Je pak logické a patrně i správné, že 3 zastupitelé bydlící mimo oba koridory ze 4, se hlasování zdrželi. O koridoru R35-sever rozhodly jiné motivy.
Zelený Kohout Česká Třebová a Děti Země Brno, 18. 12. 2003
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk