https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/dodrzeni-klimatickych-zavazku-prevazilo-nad-rozsirovanim-heathrow.jak-se-ke-stejnemu-problemu-postavi-praha
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Strana zelených Praha: Dodržení klimatických závazků převážilo nad rozšiřováním Heathrow. Jak se ke stejnému problému postaví Praha?

29. února 2020 | Strana zelených Praha
Britský soud rozhodl o zrušení rozhodnutí o výstavbě nové ranveje na letišti v Londýně. Stávající projekt totiž odporuje klimatickým závazkům, ke kterým se Británie hlásí jako signatář Pařížské klimatické dohody.

„V roce 2012 se obyvatelé Mnichova v referendu vyslovili proti výstavbě další ranveje mnichovského letiště. Obdobné rozhodnutí barcelonské radnice (2019), bylo motivováno mimo jiné i snahou čelit dopadům nového fenoménu tzv. “overtourismu”. Dnes svět zaznamenal průlomové soudní rozhodnutí. Jedná se o jeden z nejvýraznějších projevů, kdy závazky učiněné z důvodu klimatické krize mění dosavadní běh událostí,“ komentuje iniciátor klimatické kampaně proti státní investici 55 miliard do zdvojnásobení kapacity letiště Václava Havla a spolupředseda Zelených v Praze Vít Masare.

Zpráva z Británie bleskově prolétla celým světem a je precedentem, potažmo inspirací pro mnoho dalších rozhodování o strategických soukromých či veřejných projektech, které doposud zohledňovaly svůj dopad na emise skleníkových plynů jen velmi vlažně.

V Česku se nyní jedná o téměř identický případ. Záměr vlády investovat 55 miliard do zdvojnásobení objemu cestujících, které dokáže obsloužit pražské letiště Václava Havla, je v principu totožným krokem proti smyslu mezinárodních závazků.

Výstavba nové ranveje roky čelila odporu sousedních obcí z důvodu překračování hlukových limitů. V roce 2019 dala celý záměr do nového kontextu kampaň „Letiště Praha nebourat, nerozšiřovat! „. Klimatická změna, masový turismus, dostupnost bydlení a kvalita života v hlavním městě s leteckým provozem úzce souvisí, na což se kampaň snaží upozorňovat. Jejím dílčím cílem je podle Víta Masare přimět k aktivitě vedení hlavního města, které problém doposud přehlíží.

„Praha je jednak účastníkem územního řízení, jednak negativní dopady státní megainvestice dopadnou v prvé řadě na hlavní město, a to v podobě dalšího tlaku turistů na hotelizaci bydlení v Praze, nárůstu intenzit dopravy na severozápadě Prahy a značnému překročení hlukových limitů v dnes poklidných čtvrtích Suchdol, Nebušice a Lysolaje,“ popisuje lokální negativa projektu Masare.

V nejbližších dnech je v plánu za podpory senátora Václava Hampla a řady sympatizujících organizací a influencerů spuštění celostátní verze kampaně po vzoru Mnichova, Barcelony a Londýna. Její název “55 miliard pro budoucnost, nebo do luftu?” má odkazovat na možnosti využití obrovské částky státem kontrolovaných peněz v prvé řadě na řešení problémů Česka.

„Investovat 55 miliard Kč do zjevného prohlubování problémů, kterým Česko čelí, včetně nezvládání plnit bezpečnostní závazky plynoucí z Pařížské klimatické dohody, je krajně nezodpovědné,“ uzavírá Masare.


Kontakt:
Vít Masare 607 786 013

Odkazovaný text: https://www.bbc.com/news/business-51658693?fbclid=IwAR2oMPVxthxR3kEf33Dj6w-Qu6lr0Swo7ODrS-lNG1RLl0N1tex46XOX8cs
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist