Michal Šimoník "> Dovolené lidé plánovali s kratším předstihem, ukázala data z carsharingu. Poptávka po nových autech klesá - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/dovolene-lide-planovali-s-kratsim-predstihem-ukazala-data-z-carsharingu.poptavka-po-novych-autech-klesa
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Autonapůl, družstvo: Dovolené lidé plánovali s kratším předstihem, ukázala data z carsharingu. Poptávka po nových autech klesá

18. října 2022 | Autonapůl, družstvo
Autor: Michal Šimoník, tel: 608468579

ČR/KRAJE – Zatímco v předpandemických letech si lidé na vícedenní prázdninové cesty rezervovali sdílená auta průměrně více než 40 dní předem, s pandemií se interval zkrátil na zhruba 17 dní. U rezervací kratších než 48 hodin se interval zkrátil z 3,5 dne na 2,5 dne. Vyplývá to z analýzy rezervací společnosti Autonapůl, které provozuje svou flotilu ve většině krajských měst. Data zahrnují tuzemské i zahraniční cesty. Autosalony pak hlásí pokles poptávky po nových vozech a klesající podíl zákazníků, kteří auta kupují na úvěr.

„Více než třetinu dlouhých rezervací v roce 2019 lidé plánovali déle než měsíc dopředu, letos klesl podíl dlouhodobých plánovačů pod 24 %. Změnu v délce předstihu rezervace před samotnou cestou jsme pozorovali poprvé v roce 2020, kdy nastala kvůli pandemii a omezila tak cestování, a zdá se, že plánování v kratších intervalech našim sdílníkům nadále vyhovuje. Klienti si tak ověřili, že je carsharing vhodným řešením jak pro dlouhodobě plánované cesty, tak pro akutní rezervace z hodiny na hodinu,“ hodnotí změny v rezervacích ředitel carsharingu Autonapůl Michal Šimoník.

Kratší interval plánování, který přetrvává i po uvolnění cestovatelských restrikcí, připisuje carsharingová společnost současné ekonomické nejistotě a částečně i nově registrovaným uživatelům. „Část z nově registrovaných uživatelů přišla proto, že jim prodejce nového objednaného auta oznámil, že vůz dostanou se zpožděním. U krátkých rezervací zase pozorujeme trend nárůstu firemní klientely, které se v době nejisté ekonomické situace nechce zavazovat k operativnímu leasingu a hledá cesty, jak zaplatit jen za skutečné využití aut,“ doplňuje Šimoník.

Pokles poptávky a změnu ve volbě financování vozů zaznamenali i někteří prodejci. „Začátkem roku se trh postupně uzdravoval, prodej vozidel mírně vzrostl, ale od letošního léta vidíme v našich autosalonech meziroční snížení počtu objednávek nových aut zhruba o 25 %. Překvapil nás také rostoucí podíl zákazníků, kteří namísto dříve obvyklého úvěru volí přímou platbu kupní ceny, což připisujeme hlavně nejistým finančním vyhlídkám, které by splácení úvěrů mohlo ohrozit,“ popisuje jednatel autosalonů Auto Kubíček v Olomouci a Šumperku Lukáš Kubíček.

Podobné motivace potvrzuje i psychoterapeut a zakladatel projektu Terapie.cz Pavel Pařízek. „V době, kdy se lidem vytratí dosavadní jistoty v podobě zaměstnání a příjmů či bezpečnostní situace, přirozeně méně plánují, své potřeby řeší v kratších časových horizontech a podle aktuálních možností. Současná situace ve světě spojená s ekonomickými nejistotami zatím mnoha lidem návrat k dřívějším návykům znesnadňuje,“ vysvětluje Pařízek.

Nedostatek nových vozů pak dopadá i na carsharingové společnosti. Například Autonapůl v minulých letech plánovalo obnovu a posilování flotily i podle počtu letních rezervací. Kvůli dlouhým dodacím lhůtám i nejistému vytížení flotily v letních měsících zpomalil carsharing odprodej nejstarších vozů. „Objednané hybridní Toyoty Corolla a konvenční kombíky Hyundai i30 zařadíme do vozového parku v průběhu podzimu a zimy, abychom uspokojili vánoční poptávku a cesty na zimní dovolené,“ uzavírá Šimoník.

Carsharing obecně nabízí vhodné a výhodné řešení pro ty, kdo potřebují auto spíše nepravidelně a vědí, že za rok ujedou do zhruba deseti tisíc kilometrů. K takovým uživatelům se často řadí car-free lidé či rodiny, které nárazově potřebují druhé auto, podobně poslouží pro neziskové organizace či malé firmy. Jako akutní posílení flotily pak sdílené vozy využívají i větší firmy nebo třeba sociální služby. Sdílení aut tak představuje nezávazný způsob, jak řešit vlastní mobilitu, zároveň šetří veřejný prostor od aut, která by většinu času jen zabírala parkovací místa.

O Autonapůl:
Autonapůl provozuje po celé republice flotilu zhruba osmi desítek sdílených aut různých kategorií, od malých městských vozů, přes úsporná rodinná kombi po osobní dodávky či elektromobily včetně Tesly 3. Působí v Praze, Brně, Pardubicích, Hradci Králové, Liberci, Plzni, Ostravě a Olomouci. Podrobnosti o výhodách a podmínkách prvního českého carsharingu Autonapůl jsou na www.autonapul.cz - například cestující Českých drah mohou své ČD body využít jako slevu na služby tohoto carsharingu.

Kontakty:
Mgr. Michal Šimoník, ředitel Autonapůl, e-mail: simonik@autonapul.cz, telefon: +420608468579

Obecně o carsharingu: https://www.autonapul.cz/carsharing/
Dřívější tiskové zprávy: https://media.autonapul.cz/category/tiskove-zpravy/
Ilustrační fotky: https://www.zonerama.com/Autonapul/Album/7081274
Michal Šimoník, tel: 608468579
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist