Tiskové zprávy
Ústecký kraj: Dopravní podnik Ústeckého kraje a.s. nadále dezinformuje veřejnost
28. srpna 2006 | Ústecký kraj
Ústecký kraj považuje za nutné reagovat na tiskovou zprávu společnosti Dopravní podnik Ústeckého kraje a.s. (DPÚK) ze dne 24.8. 2006 nazvanou „Konec autobusové dopravy v Ústeckém kraji?“, ve které byli představitelé Ústeckého kraje včetně hejtmana obviněni z cílené snahy o likvidaci společnosti DPÚK a z „atentátu na její ústavní práva“. DPÚK se v uvedené tiskové zprávě snaží svalit na představitele Ústeckého kraje odpovědnost za ukončení svého provozu, k němuž má podle prohlášení DPÚK dojít ke dni 8.9. 2006. Jestliže však k omezení nebo ukončení provozu DPÚK dochází, není to způsobeno „úřednickou zvůlí“ kraje, ale výhradně obchodní politikou DPÚK, založenou na přemrštěných finančních požadavcích a otevřeně protiprávním jednání.
Postup Ústeckého kraje vůči DPÚK vždy plně respektoval platný právní řád a zájmy svých občanů. Ústecký kraj měl od roku 2003 s DPÚK uzavřenu smlouvu o závazku veřejné služby, na jejímž základě DPÚK provozovala linkovou dopravu v kraji a Ústecký kraj jí za to poskytoval dotace ve formě úhrady tzv. prokazatelné ztráty. Na konci roku 2005 však nebyla nalezena dohoda o zákonných náležitostech poskytování dopravních služeb v roce 2006, neboť společnost DPÚK požadovala navýšení dotací, respektive rozšíření okruhu dotovaných spojů nad rámec rozpočtu kraje a zastupitelstvem schváleného rozsahu základní dopravní obslužnosti. Neústupnost DPÚK nedala Ústeckému kraji jinou možnost, než využít svého práva a smlouvu s touto společností vypovědět.
Zároveň Ústecký kraj opakovaně informoval DPÚK, že může provoz příslušných linek a spojů po účinnosti výpovědi smlouvy kdykoli ukončit (pokud splní minimální požadavky pro ukončení linkové dopravy stanovené právními předpisy), aby tak nedocházelo k zatěžování DPÚK provozem nerentabilních spojů, na které mu kraj nadále nebude poskytovat dotace. Této možnosti však DPÚK dosud nevyužil a od května tohoto roku tedy provozuje linkovou dopravu zcela dobrovolně na základě vlastního obchodního rozhodnutí, aniž by jej k tomu Ústecký kraj jakkoli nutil nebo mu to nařizoval. Je absurdní, že DPÚK obviňuje Ústecký kraj z jeho cílené likvidace, když si své současné finanční potíže zavinil sám nejprve svými nereálnými požadavky a následně dobrovolným provozem prodělečných spojů.
DPÚK se rád zaštiťuje svou pozicí tradičního dopravce a tvrzením, že v oblasti veřejné dopravy je monopol přirozená a dokonce prospěšná věc. Tato obecná prohlášení mají zakrýt holou skutečnost, že DPÚK není zdaleka jedinou společností schopnou zajistit veřejnou autobusovou dopravu v Ústeckém kraji a ve srovnání s konkurencí jsou náklady na jí provozovanou dopravu podstatně vyšší. To zcela jasně prokázala jarní výběrová řízení, která Ústecký kraj vyhlásil v návaznosti na výpověď smlouvy s DPÚK a ze kterých DPÚK vyšla jednoznačně poražená. Nezávislá anketa ČTK ve všech krajích, jejíž výsledky byly zveřejněny dne 22.8. 2006, navíc ukázala, že náklady DPÚK na jeden kilometr autobusové dopravy patří k nejvyšším v České republice.
Pokusy DPÚK srovnávat cenu svých služeb s vybranými dopravními podniky působícími v jiných částech Ústeckého kraje, jsou zcela účelové. DPÚK si ke svému srovnání záměrně vybírá dopravce provozující odlišný typ linek (převážně příměstskou dopravu), kde jsou náklady na dopravu vyšší, ale nezřídka jsou vyšší i tržby, takže kraj těmto dopravcům dotuje poměrně menší či srovnatelnou část nákladů.
Nelze se divit, že neoprávněné nároky DPÚK zatím nepotvrdila žádná správní ani soudní instituce, na kterou se DPÚK obrátil. Je to naopak DPÚK, který je v současné době ve správních řízeních prošetřován pro podezření ze závažných porušení právních předpisů v oblasti hospodářské soutěže a silniční dopravy. DPÚK za této situace zřejmě již nevidí jiné východisko, než vyhlašovat atentát na svá ústavní práva, „odhalovat“ dalekosáhlá spiknutí proti své osobě a obracet se otevřenými dopisy na politické špičky země.
Postup Ústeckého kraje vůči DPÚK vždy plně respektoval platný právní řád a zájmy svých občanů. Ústecký kraj měl od roku 2003 s DPÚK uzavřenu smlouvu o závazku veřejné služby, na jejímž základě DPÚK provozovala linkovou dopravu v kraji a Ústecký kraj jí za to poskytoval dotace ve formě úhrady tzv. prokazatelné ztráty. Na konci roku 2005 však nebyla nalezena dohoda o zákonných náležitostech poskytování dopravních služeb v roce 2006, neboť společnost DPÚK požadovala navýšení dotací, respektive rozšíření okruhu dotovaných spojů nad rámec rozpočtu kraje a zastupitelstvem schváleného rozsahu základní dopravní obslužnosti. Neústupnost DPÚK nedala Ústeckému kraji jinou možnost, než využít svého práva a smlouvu s touto společností vypovědět.
Zároveň Ústecký kraj opakovaně informoval DPÚK, že může provoz příslušných linek a spojů po účinnosti výpovědi smlouvy kdykoli ukončit (pokud splní minimální požadavky pro ukončení linkové dopravy stanovené právními předpisy), aby tak nedocházelo k zatěžování DPÚK provozem nerentabilních spojů, na které mu kraj nadále nebude poskytovat dotace. Této možnosti však DPÚK dosud nevyužil a od května tohoto roku tedy provozuje linkovou dopravu zcela dobrovolně na základě vlastního obchodního rozhodnutí, aniž by jej k tomu Ústecký kraj jakkoli nutil nebo mu to nařizoval. Je absurdní, že DPÚK obviňuje Ústecký kraj z jeho cílené likvidace, když si své současné finanční potíže zavinil sám nejprve svými nereálnými požadavky a následně dobrovolným provozem prodělečných spojů.
DPÚK se rád zaštiťuje svou pozicí tradičního dopravce a tvrzením, že v oblasti veřejné dopravy je monopol přirozená a dokonce prospěšná věc. Tato obecná prohlášení mají zakrýt holou skutečnost, že DPÚK není zdaleka jedinou společností schopnou zajistit veřejnou autobusovou dopravu v Ústeckém kraji a ve srovnání s konkurencí jsou náklady na jí provozovanou dopravu podstatně vyšší. To zcela jasně prokázala jarní výběrová řízení, která Ústecký kraj vyhlásil v návaznosti na výpověď smlouvy s DPÚK a ze kterých DPÚK vyšla jednoznačně poražená. Nezávislá anketa ČTK ve všech krajích, jejíž výsledky byly zveřejněny dne 22.8. 2006, navíc ukázala, že náklady DPÚK na jeden kilometr autobusové dopravy patří k nejvyšším v České republice.
Pokusy DPÚK srovnávat cenu svých služeb s vybranými dopravními podniky působícími v jiných částech Ústeckého kraje, jsou zcela účelové. DPÚK si ke svému srovnání záměrně vybírá dopravce provozující odlišný typ linek (převážně příměstskou dopravu), kde jsou náklady na dopravu vyšší, ale nezřídka jsou vyšší i tržby, takže kraj těmto dopravcům dotuje poměrně menší či srovnatelnou část nákladů.
Nelze se divit, že neoprávněné nároky DPÚK zatím nepotvrdila žádná správní ani soudní instituce, na kterou se DPÚK obrátil. Je to naopak DPÚK, který je v současné době ve správních řízeních prošetřován pro podezření ze závažných porušení právních předpisů v oblasti hospodářské soutěže a silniční dopravy. DPÚK za této situace zřejmě již nevidí jiné východisko, než vyhlašovat atentát na svá ústavní práva, „odhalovat“ dalekosáhlá spiknutí proti své osobě a obracet se otevřenými dopisy na politické špičky země.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk