https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/dopravni-alternativa-pro-prahu-2
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Koalice SOS Praha: Dopravní alternativa pro Prahu

11. prosince 2002 | Koalice SOS Praha, tel: 608 719 381
Pod hlavičkou koalice SOS Praha dne 10.12. 2002 proběhl na Fakultě dopravní ČVUT další ze série seminářů k problematice dopravy v Praze, kterými chce koalice otevřít konstruktivní veřejnou diskusi k alternativnímu řešení dopravy v Praze a oslovit eventuální partnery.

Podle koalice SOS Praha je dopravní řešení dané územním plánem neefektivní a jeho eventuální realizací se dopravní situace v Praze ještě zhorší. Navíc, podle analýzy dosavadního vývoje růstu finančních nákladů na stavbu silničního /pražského/ i městského okruhu se ukazuje, že dostavba je naprosto neuskutečnitelná v dohledném termínu a hrozí tak vznik pouze nefunkčního torza.
Odborná skupina kolem SOS Praha vytvořila alternativní model, který by řešil dopravu v Praze podle moderních principů a zahraničních zkušeností.

Za odbornou skupinu při SOS Praha na semináři vystoupili:
ing. arch. Ivan Lejčar a ing arch. Petr Preininger /Koncepce dopravního řešení-návrhy/
Štěpán Boháč /Financování dopravních staveb/
Petr Kurfüst /Dopravní indukce/

Řešení nabízené územním plánem de facto pouhou kosmetickou úpravou několik desítek let starého kontroverzního systému ZÁKOS. Zahraniční zkušenosti jasně dokázaly, že podobné řešení je špatné a naopak vede ke zhoršení životního prostředí ve městech. Městem navrhované řešení počítá s dvěma okruhy vnitřním městským a vnějším silničním /pražským/ a průběžnými radiálami protínající město. Chce tedy postavit pro IAD /individuální automobilovou dopravu/ další vysokokapacitní komunikace v Praze.

Odborná skupina SOS Praha naopak vychází z odlišné filosofie, která je ověřována zkušenostmi řady evropských velkoměst. Teorie dopravní indukce říká,že každá nová komunikace IAD naopak do lokality přivede,generuje další dopravu a za nějaký čas opět nestačí.Poptávka po větší kapacitě komunikací bude vždy převyšovat nabídku.Proto stavět další a kapacitnější dopravní stavby není racionálním dlouhodobým řešením.

SOS Praha jednoznačně zamítá stavbu městského okruhu, tzn. vnitřního, a též "radiál" protínajících město. Radiálám i komunikacím městského okruhu by hrozila budoucnost dnešní magistrály. Model navržený SOS Praha nepočítá s tunely pod Stromovkou /část Myslbekova až Pelc-Tyrolka/, jejichž výstavbou by došlo dalšímu IAD zatížení Prahy 6 a 7.
SOS Praha naopak podporuje rychlou dostavbu silničního okruhu právě pro možnost odvedení tranzitní dopravy. SOS pro severní část preferuje nejekologičtější a levnější variantu Ss.

Odborná skupina při SOS Praha nabízí plán renovace MDH, zejména tramvajové sítě, včetně návratu tramvají jako ideálního ekologického prostředku na Václavské náměstí /trasa z Vinohrad/ a Příkopy-Národní třída. Dále doporučuje výstavbu několika nových tramvajových tras, které by spojovaly např. Prahu 6 a 7, či Prahu 4 a 5 a vyhnuly by se centru. Pro možnost využití železnice skupina předkládá průjezdný model železnice v Praze, který by umožnil vznik ideálního systému typu S-Bahn,fungujícího v rámci MHD. Jak soupravy tramvajové, tak "S-Bahnové" však musí odpovídat modernímu designu, a soudobým technickým parametrům/lehké kolejové soupravy/. Bylo presentováno několik příkladů řešení dopravy v evropských velkoměstech.
Koalice podporuje výstavbu cyklostezek , pěších zón a celkovou humanizaci ulic.
Koalice SOS Praha představuje 57 pražských občanských sdružení,aktivních v oblasti životního prostředí.

Kontakt:
RNDr. Lenka Kučerová /608719381/
mluvčí SOS Praha
Lublaňská 18, 120 00 Praha 2
tel: 222 511075, 222 512956, fax: 222 518319
e-mail: sospraha@ecn.cz, web:http://www.sospraha.cz
, tel: 608 719 381
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist