Olívia Lacenová "> Elektrické návěsy od Range Energy: Klíč k udržitelnější kamionové dopravě? - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/elektricke-navesy-od-range-energy-klic-k-udrzitelnejsi-kamionove-doprave
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Wonderinterest Trading Ltd.: Elektrické návěsy od Range Energy: Klíč k udržitelnější kamionové dopravě?

26. listopadu 2024 | Wonderinterest Trading Ltd.
Autor: Olívia Lacenová, tel: 601505860
Doprava je důležitou součástí moderního světa, ale je také jedním z největších zdrojů globálních emisí uhlíku. Ústředním bodem řešení tohoto problému se proto stala elektrifikace vozidel, a zatímco u osobních vozidel jsme zaznamenali významný pokrok, nákladní doprava zaostává. Trh nabízí především elektrické tahače, ale společnost Range Energy se rozhodla jít trochu jiným směrem a zaměřit se na přívěsy, což může urychlit zavádění ekologičtějších možností v nákladní dopravě.

Přístupem se odlišuje od konkurence

Přívěsy Range Energy jsou napájeny bateriemi a jsou inteligentně navrženy tak, aby se „poháněly“ samy, čímž se snižuje zatížení tahače. Provozní účinnost zvyšuje také schopnost samočinného chlazení a napájení komunikačních a bezpečnostních systémů. Od konkurence, jako jsou Volvo a Tesla, se kalifornský startup kromě toho odlišuje také schopností vyrábět baterie podobné velikosti, jakou mají baterie v osobních elektromobilech. Navíc jsou návěsy kompatibilní s dieselovými i elektrickými tahači, což by mohlo být dobrou volbou pro mnoho společností při přechodu na ekologičtější vozové parky a plnění náročných cílů udržitelnosti. Podle generálního ředitele Aliho Javidana by tato integrace mohla snížit miliony emisí ročně a ušetřit firmám značné náklady na palivo. To potvrzují i loňské testy společnosti Mesilla Valley Transportation Solutions. Podle nich mohou návěsy Range Energy ušetřit více než 36 % paliva, přičemž byly testovány při maximální rychlosti a v různých scénářích.

Nápad, který zaujal soukromý i veřejný sektor

Na základě cíle dekarbonizace nákladní dopravy a prokázání životaschopnosti svých systémů již společnost Range Energy uzavřela několik partnerství. Podle serveru Businesswire chce společnost Dot Transportation, největší distributor potravin v Severní Americe, v rámci pilotního projektu vyhodnotit potenciál chladírenských návěsů, zatímco společnost Northern Refrigerated Transportation již testuje návěsy v Kalifornii. Range Energy mezitím rozšířilo svou spolupráci i do veřejného sektoru. Iniciativa South Coast Air Quality Management District's Air Pollution Control Agency se věnuje výrobě a vývoji technologií pro nákladní vozidla těžší než 33 000 liber (více než 13 600 kg). S cílem dále podpořit zavádění systému elektrických přívěsů zahájila společnost Range Energy činnost poradního sboru prodejců. Ten je složen z prodejců, jejichž odborné znalosti využívá startup k expanzi na trhu a urychlení zavádění udržitelných technologií.

Ekologickou dopravu brzdí řada faktorů

Elektrické návěsy by přitom mohly vyřešit alespoň některé z problémů, kterým čelí nákladní doprava při přechodu na udržitelnou dopravu. Nevýhodou elektrických tahačů je, že potřebují více energie a delší dobu nabíjení, což dále ztěžuje omezená dostupnost dobíjecích stanic. Výše zmíněná společnost Northern Refrigerated Transportation považuje návěsy Range Energy za výhodnější, protože je lze nabíjet i během běžného nakládání, což zvyšuje efektivitu. Nicméně další problémy přetrvávají. Zřízení nabíjecích sítí je nákladné a časově náročné, nemluvě o tom, že počáteční náklady na vozidla také nejsou nejnižší. Zatímco náklady na dieselový nákladní automobil mohou podnik přijít zhruba na 180 tisíc USD, v případě elektrického nákladního automobilu by to bylo více než 400 tisíc USD. Problémem jsou také samotné baterie, které jsou těžké a snižují nosnost nákladního vozidla. Stejně jako u osobních elektromobilů může firmy odradit nižší dojezd a spolehlivost baterií v různých povětrnostních podmínkách, což přímo ovlivňuje výkonnost. V neposlední řadě existují naléhavé otázky týkající se udržitelnosti výroby baterií, včetně těžby zdrojů a recyklace.

Evropská unie zavedla nová pravidla

Těžká nákladní vozidla (HDV), mezi něž patří nákladní automobily a autobusy, mají zásadní význam pro celosvětový obchod a dopravu. Pro životní prostředí však představují výzvu, kterou je třeba řešit prostřednictvím norem a inovací. Při pohledu na Evropskou unii představují emise z HDV v odvětví silniční dopravy podle Evropské komise více než 25 % celkových emisí, zatímco na celkové emise z HDV připadá podíl 6 %. Řešením by měly být revidované předpisy programu Fit for 55, které vstoupily v platnost letos v červnu. Ty stanovují snížení o 45 % do konce tohoto desetiletí, o 65 % do roku 2035 a o 90 % do roku 2040. Cílem EU je nejen snížit emise, ale také podpořit trh s vozidly s nulovými emisemi, usnadnit rozšiřování nabíjecí infrastruktury a zajistit čistší a udržitelnější energetickou síť a další.
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist