Tiskové zprávy
MPO ČR: DIAMO uklízí pozůstatky po těžbě, zchátralý most v Paskově už neohrožuje okolí
8. října 2021 | MPO ČR
Státní podnik DIAMO se pustil do první demolice nepotřebného důlního objektu od převzetí utlumených dolů od OKD na začátku roku. Přednostně zboural ocelový most v Paskově na Frýdecko-Místecku, po kterém se přepravovala hlušina z úpravny Dolu Paskov na haldu. Od roku 2017 se nevyužíval, chátral a ohrožoval železniční provoz a cyklisty. Na bezpečné odstranění mostu měli pracovníci jen jeden den, kdy byla na trati výluka.
Celý dopravník vedoucí od úpravny na paskovskou haldu má délku cca 800 metrů (přes katastrální území Paskov a Řepiště) a přemosťuje řeku Ostravici, železniční trať a cyklostezku. Od roku 2017, kdy skončila těžba uhlí na Frýdecko-Místecku, se nepoužívá. Pracovníci závodu DARKOV státního podniku DIAMO, který se stará o útlum dolů převzatých letos od společnosti OKD, zjistili, že most je v havarijním stavu. Vedení se proto rozhodlo upřednostnit a urychlit odstranění mostu a zejména nejvíce nebezpečné části mostu v délce 43 metrů nad tratí a cyklostezkou. Demolice byla v dlouhodobém plánu až v příštím roce, ale z důvodu bezpečnosti dostala přednost. Správa železnic umožnila sdílet výluku, která byla plánovaná pro jiný subjekt. Toho jsme operativně využili a tím zároveň ušetřili část vynaložených prostředků daňových poplatníků.
Samotná demontáž a snesení mostu o délce 43 m a hmotnosti cca 25 tun jeřábem dolů muselo proběhnout bezpečně a rychle – v jediném dni, kdy měly dráhy výluku. Pracovníci státního podniku akci připravovali téměř 4 měsíce. Most se po snesení rozřezal na menší části a půjde do šrotu. Výnos z prodeje šrotu pokryje část nákladů na likvidaci mostu. Další části dopravníku se budou likvidovat v příštím roce po vyřízení potřebných náležitostí.
Státní podnik DIAMO připravuje i další demolice nepotřebných a chátrajících důlních objektů. Ještě letos přijde na řadu demolice šachetních koupelen v areálu Sviadnov, demolice objektů bývalé úpravny Dolu Lazy v Orlové a likvidace těžní věže s budovou v areálu Chlebovice (v prosinci).
Celý dopravník vedoucí od úpravny na paskovskou haldu má délku cca 800 metrů (přes katastrální území Paskov a Řepiště) a přemosťuje řeku Ostravici, železniční trať a cyklostezku. Od roku 2017, kdy skončila těžba uhlí na Frýdecko-Místecku, se nepoužívá. Pracovníci závodu DARKOV státního podniku DIAMO, který se stará o útlum dolů převzatých letos od společnosti OKD, zjistili, že most je v havarijním stavu. Vedení se proto rozhodlo upřednostnit a urychlit odstranění mostu a zejména nejvíce nebezpečné části mostu v délce 43 metrů nad tratí a cyklostezkou. Demolice byla v dlouhodobém plánu až v příštím roce, ale z důvodu bezpečnosti dostala přednost. Správa železnic umožnila sdílet výluku, která byla plánovaná pro jiný subjekt. Toho jsme operativně využili a tím zároveň ušetřili část vynaložených prostředků daňových poplatníků.
Samotná demontáž a snesení mostu o délce 43 m a hmotnosti cca 25 tun jeřábem dolů muselo proběhnout bezpečně a rychle – v jediném dni, kdy měly dráhy výluku. Pracovníci státního podniku akci připravovali téměř 4 měsíce. Most se po snesení rozřezal na menší části a půjde do šrotu. Výnos z prodeje šrotu pokryje část nákladů na likvidaci mostu. Další části dopravníku se budou likvidovat v příštím roce po vyřízení potřebných náležitostí.
Státní podnik DIAMO připravuje i další demolice nepotřebných a chátrajících důlních objektů. Ještě letos přijde na řadu demolice šachetních koupelen v areálu Sviadnov, demolice objektů bývalé úpravny Dolu Lazy v Orlové a likvidace těžní věže s budovou v areálu Chlebovice (v prosinci).
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk