Tiskové zprávy
Centrum pro efektivní dopravu: Dopravě v pražské aglomeraci pomůže Nové spojení 2
4. října 2010 | Centrum pro efektivní dopravu
Centrum pro efektivní dopravu (CEDOP) dnes v rámci křtu vydávané publikace Příměstská železnice – páteř veřejné dopravy podrobně představilo záměr městského železničního tunelu označovaného Nové spojení 2.
Nové spojení 2 je realizace plnohodnotného průjezdného modelu příměstské železnice po vzoru řady západních metropolí jako jsou Mnichov, Frankfurt, Zürich či Lipsko, o Paříži ani nemluvě. Současná koncepce příměstské železniční dopravy spočívá na tzv. neprůjezdném (resp. poloprůjezdném) modelu, kdy část linek je vedena na Masarykovo nádraží a část na Hlavní nádraží.
Nové spojení 2 spojí pod povrchem železniční tratě pro městskou a příměstskou dopravu od severovýchodu s tratěmi ústícími do pražského uzlu od jihozápadu. To znamená přivedení tratě z Negrelliho viaduktu a Karlína do čtyřkolejné podzemní stanice Václavské náměstí. Tato stanice bude umožňovat přestup mezi všemi hlavními linkami příměstských vlaků. Výstup na povrch bude možný jednak do vestibulu Hlavního nádraží a zároveň do
prostoru horní části Václavského náměstí. Z této stanice bude jedna větev pokračovat přes podzemní zastávky Karlovo náměstí a Anděl do rekonstruovaného smíchovského nádraží. Druhá větev s podzemními zastávkami Albertov a Náměstí Bratří Synků se zapojí do nové zastávky Eden na modernizované trati do Benešova.
Hlavní výhodou průjezdného modelu realizovaného Novým spojením 2 bude rychlá a nekomplikovaná cesta z jednotlivých míst ve středočeském kraji až do centra Prahy, navíc s možností vystoupit z vlaku na více místech než doposud. „Například cesta z Hostivice na Václavské náměstí vám díky Novému spojení 2 zabere 25 minut místo současných 40 minut.“, popisuje Petr Šlegr z CEDOPu. Z Říčan na Letiště Ruzyně to místo současných 78 minut a 3 přestupů bude 40 minut a přímo, uvádí další příklad Šlegr.
Nové spojení 2 zrychlí i dopravu po Praze. Třeba cesta z Podbaby na Albertov se zkrátí takřka o polovinu, z 28 na 15 minut. Pro městské části na okraji Prahy bude zrychlení ještě významnější. Petr Šlegr dodává: „Přínos nebude jen ve zrychlení, ale také ve zvýšení komfortu veřejné dopravy díky menšímu počtu přestupů. Ve stanici Václavské náměstí půjde přestoupit mezi všemi hlavními linkami a část přestupů přitom bude možná dokonce
u stejného nástupiště.“
Dalšími efekty Nového spojení 2 je řešení kapacitního problému pražského uzlu spočívajícího zejména v úzkém hrdle mezi hlavním a smíchovským nádražím. „Přínosem je též zvýšení komfortu oddělením příměstské a dálkové dopravy na Hlavním nádraží, jinak řečeno lidí spěchajících do práce a cestujících s velkými zavazadly.“, popisuje Šlegr. Jakkoli se může zdát záměr Nového spojení 2 velkolepý, svoji náročností se nevymyká jiným investicím do infrastruktury, ať již realizovaných státem nebo i samotným městem Prahou.
„Bez ohledu na současnou finanční situaci je nutné projekt dále rozpracovávat, aby se mohl začít stavět, jakmile budou potřebné prostředky k dispozici.“, zdůrazňuje Šlegr. Stát jako vlastník železniční infrastruktury má navíc vůči hlavnímu městu velký dluh. Všechny železniční koridory už celá léta končí na hranicích města a s výjimkou Nového spojení (1. části) s navazujícím úsekem do Běchovic se v Praze musí rychlíky proplétat mezi mnoha pomalými zastávkovými vlaky, kterých zase kvůli rychlíkům nemůže jezdit dostatečné množství.
„Pokud by se nadále zavíraly očí před nutností výrazně zkapacitnit pražský uzel včetně jeho centrální části, tak by se investice do zbývajících částí koridorů znehodnotila. V Mnichově mají městský železniční tunel již od roku 1972, Praha má tedy skoro 40 let zpoždění...“, uzavírá Petr Šlegr.
---
Fakta o Novém spojení 2
Městský železniční tunel pro příměstské a městské vlaky
Délka novostavby: 12,7 km, z toho v tunelu necelých 10 km
Počet nových zastávek 7, z toho 6 podzemních
Zastávky:
● Václavské náměstí – přestup na dálkovou dopravu, metro A, C (, D), tramvaj
● Karlovo náměstí – výstup do vestibulu stanice metra B, přestup na tramvaj a bus
● Anděl – výstup do ulice Štefánikova, druhý výstup do ulice Zborovská
● Smíchovské nádraží – společná stanice pro dálkovou a příměstskou dopravu, přestup na metro B, tramvaj a bus
● Albertov – přestup na tramvaj
● Náměstí bratří Synků – přestup na tramvaj, bus (a metro D)
● Florenc – přestup na metro, tramvaj a bus
O CEDOPu
Centrum pro efektivní dopravu, o.s. (CEDOP) je nevládní, nezisková a nepolitická organizace, která podporuje rozvoj bezpečných a k životnímu prostředí šetrných způsobů dopravy osob a zboží, zejména veřejné a železniční dopravy v České republice. Jedním ze zakladatelů centra je Petr Šlegr, který v letech 2007-2009 zastával funkci náměstka ministra dopravy a předsedy řídícího výboru Českých drah, a.s.
Kontakt
Ing. Petr Šlegr, tel. +420 777 573 975
e-mail: petr.slegr@cedop.info
Nové spojení 2 je realizace plnohodnotného průjezdného modelu příměstské železnice po vzoru řady západních metropolí jako jsou Mnichov, Frankfurt, Zürich či Lipsko, o Paříži ani nemluvě. Současná koncepce příměstské železniční dopravy spočívá na tzv. neprůjezdném (resp. poloprůjezdném) modelu, kdy část linek je vedena na Masarykovo nádraží a část na Hlavní nádraží.
Nové spojení 2 spojí pod povrchem železniční tratě pro městskou a příměstskou dopravu od severovýchodu s tratěmi ústícími do pražského uzlu od jihozápadu. To znamená přivedení tratě z Negrelliho viaduktu a Karlína do čtyřkolejné podzemní stanice Václavské náměstí. Tato stanice bude umožňovat přestup mezi všemi hlavními linkami příměstských vlaků. Výstup na povrch bude možný jednak do vestibulu Hlavního nádraží a zároveň do
prostoru horní části Václavského náměstí. Z této stanice bude jedna větev pokračovat přes podzemní zastávky Karlovo náměstí a Anděl do rekonstruovaného smíchovského nádraží. Druhá větev s podzemními zastávkami Albertov a Náměstí Bratří Synků se zapojí do nové zastávky Eden na modernizované trati do Benešova.
Hlavní výhodou průjezdného modelu realizovaného Novým spojením 2 bude rychlá a nekomplikovaná cesta z jednotlivých míst ve středočeském kraji až do centra Prahy, navíc s možností vystoupit z vlaku na více místech než doposud. „Například cesta z Hostivice na Václavské náměstí vám díky Novému spojení 2 zabere 25 minut místo současných 40 minut.“, popisuje Petr Šlegr z CEDOPu. Z Říčan na Letiště Ruzyně to místo současných 78 minut a 3 přestupů bude 40 minut a přímo, uvádí další příklad Šlegr.
Nové spojení 2 zrychlí i dopravu po Praze. Třeba cesta z Podbaby na Albertov se zkrátí takřka o polovinu, z 28 na 15 minut. Pro městské části na okraji Prahy bude zrychlení ještě významnější. Petr Šlegr dodává: „Přínos nebude jen ve zrychlení, ale také ve zvýšení komfortu veřejné dopravy díky menšímu počtu přestupů. Ve stanici Václavské náměstí půjde přestoupit mezi všemi hlavními linkami a část přestupů přitom bude možná dokonce
u stejného nástupiště.“
Dalšími efekty Nového spojení 2 je řešení kapacitního problému pražského uzlu spočívajícího zejména v úzkém hrdle mezi hlavním a smíchovským nádražím. „Přínosem je též zvýšení komfortu oddělením příměstské a dálkové dopravy na Hlavním nádraží, jinak řečeno lidí spěchajících do práce a cestujících s velkými zavazadly.“, popisuje Šlegr. Jakkoli se může zdát záměr Nového spojení 2 velkolepý, svoji náročností se nevymyká jiným investicím do infrastruktury, ať již realizovaných státem nebo i samotným městem Prahou.
„Bez ohledu na současnou finanční situaci je nutné projekt dále rozpracovávat, aby se mohl začít stavět, jakmile budou potřebné prostředky k dispozici.“, zdůrazňuje Šlegr. Stát jako vlastník železniční infrastruktury má navíc vůči hlavnímu městu velký dluh. Všechny železniční koridory už celá léta končí na hranicích města a s výjimkou Nového spojení (1. části) s navazujícím úsekem do Běchovic se v Praze musí rychlíky proplétat mezi mnoha pomalými zastávkovými vlaky, kterých zase kvůli rychlíkům nemůže jezdit dostatečné množství.
„Pokud by se nadále zavíraly očí před nutností výrazně zkapacitnit pražský uzel včetně jeho centrální části, tak by se investice do zbývajících částí koridorů znehodnotila. V Mnichově mají městský železniční tunel již od roku 1972, Praha má tedy skoro 40 let zpoždění...“, uzavírá Petr Šlegr.
---
Fakta o Novém spojení 2
Městský železniční tunel pro příměstské a městské vlaky
Délka novostavby: 12,7 km, z toho v tunelu necelých 10 km
Počet nových zastávek 7, z toho 6 podzemních
Zastávky:
● Václavské náměstí – přestup na dálkovou dopravu, metro A, C (, D), tramvaj
● Karlovo náměstí – výstup do vestibulu stanice metra B, přestup na tramvaj a bus
● Anděl – výstup do ulice Štefánikova, druhý výstup do ulice Zborovská
● Smíchovské nádraží – společná stanice pro dálkovou a příměstskou dopravu, přestup na metro B, tramvaj a bus
● Albertov – přestup na tramvaj
● Náměstí bratří Synků – přestup na tramvaj, bus (a metro D)
● Florenc – přestup na metro, tramvaj a bus
O CEDOPu
Centrum pro efektivní dopravu, o.s. (CEDOP) je nevládní, nezisková a nepolitická organizace, která podporuje rozvoj bezpečných a k životnímu prostředí šetrných způsobů dopravy osob a zboží, zejména veřejné a železniční dopravy v České republice. Jedním ze zakladatelů centra je Petr Šlegr, který v letech 2007-2009 zastával funkci náměstka ministra dopravy a předsedy řídícího výboru Českých drah, a.s.
Kontakt
Ing. Petr Šlegr, tel. +420 777 573 975
e-mail: petr.slegr@cedop.info
Vydání tohoto textu bylo podpořeno z Revolvingového fondu Ministerstva životního prostředí ČR. Za obsah je zodpovědná výhradně redakce serveru Ekolist.cz a nelze jej v žádném případě považovat za názor MŽP.
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk