Tiskové zprávy
Děti Země: Dopravní stavby na Labi se mají vyhodnotit komplexně
18. listopadu 2013 | Děti Země
Dopravní strategie má ekologické souhlasné stanovisko.
Ministerstvo životního prostředí vydalo dne 25. října 2013 souhlasné stanovisko o vyhodnocení vlivů Dopravní sektorové strategie na životní prostředí. Téměř polovina doporučení na ochranu životního prostředí se týká staveb na Labi, zejména zlepšení plavebních podmínek u Děčína.
Dalšími zjištěnými negativními vlivy těchto staveb je znečištění ovzduší a zásah do evropsky chráněných lokalit a ptačích oblastí. Stanovisko je podkladem pro čerpání peněz z Operačního programu Doprava do roku 2020.
„Stanovisko také doporučilo, aby byla podrobně vyhodnocena důvodnost některých staveb a aby byly také posouzeny varianty, a to nejen staveb na Labi, ale také šesti silnic a dvou železničních tratí, což samozřejmě vítáme, neboť občanská sdružení to požadují již několik let,“ upozorňuje předseda Dětí Země Miroslav Patrik.
Posouzení potřebnosti staveb a jejich variant se podle tohoto stanoviska týká silničního obchvatu Prahy, silnice R49 na Zlínsku přes Vizovické vrchy, trasy silnice R55 přes ptačí oblast u Bzence, silnice I/36 Holice – Častolovice, všech staveb na Labi, včetně jezu u Děčína, modernizace Baťova kanálu, modernizace tratě Plzeň – České Budějovice a zdvoukolejnění úseku Jihlava – Havlíčkův Brod.
„Ze stanoviska dále vyplývá, že ekologicky nejrizikovější stavby jsou na Labi, zvláště ŘVC ČR prosazovaný jez u Děčína, takže jejich vlivy se mají posoudit společně jako jeden záměr. Také se má prověřit, zda existují i dopravní důvody o efektivním přesunu nákladní dopravy ze železnice a ze silnice,“ připomíná dále Patrik.
Podmínkou výstavby jezu u Děčína je podle souhlasného stanoviska kromě posouzení jeho důvodnosti a jiných variant, např. bezjezové podle návrhu Přátel přírody, také pečlivé vyhodnocení vlivů na evropskou soustavu chráněných území NATURA 2000 a kumulativních vlivů všech variant po i proti proudu řeky Labe.
Proces EIA pro plavení stupeň Děčín (4,2 mld. Kč, výstavba v letech 2018 až 2021):
1) 10/2005 = ŘVC ČR předkládá oznámení: zahájení procesu EIA
2) 12/2005 = MŽP vydává závěry zjišťovacího řízení s požadavkem vyhodnotit varianty
3) 09/2010 = ŘVC ČR předkládá dokumentaci EIA č. 1
4) 05/2011 = MŽP požaduje dokumentaci EIA č. 1 přepracovat
5) 02/2012 = ŘVC ČR předkládá dokumentaci EIA č. 2
6) 05/2012 = MŽP požaduje dokumentaci EIA č. 2 přepracovat
Ministerstvo životního prostředí vydalo dne 25. října 2013 souhlasné stanovisko o vyhodnocení vlivů Dopravní sektorové strategie na životní prostředí. Téměř polovina doporučení na ochranu životního prostředí se týká staveb na Labi, zejména zlepšení plavebních podmínek u Děčína.
Dalšími zjištěnými negativními vlivy těchto staveb je znečištění ovzduší a zásah do evropsky chráněných lokalit a ptačích oblastí. Stanovisko je podkladem pro čerpání peněz z Operačního programu Doprava do roku 2020.
„Stanovisko také doporučilo, aby byla podrobně vyhodnocena důvodnost některých staveb a aby byly také posouzeny varianty, a to nejen staveb na Labi, ale také šesti silnic a dvou železničních tratí, což samozřejmě vítáme, neboť občanská sdružení to požadují již několik let,“ upozorňuje předseda Dětí Země Miroslav Patrik.
Posouzení potřebnosti staveb a jejich variant se podle tohoto stanoviska týká silničního obchvatu Prahy, silnice R49 na Zlínsku přes Vizovické vrchy, trasy silnice R55 přes ptačí oblast u Bzence, silnice I/36 Holice – Častolovice, všech staveb na Labi, včetně jezu u Děčína, modernizace Baťova kanálu, modernizace tratě Plzeň – České Budějovice a zdvoukolejnění úseku Jihlava – Havlíčkův Brod.
„Ze stanoviska dále vyplývá, že ekologicky nejrizikovější stavby jsou na Labi, zvláště ŘVC ČR prosazovaný jez u Děčína, takže jejich vlivy se mají posoudit společně jako jeden záměr. Také se má prověřit, zda existují i dopravní důvody o efektivním přesunu nákladní dopravy ze železnice a ze silnice,“ připomíná dále Patrik.
Podmínkou výstavby jezu u Děčína je podle souhlasného stanoviska kromě posouzení jeho důvodnosti a jiných variant, např. bezjezové podle návrhu Přátel přírody, také pečlivé vyhodnocení vlivů na evropskou soustavu chráněných území NATURA 2000 a kumulativních vlivů všech variant po i proti proudu řeky Labe.
Proces EIA pro plavení stupeň Děčín (4,2 mld. Kč, výstavba v letech 2018 až 2021):
1) 10/2005 = ŘVC ČR předkládá oznámení: zahájení procesu EIA
2) 12/2005 = MŽP vydává závěry zjišťovacího řízení s požadavkem vyhodnotit varianty
3) 09/2010 = ŘVC ČR předkládá dokumentaci EIA č. 1
4) 05/2011 = MŽP požaduje dokumentaci EIA č. 1 přepracovat
5) 02/2012 = ŘVC ČR předkládá dokumentaci EIA č. 2
6) 05/2012 = MŽP požaduje dokumentaci EIA č. 2 přepracovat
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk