https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/do-zamestnani-je-nejvyhodnejsi-cestovat-vlakem
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

České dráhy: Do zaměstnání je nejvýhodnější cestovat vlakem

9. září 2005 | České dráhy
Do zaměstnání je dnes zřejmě nejvýhodnější cestovat vlakem. Pro tyto opakované cesty na jedné trati do vzdálenosti 120 km mohou využívat cestující traťové předplatní jízdenky, které jsou přenosné a tak je může během platnosti využívat i více osob. Pro větší vzdálenosti nebo méně časté dojíždění do zaměstnání, např. z Ostravska do Prahy, lze využít například Kilometrickou banku. Ta navíc platí také ve vlacích InterCity a EuroCity bez nutnosti doplácet příplatek pro tyto vlaky.

Pro pravidelné dojíždění do zaměstnání je nejvýhodnější pořídit si některou z traťových jízdenek. České dráhy je nabízejí jako týdenní, měsíční nebo čtvrtletní, a to až do vzdálenosti 120 km. U týdenních a měsíčních jízdních dokladů si lze vybrat mezi jednosměrnou a obousměrnou variantou. Stejně jako u jiných dopravců se vyplatí zakoupit si jízdenku na co nejdelší období, v našem případě tedy na jedno čtvrtletí (tři měsíce). Například v pásmu 31 až 35 km, kam spadá mimo jiné úsek Choceň – Pardubice, stojí týdenní jízdenka 259 Kč, měsíční 864 Kč a čtvrtletní 2 304 Kč. Při dvou jízdách denně a pěti pracovních dnech tak zaplatíte podle jednotlivých druhů 25,90 Kč, 21,60 Kč, respektive 19,20 Kč za jednu jízdu. Tyto jízdenky jsou ve většině regionů vedle tarifů integrovaných dopravních systémů nejlevnějším způsobem přepravy do zaměstnání. Například ceny za pravidelné cesty do zaměstnání autobusem mohou být podle vzdálenosti vyšší o desítky až stovky korun měsíčně. Během ročního dojíždění do zaměstnání se tak může autobusová doprava prodražit až o 10 000 Kč. Podobně drahé je dojíždění automobily, proto řada lidí kombinuje cestu autem a vlakem. Automobil použije pro cestu na nejbližší vlakovou zastávku a do města využívá služeb železnice. Vedle úspory za pohonné hmoty odpadá problém s dopravními zácpami ve městě nebo parkováním.

Srovnání cen měsíčních předplatních jízdenek pro vybrané vzdálenosti a druhy dopravy najdete na adrese http://www.cd.cz/index.php?action=article&id=28659

U všech typů traťových jízdenek Českých drah si zákazník určuje první den platnosti; každá z nich je rovněž přenosná, takže ji může používat i kdokoliv z rodiny či přátel. Zejména u kratších vzdáleností ji tak jeden člověk využije nejprve pro cestu do zaměstnání a ještě týž den na ni cestuje někdo jiný třeba na večerní filmové nebo divadelní představení.

V souvislosti s postupující modernizací železničních koridorů došlo na některých úsecích k výraznému zkrácení jízdních dob, čehož někteří cestující využívají ke každodennímu dojíždění za prací i na vzdálenosti kolem sta kilometrů. Těm doporučujeme zvýhodněné traťové jízdenky 1. třídy, které uplatní nejen ve většině rychlíků, ale také v nejnovějších příměstských vlacích. To platí kupříkladu pro trasu Pardubice – Praha (104 km), kde za měsíční traťovou jízdenku 2. třídy zaplatí 2 160 Kč, jízda ve voze 1. třídy vyjde jen o 432 Kč více.


Na větší vzdálenosti je výhodné využít Kilometrickou banku

Při dojíždění do zaměstnání na větší vzdálenosti než 120 km, při využívání vlaků EuroCity a InterCity nebo při dojíždění do zaměstnání na celý týden například z Ostravska do Prahy, je výhodná Kilometrická banka. Cena jízdenky je 1 300 Kč, takže cestující za 1 kilometr zaplatí 65 haléřů. Například cesta z Ústí nad Labem do Prahy (106 km) přijde i vlakem EuroCity na 69 Kč, z Chebu do Prahy (220 km) na 143 Kč, z Olomouce do Prahy (252 km) na 164 Kč a z Ostravy do Prahy (353 km) na 229,50 Kč.

Další informace o cenách a jízdenkách vhodných pro pravidelné cesty do zaměstnání najdou zájemci na www.cd.cz
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist