Tiskové zprávy
Děti Země Plzeň: Děti Země požadují v Plzni referendum o výši jízdného
5. listopadu 2003 | Děti Země Plzeň, tel: 606 731 891
Bude v Plzni nejdražší MHD v zemi? Děti Země dnes začaly vybírat podpisy pod výzvu požadující vyhlášení místního referenda o cenách jízdného v městské veřejné dopravě v Plzni. (1) Důvodem k tomuto kroku je plánované zdražení městské dopravy od ledna příštího roku, které schválila Rada města Plzně. Po tomto zdražení by se Plzeň stala městem s nejdražším jednorázovým jízdným v České republice 2), navíc bez možnosti přestupu, což je mezi srovnatelnými českými městy rovněž rarita.
„Razantní zdražení, které plánuje Rada města Plzně by vedlo k zásadnímu zhoršení atraktivity veřejné dopravy pro cestující a vedlo by k nárůstu počtu aut v plzeňských ulicích, což je v rozporu se zásadami udržitelného rozvoje i připravovaným Programem rozvoje města Plzně3),“ říká Vít Roušal, předseda Dětí Země. „Navíc tak významný krok, který významně ovlivní dopravu ve městě nebyl vůbec projednán v komisi pro dopravu a bezpečnost, ani neprošel veřejnou debatou, což považujeme za nedemokratické,“ dodává Roušal.
Pokud se pod výzvu k referendu podaří shromáždit 14.500 podpisů4) bude město Plzeň povinno vyhlásit referendum o výši jízdného s následujícími otázkami:
1. Souhlasíte s tím, aby město Plzeň jako jediný akcionář Plzeňské městské
dopravní podniky, a.s., rozhodlo, že nejpozději od 1.7.2004 budou platit ceny jízdného platné v roce 2003? ANO/NE
2. Souhlasíte s tím, aby město Plzeň jako jediný akcionář společnosti Plzeňské městské dopravní podniky, a.s., nejpozději do konce roku 2004 zavedlo jednorázové přestupné jízdné v ceně maximálně 12 Kč? ANO/NE
3. Souhlasíte s tím, aby se snižovala četnost spojů Plzeňských městských dopravních podniků, a.s.? ANO/NE
(Nové znění otázek z 6.11.2003 - po konzultaci s právníky - aby nezadávaly důvod k případným právním příměrům.)
Původní znění otázek
1. Souhlasíte se zdražením jízdného Plzeňských městských dopravních podniků oproti cenám platným v roce 2003?
2. Požadujete, aby město Plzeň bezodkladně, nejpozději však do 1.7.2004 učinilo všechny kroky nezbytné k tomu, aby byly ceny jízdného Plzeňských městských dopravních podniků nejvýše na úrovni roku 2003?
3. Má být nejpozději do konce roku 2004 zavedeno jednorázové přestupné jízdné v ceně maximálně 12 Kč?
4. Má být zvyšována kvalita služeb Plzeňských městských dopravních podniků (zejména četnost spojů, průměrná docházková vzdálenost, obsazenost, čistota a vytápění vozidel)?
Podpisy pod výzvu mohou občané připojit každý všední den na pěší zóně U Branky mezi
13 až 17 hodinou, v prodejně čaje LIST, Kollárova 10, Plzeň, v kanceláři Dětí Země, Tylova 23, 301 00, tel: 377 325 654 nebo po domluvě na tel: 606 731 891 (Jiří Ježek).
Poznámky:
1) Dle zákona č. 298/1992 Sb.
2) PRAHA 8,-/ 4, (zlevněné) - 1 pásmo, 15 min., BRNO 7,- /3,- 2 pásma, 10 min., ČESKÉ BUDĚJOVICE 6,-/ 3,- 2 zóny, 10 min., JIHLAVA 6,- /3,- jedna jízda, OLOMOUC 6,-/3,- vnitřní pásmo, 20 min, OSTRAVA 7,-/ 3,- 1 zóna, 15 min., PARDUBICE 8,-/4,-, ÚSTÍ NAD LABEM 10,-/5,- 20 min., ZLÍN 8,-/5,- 20 min. PLZEŇ PO ZDRAŽENÍ 12,-/6,- jedna jízda
3) V oblasti „Nadměrné zatížení města automobilovou dopravu“, cíl 4.1. Rozvíjet, optimalizovat a preferovat veřejnou dopravu, opatření 4.1.4. Vytvoření podmínek pro zajištění větší dostupnosti a atraktivity veřejné dopravy, projekt 4.1.4.1.Optimální konfigurace tarifů
4) 10 % oprávněných voličů v Plzni, tj. občanů s trvalým bydlištěm na území města Plzně starších 18 let
„Razantní zdražení, které plánuje Rada města Plzně by vedlo k zásadnímu zhoršení atraktivity veřejné dopravy pro cestující a vedlo by k nárůstu počtu aut v plzeňských ulicích, což je v rozporu se zásadami udržitelného rozvoje i připravovaným Programem rozvoje města Plzně3),“ říká Vít Roušal, předseda Dětí Země. „Navíc tak významný krok, který významně ovlivní dopravu ve městě nebyl vůbec projednán v komisi pro dopravu a bezpečnost, ani neprošel veřejnou debatou, což považujeme za nedemokratické,“ dodává Roušal.
Pokud se pod výzvu k referendu podaří shromáždit 14.500 podpisů4) bude město Plzeň povinno vyhlásit referendum o výši jízdného s následujícími otázkami:
1. Souhlasíte s tím, aby město Plzeň jako jediný akcionář Plzeňské městské
dopravní podniky, a.s., rozhodlo, že nejpozději od 1.7.2004 budou platit ceny jízdného platné v roce 2003? ANO/NE
2. Souhlasíte s tím, aby město Plzeň jako jediný akcionář společnosti Plzeňské městské dopravní podniky, a.s., nejpozději do konce roku 2004 zavedlo jednorázové přestupné jízdné v ceně maximálně 12 Kč? ANO/NE
3. Souhlasíte s tím, aby se snižovala četnost spojů Plzeňských městských dopravních podniků, a.s.? ANO/NE
(Nové znění otázek z 6.11.2003 - po konzultaci s právníky - aby nezadávaly důvod k případným právním příměrům.)
Původní znění otázek
1. Souhlasíte se zdražením jízdného Plzeňských městských dopravních podniků oproti cenám platným v roce 2003?
2. Požadujete, aby město Plzeň bezodkladně, nejpozději však do 1.7.2004 učinilo všechny kroky nezbytné k tomu, aby byly ceny jízdného Plzeňských městských dopravních podniků nejvýše na úrovni roku 2003?
3. Má být nejpozději do konce roku 2004 zavedeno jednorázové přestupné jízdné v ceně maximálně 12 Kč?
4. Má být zvyšována kvalita služeb Plzeňských městských dopravních podniků (zejména četnost spojů, průměrná docházková vzdálenost, obsazenost, čistota a vytápění vozidel)?
Podpisy pod výzvu mohou občané připojit každý všední den na pěší zóně U Branky mezi
13 až 17 hodinou, v prodejně čaje LIST, Kollárova 10, Plzeň, v kanceláři Dětí Země, Tylova 23, 301 00, tel: 377 325 654 nebo po domluvě na tel: 606 731 891 (Jiří Ježek).
Poznámky:
1) Dle zákona č. 298/1992 Sb.
2) PRAHA 8,-/ 4, (zlevněné) - 1 pásmo, 15 min., BRNO 7,- /3,- 2 pásma, 10 min., ČESKÉ BUDĚJOVICE 6,-/ 3,- 2 zóny, 10 min., JIHLAVA 6,- /3,- jedna jízda, OLOMOUC 6,-/3,- vnitřní pásmo, 20 min, OSTRAVA 7,-/ 3,- 1 zóna, 15 min., PARDUBICE 8,-/4,-, ÚSTÍ NAD LABEM 10,-/5,- 20 min., ZLÍN 8,-/5,- 20 min. PLZEŇ PO ZDRAŽENÍ 12,-/6,- jedna jízda
3) V oblasti „Nadměrné zatížení města automobilovou dopravu“, cíl 4.1. Rozvíjet, optimalizovat a preferovat veřejnou dopravu, opatření 4.1.4. Vytvoření podmínek pro zajištění větší dostupnosti a atraktivity veřejné dopravy, projekt 4.1.4.1.Optimální konfigurace tarifů
4) 10 % oprávněných voličů v Plzni, tj. občanů s trvalým bydlištěm na území města Plzně starších 18 let
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk