Tiskové zprávy
Děti Země - Klub za udržitelnou dopravu: Děti Země požadují posoudit celý severojižní diametr
23. listopadu 2010 | Děti Země - Klub za udržitelnou dopravu
Chybí také hodnocení s nádražím v centru.
Zda se bude pod odsunutým nádražím budovat 600 metrů tunelu budoucí železniční trati severojižního směru a budou se podrobně hodnotit vlivy celé její trasy délky 10 km na životní prostředí a s variantou s nádražím v centru, nyní zkoumá Krajský řad Jihomoravského kraje. Oba tyto požadavky vznesly Děti Země a několik občanů. Podle nich nelze salámovou metodou rozhodovat o nefunkční části tak velké stavby a také bez jejích kumulativních vlivů. Rozhodnutí krajského úřadu může padnout do deseti dní.
„Je to klasické obcházení zákona, kdy se liniové stavby účelově rozdělí na malé kousky, které pak nemusejí mít tak zásadní vlivy na okolí, takže se vyhnou podrobnému vyhodnocení,“ kritizuje Miroslav Patrik z Dětí Země postup firmy SUDOP BRNO, s. r. o., která v rámci zjišťovacího řízení předložila oznámení, z něhož má vyplývat, že není nutné vyhodnotit vlivy celé stavby a ani zpracovat podrobnou dokumentaci. 1)
Krajský úřad v Brně už třikrát zastavil podrobné hodnocení vlivů na životní prostředí pro stavby souvisejí s novým nádražím v odsunuté poloze. V srpnu 2007 šlo o modernizaci průjezdu, v únoru 2009 o komerční zastřešení budovy nádraží (tzv. scarabeus) a v červenci 2009 o výstavbu komerčního centra Aupark. 2) a 3)
O nutnosti výstavby severojižního kolejového diametru (SJKD) délky cca 10 km se mluví už několik desetiletí, neboť má zajistit spojení obcí a měst v kraji s Brnem. Zde povede v tunelu a doveze tak všechny cestující pohodlně na několik míst jako je např. Moravské či Konečného náměstí. Hodnotit vlivy jen asi 5 % celkové délky SJKD a jen pod odsunutým nádražím bez varianty s nádražím v centru je tak nelogické.
„Požadovali jsme dále, aby byl záměr jako celek posouzen také s různým napojením na okolní železniční tratě, neboť nadměrným hlukem a znečištěním ovzduší ovlivní různý počet obyvatel,“ upozorňuje ještě Patrik.
Předložená část SJKD obsahuje výstavbu jen stěn a stropu budoucího tunelu délky 600 metrů pod nádražím v odsunuté poloze, přičemž obě stavby mají být realizovány v letech 2014-6. Tak krátký úsek SJKD bude ale dopravně nefunkční do doby, než se diametr skutečně začne celý stavět.
Záměr se nachází v záplavové části řeky Svratky a rizikem je tak znečištění podzemních vod ze starých ekologických zátěží. Dalšími vlivy mohou být nadlimitní hluk a znečištění ovzduší při samotné výstavbě.
Odkaz na internetové stránky:
1) Průchod severojižního kolejového diametru pod odsunutým nádražím
http://tomcat.cenia.cz/eia/detail.jsp?view=eia_cr&id=JHM864
2) Brněnský scarabeus čeká stále na rozhodnutí (TZ, 05.02.2009)
http://www.detizeme.cz/zprava.shtml?x=2146497
3) Polyfunkční centrum Aupark Brno
http://tomcat.cenia.cz/eia/detail.jsp?view=eia_cr&id=JHM741
Zda se bude pod odsunutým nádražím budovat 600 metrů tunelu budoucí železniční trati severojižního směru a budou se podrobně hodnotit vlivy celé její trasy délky 10 km na životní prostředí a s variantou s nádražím v centru, nyní zkoumá Krajský řad Jihomoravského kraje. Oba tyto požadavky vznesly Děti Země a několik občanů. Podle nich nelze salámovou metodou rozhodovat o nefunkční části tak velké stavby a také bez jejích kumulativních vlivů. Rozhodnutí krajského úřadu může padnout do deseti dní.
„Je to klasické obcházení zákona, kdy se liniové stavby účelově rozdělí na malé kousky, které pak nemusejí mít tak zásadní vlivy na okolí, takže se vyhnou podrobnému vyhodnocení,“ kritizuje Miroslav Patrik z Dětí Země postup firmy SUDOP BRNO, s. r. o., která v rámci zjišťovacího řízení předložila oznámení, z něhož má vyplývat, že není nutné vyhodnotit vlivy celé stavby a ani zpracovat podrobnou dokumentaci. 1)
Krajský úřad v Brně už třikrát zastavil podrobné hodnocení vlivů na životní prostředí pro stavby souvisejí s novým nádražím v odsunuté poloze. V srpnu 2007 šlo o modernizaci průjezdu, v únoru 2009 o komerční zastřešení budovy nádraží (tzv. scarabeus) a v červenci 2009 o výstavbu komerčního centra Aupark. 2) a 3)
O nutnosti výstavby severojižního kolejového diametru (SJKD) délky cca 10 km se mluví už několik desetiletí, neboť má zajistit spojení obcí a měst v kraji s Brnem. Zde povede v tunelu a doveze tak všechny cestující pohodlně na několik míst jako je např. Moravské či Konečného náměstí. Hodnotit vlivy jen asi 5 % celkové délky SJKD a jen pod odsunutým nádražím bez varianty s nádražím v centru je tak nelogické.
„Požadovali jsme dále, aby byl záměr jako celek posouzen také s různým napojením na okolní železniční tratě, neboť nadměrným hlukem a znečištěním ovzduší ovlivní různý počet obyvatel,“ upozorňuje ještě Patrik.
Předložená část SJKD obsahuje výstavbu jen stěn a stropu budoucího tunelu délky 600 metrů pod nádražím v odsunuté poloze, přičemž obě stavby mají být realizovány v letech 2014-6. Tak krátký úsek SJKD bude ale dopravně nefunkční do doby, než se diametr skutečně začne celý stavět.
Záměr se nachází v záplavové části řeky Svratky a rizikem je tak znečištění podzemních vod ze starých ekologických zátěží. Dalšími vlivy mohou být nadlimitní hluk a znečištění ovzduší při samotné výstavbě.
Odkaz na internetové stránky:
1) Průchod severojižního kolejového diametru pod odsunutým nádražím
http://tomcat.cenia.cz/eia/detail.jsp?view=eia_cr&id=JHM864
2) Brněnský scarabeus čeká stále na rozhodnutí (TZ, 05.02.2009)
http://www.detizeme.cz/zprava.shtml?x=2146497
3) Polyfunkční centrum Aupark Brno
http://tomcat.cenia.cz/eia/detail.jsp?view=eia_cr&id=JHM741
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk