Tiskové zprávy
Centrum pro otázky životního prostředí, Univerzita Karlova v Praze: Envigogika - nový odborný časopis
16. února 2007 | Centrum pro otázky životního prostředí, Univerzita Karlova v Praze
Autor: Jana Dlouhá, tel: 224 320 164
Autor: Jana Dlouhá, tel: 224 320 164
Envigogika je odborný časopis pro podporu environmentálního vzdělávání. Jako první periodikum tohoto druhu v České republice ho vydává Centrum pro otázky životního prostředí Univerzity Karlovy v Praze. Časopis vychází třikrát ročně v elektronické podobě. Je dostupný na internetové adrese http://envigogika.cuni.cz/. Stěžejní příspěvky podléhají recenznímu řízení. Envigogika rovněž nabízí čtenářům recenze publikací či studií, novinky v oboru nebo otevřený prostor pro diskusi v rubrice Mlýn. Smyslem vzniku tohoto periodika je především podpora odborného dialogu v široké interdisciplinární oblasti environmentálního vzdělávání – ohledávání filozofických, psychologických, sociologických, pedagogických a dalších jeho aspektů. Přináší však i podněty potřebné pro růst kvality vzdělávání v praxi.
První číslo odborného časopisu Envigogika vyšlo koncem roku 2006. V hlavní rubrice originálních příspěvků odborného charakteru, které prošly recenzním řízením, se iniciátorka projektu Jana Dlouhá z Centra Univerzity Karlovy pro otázky životního prostředí zabývá environmentálním vzděláváním a jeho teorií v základních obecných souvislostech. Do diskuse o environmentálním vzdělávání vstupuje s názorem: „Přidanou hodnotu environmentálně orientovaného myšlení lze nalézt spíše v přístupu kladoucím důraz na vzájemnou závislost, možnost existence ve vztazích; a dále v podpoře kontextuálního vnímání skutečnosti. Tyto nové kvality by mohly zásadním způsobem proměnit vzdělávací cíle, obsahy i metody.“
V dalším příspěvku se Jana Dlouhá zaměřila na zkušenost přírody – jaká je a co ve výchově znamená. Jan Činčera z Pedagogické fakulty Technické univerzity v Liberci se zabývá současnými trendy v environmentální výchově, především interpretivistickým a kritickým proudem, a v dalším článku shrnuje problémy a příležitosti environmentální výchovy v České republice. Mezi recenzenty figurují například Pavel Skála z Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy, Bedřich Moldan z Centra pro otázky životního prostředí Univerzity Karlovy, Aleš Máchal z Lipky – školského zařízení pro environmentální vzdělávání v Brně, Anna Hogenová z Husitské teologické fakulty a Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy, Jan Krajhanzl z Filozofické fakulty Univerzity Karlovy.
Některé příspěvky jsou otevřené veřejnému wikipedickému doplňování a zpřesňování. V diskusní rubrice Mlýn se vyjadřují osobnosti oboru v anketě na téma Které jsou zásadní nedostatky současné environmentálně/ekologicky orientované vzdělávací teorie i praxe? Roel Stemmer (předseda Enviro-Net) zde publikuje první článek ze série, která se zaměřuje na vztahy a chování člověka s ohledem na zásady udržitelnosti života na Zemi. V hojně naplněné rubrice recenzí knih a odborných studií se už začala rozvíjet diskuse čtenářů. Kromě toho zde je dostupný bohatý systém přímých odkazů na zdroje. Nechybí ani novinky a upozornění na chystané akce v oboru a atraktivně naplněná rubrika na pomoc autorům, kde má každý možnost rozvíjet své autorské schopnosti; jde o oblast vzdělávání, která je v ČR dosud poměrně zanedbaná. Vše se odehrává v uživatelsky přátelském softwarovém prostředí.
Na stránkách Envigogiky se tedy otevírá prostor pro kritickou reflexi důležitých, nově se objevujících témat, a také pole příležitostí pro vznik nových výzkumných směrů a oborů. Podrobnější programové prohlášení lze nalézt v Informacích o časopise na internetové adrese časopisu. Zde najdete také údaje o jeho širším zázemí, struktuře a redakčních pravidlech. Envigogika vychází třikrát ročně, a to v dubnu, srpnu a prosinci. Obsah aktuálního čísla bude vždy shrnut a začleněn ve formě dvojlistu do Bedrníku, tištěného časopisu pro ekogramotnost, který je distribuován především učitelům z praxe. Vydává ho Sdružení středisek ekologické výchovy Pavučina.
Příspěvky do Envigogiky se přijímají průběžně. Pro zveřejnění v recenzované rubrice je však třeba počítat s recenzním řízením trvajícím několik týdnů. Nezávazným tématem čísla 1/2007 je ekologická či environmentální etika, dále bude pozornost věnována problému interdisciplinarity v teorii i vzdělávací praxi.. Příspěvky do recenzované rubriky tohoto čísla je potřeba odeslat do konce února..
Další informace: Jana Dlouhá, envigogika@czp.cuni.cz, tel. 224 320 164, http://envigogika.cuni.cz/.
Příloha 1 – Envigogika 1/2006, obsah čísla
Příloha 2 – Envigogika – anotace časopisu a výzva k zasílání příspěvků
První číslo odborného časopisu Envigogika vyšlo koncem roku 2006. V hlavní rubrice originálních příspěvků odborného charakteru, které prošly recenzním řízením, se iniciátorka projektu Jana Dlouhá z Centra Univerzity Karlovy pro otázky životního prostředí zabývá environmentálním vzděláváním a jeho teorií v základních obecných souvislostech. Do diskuse o environmentálním vzdělávání vstupuje s názorem: „Přidanou hodnotu environmentálně orientovaného myšlení lze nalézt spíše v přístupu kladoucím důraz na vzájemnou závislost, možnost existence ve vztazích; a dále v podpoře kontextuálního vnímání skutečnosti. Tyto nové kvality by mohly zásadním způsobem proměnit vzdělávací cíle, obsahy i metody.“
V dalším příspěvku se Jana Dlouhá zaměřila na zkušenost přírody – jaká je a co ve výchově znamená. Jan Činčera z Pedagogické fakulty Technické univerzity v Liberci se zabývá současnými trendy v environmentální výchově, především interpretivistickým a kritickým proudem, a v dalším článku shrnuje problémy a příležitosti environmentální výchovy v České republice. Mezi recenzenty figurují například Pavel Skála z Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy, Bedřich Moldan z Centra pro otázky životního prostředí Univerzity Karlovy, Aleš Máchal z Lipky – školského zařízení pro environmentální vzdělávání v Brně, Anna Hogenová z Husitské teologické fakulty a Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy, Jan Krajhanzl z Filozofické fakulty Univerzity Karlovy.
Některé příspěvky jsou otevřené veřejnému wikipedickému doplňování a zpřesňování. V diskusní rubrice Mlýn se vyjadřují osobnosti oboru v anketě na téma Které jsou zásadní nedostatky současné environmentálně/ekologicky orientované vzdělávací teorie i praxe? Roel Stemmer (předseda Enviro-Net) zde publikuje první článek ze série, která se zaměřuje na vztahy a chování člověka s ohledem na zásady udržitelnosti života na Zemi. V hojně naplněné rubrice recenzí knih a odborných studií se už začala rozvíjet diskuse čtenářů. Kromě toho zde je dostupný bohatý systém přímých odkazů na zdroje. Nechybí ani novinky a upozornění na chystané akce v oboru a atraktivně naplněná rubrika na pomoc autorům, kde má každý možnost rozvíjet své autorské schopnosti; jde o oblast vzdělávání, která je v ČR dosud poměrně zanedbaná. Vše se odehrává v uživatelsky přátelském softwarovém prostředí.
Na stránkách Envigogiky se tedy otevírá prostor pro kritickou reflexi důležitých, nově se objevujících témat, a také pole příležitostí pro vznik nových výzkumných směrů a oborů. Podrobnější programové prohlášení lze nalézt v Informacích o časopise na internetové adrese časopisu. Zde najdete také údaje o jeho širším zázemí, struktuře a redakčních pravidlech. Envigogika vychází třikrát ročně, a to v dubnu, srpnu a prosinci. Obsah aktuálního čísla bude vždy shrnut a začleněn ve formě dvojlistu do Bedrníku, tištěného časopisu pro ekogramotnost, který je distribuován především učitelům z praxe. Vydává ho Sdružení středisek ekologické výchovy Pavučina.
Příspěvky do Envigogiky se přijímají průběžně. Pro zveřejnění v recenzované rubrice je však třeba počítat s recenzním řízením trvajícím několik týdnů. Nezávazným tématem čísla 1/2007 je ekologická či environmentální etika, dále bude pozornost věnována problému interdisciplinarity v teorii i vzdělávací praxi.. Příspěvky do recenzované rubriky tohoto čísla je potřeba odeslat do konce února..
Další informace: Jana Dlouhá, envigogika@czp.cuni.cz, tel. 224 320 164, http://envigogika.cuni.cz/.
Příloha 1 – Envigogika 1/2006, obsah čísla
Příloha 2 – Envigogika – anotace časopisu a výzva k zasílání příspěvků
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




