Tiskové zprávy
Koalice SOS Praha: Dopravní alternativa pro Prahu
11. prosince 2002 | Koalice SOS Praha, tel: 608 719 381
Pod hlavičkou koalice SOS Praha dne 10.12. 2002 proběhl na Fakultě dopravní ČVUT další ze série seminářů k problematice dopravy v Praze, kterými chce koalice otevřít konstruktivní veřejnou diskusi k alternativnímu řešení dopravy v Praze a oslovit eventuální partnery.
Podle koalice SOS Praha je dopravní řešení dané územním plánem neefektivní a jeho eventuální realizací se dopravní situace v Praze ještě zhorší. Navíc, podle analýzy dosavadního vývoje růstu finančních nákladů na stavbu silničního /pražského/ i městského okruhu se ukazuje, že dostavba je naprosto neuskutečnitelná v dohledném termínu a hrozí tak vznik pouze nefunkčního torza.
Odborná skupina kolem SOS Praha vytvořila alternativní model, který by řešil dopravu v Praze podle moderních principů a zahraničních zkušeností.
Za odbornou skupinu při SOS Praha na semináři vystoupili:
ing. arch. Ivan Lejčar a ing arch. Petr Preininger /Koncepce dopravního řešení-návrhy/
Štěpán Boháč /Financování dopravních staveb/
Petr Kurfüst /Dopravní indukce/
Řešení nabízené územním plánem de facto pouhou kosmetickou úpravou několik desítek let starého kontroverzního systému ZÁKOS. Zahraniční zkušenosti jasně dokázaly, že podobné řešení je špatné a naopak vede ke zhoršení životního prostředí ve městech. Městem navrhované řešení počítá s dvěma okruhy vnitřním městským a vnějším silničním /pražským/ a průběžnými radiálami protínající město. Chce tedy postavit pro IAD /individuální automobilovou dopravu/ další vysokokapacitní komunikace v Praze.
Odborná skupina SOS Praha naopak vychází z odlišné filosofie, která je ověřována zkušenostmi řady evropských velkoměst. Teorie dopravní indukce říká,že každá nová komunikace IAD naopak do lokality přivede,generuje další dopravu a za nějaký čas opět nestačí.Poptávka po větší kapacitě komunikací bude vždy převyšovat nabídku.Proto stavět další a kapacitnější dopravní stavby není racionálním dlouhodobým řešením.
SOS Praha jednoznačně zamítá stavbu městského okruhu, tzn. vnitřního, a též "radiál" protínajících město. Radiálám i komunikacím městského okruhu by hrozila budoucnost dnešní magistrály. Model navržený SOS Praha nepočítá s tunely pod Stromovkou /část Myslbekova až Pelc-Tyrolka/, jejichž výstavbou by došlo dalšímu IAD zatížení Prahy 6 a 7.
SOS Praha naopak podporuje rychlou dostavbu silničního okruhu právě pro možnost odvedení tranzitní dopravy. SOS pro severní část preferuje nejekologičtější a levnější variantu Ss.
Odborná skupina při SOS Praha nabízí plán renovace MDH, zejména tramvajové sítě, včetně návratu tramvají jako ideálního ekologického prostředku na Václavské náměstí /trasa z Vinohrad/ a Příkopy-Národní třída. Dále doporučuje výstavbu několika nových tramvajových tras, které by spojovaly např. Prahu 6 a 7, či Prahu 4 a 5 a vyhnuly by se centru. Pro možnost využití železnice skupina předkládá průjezdný model železnice v Praze, který by umožnil vznik ideálního systému typu S-Bahn,fungujícího v rámci MHD. Jak soupravy tramvajové, tak "S-Bahnové" však musí odpovídat modernímu designu, a soudobým technickým parametrům/lehké kolejové soupravy/. Bylo presentováno několik příkladů řešení dopravy v evropských velkoměstech.
Koalice podporuje výstavbu cyklostezek , pěších zón a celkovou humanizaci ulic.
Koalice SOS Praha představuje 57 pražských občanských sdružení,aktivních v oblasti životního prostředí.
Kontakt:
RNDr. Lenka Kučerová /608719381/
mluvčí SOS Praha
Lublaňská 18, 120 00 Praha 2
tel: 222 511075, 222 512956, fax: 222 518319
e-mail: sospraha@ecn.cz, web:http://www.sospraha.cz
Podle koalice SOS Praha je dopravní řešení dané územním plánem neefektivní a jeho eventuální realizací se dopravní situace v Praze ještě zhorší. Navíc, podle analýzy dosavadního vývoje růstu finančních nákladů na stavbu silničního /pražského/ i městského okruhu se ukazuje, že dostavba je naprosto neuskutečnitelná v dohledném termínu a hrozí tak vznik pouze nefunkčního torza.
Odborná skupina kolem SOS Praha vytvořila alternativní model, který by řešil dopravu v Praze podle moderních principů a zahraničních zkušeností.
Za odbornou skupinu při SOS Praha na semináři vystoupili:
ing. arch. Ivan Lejčar a ing arch. Petr Preininger /Koncepce dopravního řešení-návrhy/
Štěpán Boháč /Financování dopravních staveb/
Petr Kurfüst /Dopravní indukce/
Řešení nabízené územním plánem de facto pouhou kosmetickou úpravou několik desítek let starého kontroverzního systému ZÁKOS. Zahraniční zkušenosti jasně dokázaly, že podobné řešení je špatné a naopak vede ke zhoršení životního prostředí ve městech. Městem navrhované řešení počítá s dvěma okruhy vnitřním městským a vnějším silničním /pražským/ a průběžnými radiálami protínající město. Chce tedy postavit pro IAD /individuální automobilovou dopravu/ další vysokokapacitní komunikace v Praze.
Odborná skupina SOS Praha naopak vychází z odlišné filosofie, která je ověřována zkušenostmi řady evropských velkoměst. Teorie dopravní indukce říká,že každá nová komunikace IAD naopak do lokality přivede,generuje další dopravu a za nějaký čas opět nestačí.Poptávka po větší kapacitě komunikací bude vždy převyšovat nabídku.Proto stavět další a kapacitnější dopravní stavby není racionálním dlouhodobým řešením.
SOS Praha jednoznačně zamítá stavbu městského okruhu, tzn. vnitřního, a též "radiál" protínajících město. Radiálám i komunikacím městského okruhu by hrozila budoucnost dnešní magistrály. Model navržený SOS Praha nepočítá s tunely pod Stromovkou /část Myslbekova až Pelc-Tyrolka/, jejichž výstavbou by došlo dalšímu IAD zatížení Prahy 6 a 7.
SOS Praha naopak podporuje rychlou dostavbu silničního okruhu právě pro možnost odvedení tranzitní dopravy. SOS pro severní část preferuje nejekologičtější a levnější variantu Ss.
Odborná skupina při SOS Praha nabízí plán renovace MDH, zejména tramvajové sítě, včetně návratu tramvají jako ideálního ekologického prostředku na Václavské náměstí /trasa z Vinohrad/ a Příkopy-Národní třída. Dále doporučuje výstavbu několika nových tramvajových tras, které by spojovaly např. Prahu 6 a 7, či Prahu 4 a 5 a vyhnuly by se centru. Pro možnost využití železnice skupina předkládá průjezdný model železnice v Praze, který by umožnil vznik ideálního systému typu S-Bahn,fungujícího v rámci MHD. Jak soupravy tramvajové, tak "S-Bahnové" však musí odpovídat modernímu designu, a soudobým technickým parametrům/lehké kolejové soupravy/. Bylo presentováno několik příkladů řešení dopravy v evropských velkoměstech.
Koalice podporuje výstavbu cyklostezek , pěších zón a celkovou humanizaci ulic.
Koalice SOS Praha představuje 57 pražských občanských sdružení,aktivních v oblasti životního prostředí.
Kontakt:
RNDr. Lenka Kučerová /608719381/
mluvčí SOS Praha
Lublaňská 18, 120 00 Praha 2
tel: 222 511075, 222 512956, fax: 222 518319
e-mail: sospraha@ecn.cz, web:http://www.sospraha.cz
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk