Tiskové zprávy
Děti Země - Klub za udržitelnou dopravu: Děti Země vyhrály spor o tunely Dobrovského v Brně
Ani ne osm měsíců trvalo Městskému soudu v Praze, aby uznal žalobu Dětí Země a zrušil klíčové stavební povolení pro tunely Dobrovského v Brně. Soud odmítnul nezákonnou praktiku Ministerstva dopravy, které u výstavby komínových výduchů nad tunely ignorovalo rozhodnutí odboru životního prostředí magistrátu o ochraně krajinného rázu. Před vydáním stavebního povolení měla být totiž vybrána jejich konečná podoba a také předložen projekt jejich ozelenění vegetací, což se nestalo.
„Výsledek jsme v podstatě očekávali, neboť úředníci si nemohou dovolit nerespektovat podmínky jiného správního rozhodnutí a měnit jejich text, jak se jim za chce,“ vysvětluje Miroslav Patrik z Dětí Země.
Toto nepochopitelné jednání úředníků na ministerstvu si Patrik vysvětluje politickým tlakem vydat stavební povolení ještě před loňskými červnovými volbami do Poslanecké sněmovny. V čele ministerstva tehdy stál Brňan Milan Šimonovský, který pak loni 18. května spolu s tehdejším premiérem Jiřím Paroubkem a se zástupci města a kraje slavnostně poklepal na základní kámen při „zahájení“ stavby.
Rozsudek soudu je navíc průlomový v tom, že přiznává občanským sdružením hmotná práva, tzn. že mohou podávat žaloby i z důvodu zjištěné ekonomické újmy, nikoliv jen za porušení svých procesních práv.
Nedostatečná ochrana krajinného rázu se může stát také osudným i další významné stavbě v Brně, a to železničního nádraží v odsunuté poloze. Děti Země totiž v rámci územního řízení opakovaně upozornily, že tento vliv nebyl vůbec posouzen, zejména velkých mostů a samotné vysoké nádražní budovy.
„Na výsledek našeho odvolání proti vydání územního rozhodnutí pro odsunutí nádraží si ale musíme počkat až na konec května, kdy má magistrát rozhodnout,“ upozorňuje dále Patrik.
Tunely Dobrovského mají délku 1,25 km a jejich výstavba měla původně začít v březnu 2006, nyní to vypadá již na dvouleté zpoždění vinou úředníků. Hotovy měly být za šest let. Náklady mají být asi 8 miliard korun.
Časový průběh stavebního řízení pro tunely Dobrovského:
a) 07. 06. 2004 = podání žádosti o stavební povolení ŘSD ČR a Statutárním městem Brno
b) 28. 02. 2005 = vydání stavebního povolení odborem dopravy Krajského úřadu Jihomoravského kraje
c) 02. 05. 2006 = vydání změněného stavebního povolení Ministerstvem dopravy (těsně před volbami)
d) 17. 07. 2006 = zaslání soudní žaloby Dětmi Země
e) 02. 03. 2007 = zrušení stavebního povolení Městským soudem v Praze (řízení dále pokračuje na MD)
Odkazy na tiskové zprávy Dětí Země v roce 2006 k tématu:
1) Tunely Dobrovského se mohou stát volebním tahákem = http://detizeme.cz/zprava.shtml?x=1818546
2) Tunely Dobrovského v Brně čekají soudní žaloby = http://detizeme.cz/zprava.shtml?x=1902300
3) Proti tunelu Dobrovského v Brně byly už podány žaloby = http://detizeme.cz/zprava.shtml?x=1912050
„Výsledek jsme v podstatě očekávali, neboť úředníci si nemohou dovolit nerespektovat podmínky jiného správního rozhodnutí a měnit jejich text, jak se jim za chce,“ vysvětluje Miroslav Patrik z Dětí Země.
Toto nepochopitelné jednání úředníků na ministerstvu si Patrik vysvětluje politickým tlakem vydat stavební povolení ještě před loňskými červnovými volbami do Poslanecké sněmovny. V čele ministerstva tehdy stál Brňan Milan Šimonovský, který pak loni 18. května spolu s tehdejším premiérem Jiřím Paroubkem a se zástupci města a kraje slavnostně poklepal na základní kámen při „zahájení“ stavby.
Rozsudek soudu je navíc průlomový v tom, že přiznává občanským sdružením hmotná práva, tzn. že mohou podávat žaloby i z důvodu zjištěné ekonomické újmy, nikoliv jen za porušení svých procesních práv.
Nedostatečná ochrana krajinného rázu se může stát také osudným i další významné stavbě v Brně, a to železničního nádraží v odsunuté poloze. Děti Země totiž v rámci územního řízení opakovaně upozornily, že tento vliv nebyl vůbec posouzen, zejména velkých mostů a samotné vysoké nádražní budovy.
„Na výsledek našeho odvolání proti vydání územního rozhodnutí pro odsunutí nádraží si ale musíme počkat až na konec května, kdy má magistrát rozhodnout,“ upozorňuje dále Patrik.
Tunely Dobrovského mají délku 1,25 km a jejich výstavba měla původně začít v březnu 2006, nyní to vypadá již na dvouleté zpoždění vinou úředníků. Hotovy měly být za šest let. Náklady mají být asi 8 miliard korun.
Časový průběh stavebního řízení pro tunely Dobrovského:
a) 07. 06. 2004 = podání žádosti o stavební povolení ŘSD ČR a Statutárním městem Brno
b) 28. 02. 2005 = vydání stavebního povolení odborem dopravy Krajského úřadu Jihomoravského kraje
c) 02. 05. 2006 = vydání změněného stavebního povolení Ministerstvem dopravy (těsně před volbami)
d) 17. 07. 2006 = zaslání soudní žaloby Dětmi Země
e) 02. 03. 2007 = zrušení stavebního povolení Městským soudem v Praze (řízení dále pokračuje na MD)
Odkazy na tiskové zprávy Dětí Země v roce 2006 k tématu:
1) Tunely Dobrovského se mohou stát volebním tahákem = http://detizeme.cz/zprava.shtml?x=1818546
2) Tunely Dobrovského v Brně čekají soudní žaloby = http://detizeme.cz/zprava.shtml?x=1902300
3) Proti tunelu Dobrovského v Brně byly už podány žaloby = http://detizeme.cz/zprava.shtml?x=1912050
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk