Veronika Krejčí "> Dostavba dálnice D52 se o krok přiblížila realizaci, stavba má kladné posouzení vlivu na životní prostředí - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/dostavba-dalnice-d52-se-o-krok-priblizila-realizaci-stavba-ma-kladne-posouzeni-vlivu-na-zivotni-prostredi
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

MŽP ČR: Dostavba dálnice D52 se o krok přiblížila realizaci, stavba má kladné posouzení vlivu na životní prostředí

21. července 2025 | MŽP ČR
Autor: Veronika Krejčí, tel: 267 122 835, 267 122 534
Dostavba dálnice D52 z Pohořelic ke státní hranici s Rakouskem získala kladné stanovisko v procesu posuzování vlivů na životní prostředí (EIA). Tento krok otevírá cestu k dalším fázím přípravy a následné realizaci stavby, která propojí Českou republiku s rakouskou dálnicí A5.

„Získání kladného stanoviska EIA je zásadním milníkem pro dostavbu dálnice D52. Tento projekt nejen zlepší spojení mezi Brnem a Vídní, ale také přinese vyšší bezpečnost a komfort pro obyvatele regionu. Věřím, že se nám podaří dokončit tuto významnou stavbu kolem roku 2032,“ říkáministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Dálnice D52 je součástí evropské dopravní sítě TEN-T a tvoří klíčové spojení mezi Brnem, Mikulovem a rakouskou Vídní. Nově posuzovaný úsek v délce 23,12 km zahrnuje tři stavební části – 5204 (Pohořelice – Nové Mlýny), 5205 (přechod přes vodní nádrž Nové Mlýny) a 5206 (Nové Mlýny – státní hranice). V současnosti je v provozu pouze úsek Brno–Pohořelice.

„Proces EIA důkladně prověřil dopady stavby na životní prostředí. Díky navrženým opatřením, jako jsou ekodukty, vegetační úpravy nebo ochrana vodních zdrojů, bude možné realizovat projekt s respektem k přírodě i požadavkům obcí. To je jednoznačně dobrá zpráva pro obyvatele Jihomoravského kraje a zejména Brna, protože se na dostavbu dlouho čekalo a teď se konečně podařilo dokončit tento klíčový krok. Obě navrhované varianty vedoucí přes Nové Mlýny – to znamená samostatný násyp, nebo estakáda přes horní nádrž – jsou z pohledu dopadů na okolní přírodu i lidské zdraví (hluk či znečištění ovzduší) proveditelné, bude tedy na ŘSD, jakou variantu zvolí,“ uvádí ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL) s tím, že EIA zároveň obsahuje 96 podmínek, které bude nutné dodržet.„Vyslyšeli jsme výhrady obcí a veřejnosti a v podmínkách je zohlednili. Mezi ty hlavní patří třeba vybudování obchvatu kolem Pohořelic Nové vsi, vybudování protihlukových stěn, možné propojení obcí Perná a Dolní Dunajovice pod koridorem budoucí dálnice D52,ochrana vodního zdroje Nová Ves, pak také ochrana toku Včelínek, dále vybudování čtyřmetrových zábran proti střetu a rušení ptáků, netopýrů a dalších světlem či ochrana Evropsky významné lokality Mušovský luh,“vyjmenovává ministr Hladík.

Trasa prochází chráněnými územími včetně CHKO Pálava a lokalit Natura 2000. Celá D52 bude například bez veřejného osvětlení, aby se předešlo světelnému znečištění.

„EIA umožní dvě varianty přechodu přes Nové Mlýny, což je klíčový krok pro pokračování přípravy a samotné zahájení stavby. Po dokončení celé trasy D52 a jejím napojení na rakouskou A5 se cestovní doba mezi Brnem a Vídní zkrátí až o 30 minut. Řidiči se vyhnou průjezdům obcemi a získají komfortní a bezpečné spojení po celé trase. To je přínos nejen pro osobní dopravu, ale i pro mezinárodní přepravu zboží,“ komentuje generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.

Realizace jednotlivých úseků je plánována v letech 2026 až 2032. Projekt bude financován ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Po dokončení se dálnice D52 stane důležitou součástí evropského koridoru Baltské moře – Jadran a posílí dopravní i hospodářské vazby mezi Českou republikou a Rakouskem.

„Jsem rád, že se projekt dostavby dálnice D52 konečně posouvá dopředu. Tato dálnice je pro náš kraj velmi důležitá, protože nejenže zlepší dopravní propojení s Rakouskem, ale také přinese pozitivní dopady pro místní ekonomiku a kvalitu života obyvatel,“ vítá posun hejtman Jihomoravského kraje Jan Grolich (KDU-ČSL).

Další krok vpřed nastal kromě dálnice D52 i v případě rychlostní silnice I/73. „Začátkem června vydal Krajský úřad Jihomoravského kraje územní rozhodnutí na 1. etapu silnice I/73 od Bořitova do Svitávky. Nyní se vypořádávají připomínky plynoucí z podaných odvolání a následovat bude rozhodnutí odvolacího orgánu. Byť se někteří odvolali, předpokládáme, že stavební povolení bude vydáno příští rok,“ komentuje senátorka Jaromíra Vítková (KDU-ČSL).
Veronika Krejčí, tel: 267 122 835, 267 122 534
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist